Ga naar inhoud

fan rpm beperken met weerstand

Aanbevolen berichten

Van electronica heb ik niet veel kaas gegten dus hier de volgende vraag momenteel draait er een 12cm fan op 1900rpm, dit is te snel, heb nog een weerstandje liggen om dit te halveren maar dit is dan te traag, de fan zou zo'n 1200rpm moeten draaien. Iemand een idee welke weerstand er dan tussenmoet ?? de weerstand die ik liggen had die het toerental halveerd is volgens mij 56 ohm is een groene weerstand met als eerste ring groen, tweede ring blauw en derde ring zwart .[/url]
Link naar reactie
[quote:0b036508e0="rombaft"]Van electronica heb ik niet veel kaas gegten dus hier de volgende vraag momenteel draait er een 12cm fan op 1900rpm, dit is te snel, heb nog een weerstandje liggen om dit te halveren maar dit is dan te traag, de fan zou zo'n 1200rpm moeten draaien. Iemand een idee welke weerstand er dan tussenmoet ?? de weerstand die ik liggen had die het toerental halveerd is volgens mij 56 ohm is een groene weerstand met als eerste ring groen, tweede ring blauw en derde ring zwart .[/url][/quote:0b036508e0]Dat is een 56 Ohm weerstand ja :) In ieder geval, als een 56 Ohm weerstand hem halveert (raar trouwens mijn enermax heeft een 25000 Ohm weerstand nodig), dan staat ie dus op 950 RPM, en je wilt hem op 1200 RPM hebben. Kruistabelletje maken :) 950 = 56 700 = x x = 700×56:950 ~ 41 Weerstand met Geel - bruin - zwart. Maar waarschijnlijk bestaat die niet. Je kan altijd ook nog een potmeter erop doen :)
Link naar reactie
[quote:c372ea8dc9]39 Ohm weerstanden bestaan wel en heb je voor een paar dubbeltjes. Lijkt me een stuk goedkoper dan een fanmate en is misschien het proberen waard[/quote:c372ea8dc9] idd, maar ik weet ook niet of ik met 1200rpm het gewenste resultaat ga berieken en dan is het weer prutsen met een andere weerstand ertussen te foefelen. daarmee maar besloten om er een fanmate tussen te steken, kan je dan altijd netjes regelen, is het wat warmer in de zomer , koeder in de winter enz... en tenslotte is het ook maar iets van een 5 euro , kost niet de wereld dus (fanmate versie 1 )
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Ik heb dezelfde vraag als de topicstarter maar ik begrijp het nog niet helemaal. Ik heb twee identieke computerkasten en in één zit een Zalman 80mm casefan (12V, 0,17mA). Ik heb geen idee op hoeveel rmp hij loopt, want dat wordt niet aangeven in het Bios (ookal zitten er drie draden aan). Hij maakt in ieder geval veels te veel lawaai (uitboren van de gaten in de kast is geen optie). Ik heb voor de andere kast ook een Zalman 80m casefan gekocht, de Zm-F1 (12V, 0,25mA) en hier zit een kabeltje bij met een weerstandje van 56 Ohm om 'm langzamer te laten lopen (in dit geval 1700 rpm ipv 3000 rpm). Ik neem aan dat hij dan op 7V loopt? Nu wil ik tussen die andere ook een kabeltje pluggen met daartussen een weerstandje die ik er zelf aan wil solderen. Mijn vraag is nu (ik kom er zelf niet echt uit): -Welke weerstand moet ik er tussen zetten? Is 56 ohm ok? -Maakt de dikte nog uit (ik heb nu een hele kleine dunne van 56 ohm). Zijn die geschikt? De originele die bij de Zm-F1 zit is veel dikker en groter. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Ik denk dat je een dikke weerstand moet hebben. De weerstand mag niet te heet worden. Wanneer die weerstand te heet wordt, dan wordt die uiteindelijk zwart en in het ergste geval, gaat die kapot. Het stroomverbruik van 0,25mA lijkt me erg laag. Dat is vermoedelijk 0,25A ... Tja, de meeste ventilatoren klinken vrij rustig op 8V of 7V. Ik denk dat een weerstand van 33, 39 of 47 Ohm wel gaat voldoen. Ik denk wel dat je eigenlijk minstens een 1W weerstand moet gebruiken. Overigens wordt zo'n weerstand dus ook wel heet.
Link naar reactie
Ik was al bang dat die dunne te heet zouden worden. Bij de lokale electronicaboer wist men mij te vertellen dat die ook wel goed was. Andere (dikkere) hadden ze niet. In ieder geval bedankt. Maar wat ik niet begrijp is het volgende: Volgens de formule R= U/i kom ik bij de fan van 0.17A op ongeveer 70 Ohm. Waarom zit er dan een weerstand tussen van 56 ohm? Want 56 Ohm staat gelijk aan 1700 toeren, dus bij vol vermogen van 3000 rpm is de weerstand ongeveer 100 ohm en geen 70. Hoe kan ik nu berekenen wat ik voor weerstand ik nu voor die andere nodig heb?
Link naar reactie
In principe bepaalt de spanning over de fan de stroom die er door gaat lopen en het toerental. De stroom die door de fan gaat lopen is afhankelijk van de weerstand van de fan. Als je er vanuit mag gaan dat het toerental gehalveerd wordt als de stroom door de fan gehalveerd wordt, dan moet je er dan dus voor zorgen dat de spanningsval over de fan gehalveerd wordt. Dat kun je bereiken door met de fan een weerstand in serie te zetten van dezelfde grootte als de weerstands(-waarde) van de fan.
Link naar reactie
Het sommetje is eenvoudig te maken. Als de stroomopname van 0,25 Ampere bij 12 Volt klopt, dan is de inwendige weerstand van de vin 12/0,25=48 Ohm. Als de inwendige weerstand van de vin niet van het toerental afhangt, wordt de stroom met 56 Ohm in serie {ik rond alles af, het gaat om de orde van grootte) 12/(48+56)=0,12 A. Dan valt er over de vin een spanning van 48x0,12=5,7 V en over de weerstand 56x0,12=6,6 V. Samen inderdaad ongeveer 12 V. Het door de weerstand afgegeven vermogen is dan 6,6x6,6/56=0,8 Watt. Die kleine weerstandjes zijn meestal 1/4 Watt en je hebt een 1 Watt weerstand nodig. Als je leverancier geen 1 Watt weerstanden heeft, bereik je hetzelfde resultaat door 4 1/4-Watt weerstanden van 220 Ohm (standaard waarde) parallel te zetten.
Link naar reactie
Mischien je weerstandje in de luchtstroom hangen, dan mag die meer vermogen hebben, omdat de weerstand dan gekoeld is Er zijn nu ook fans met een duty cicle of pwm signaal. Met 100 hz bijvoorbeeld wordt de stroom in en uitgeschakeld, heb je geen warmte of energie verlies van de weerstand Dit is bijvoorbeeld halve vermogen stand boven, en laag vermogen onder. [img:2550351c77]http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/images/pwm_signal.png[/img:2550351c77] Als je met weerstanden werkt, en je krijgt 6 volt op je fan, dan is het vermogen maar 25%. Verhoog je het voltage 2 keer, wordt het vermogen 4 keer zo groot.
Link naar reactie
Bedankt voor de antwoorden! [quote:7a9eff664f="a.tip"]Het sommetje is eenvoudig te maken. Als......door 4 1/4-Watt weerstanden van 220 Ohm (standaard waarde) parallel te zetten.[/quote:7a9eff664f] Dus als ik het goed heb uitgerekend dan heb ik een weerstandje van ongeveer 39ohm nodig (wat Hans Vosman hierboven al aangaf), om ongeveer dezelfde waarden (6,6V voor de fan) te halen. Mijn dank is groot! :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...