anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Delen Geplaatst: 17 maart 2005 ik had een vraagje. ik ben van plan een (of 80 Gb of 120 Gb) nieuwe hdd te kopen. ik zat zelf te denken aan een maxtor. mijn vraag is: is Sata nu echt zo veel sneller en wat kan ik het beste kiezen. Verdere specificaties: AMD Athlon64 3000+ cpu Asus K8V SE Deluxe MB 512 Mb pc3200 ddr Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 op dit moment is sata bijna niets sneller, het verschil is verwaarloosbaar. de meeste sata schijven zijn ook nog omgebouwde pata schijven. volgens mijn laatste info, die waarschijnlijk achterhaald is, heeft alleen Seagate echte Sata schijven. Seagate is ook vrij stil. Als je moederbord Sata ondersteund, zou ik gewoon voor sata gaan. geen gedoe met master/slave instellingen etc. Alleen bij het installeren van windows moet je drivers bij de hand hebben. als je wilt weten hoe dat zit, kan ik je de zoekfunctie van de site aanbevelen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 In de PCM van deze maand (april) staat een test met enorm veel harde schijven in allerlei formaten. Daaruit blijkt inderdaad dat SATA alleen theoretisch sneller is, maar dat het in de praktijk geen moer uitmaakt. Er zijn wel andere, duidelijke, verschillen tussen merken Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 Als ik jou was dan zou ik gewoon sata doen! heb je nieuwe techniek, en is makkelijker te monteren in je computer. OOk geen gezeik meer met stomme jumpertjes :) En is bovendien prettiger voor de airflow, greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 jah allemal heel leuk en aardig maar ik heb helemaal geen ervaring met SATA. is dit dus makkelijk in te bouwen, vraag dit ook meer voeding en levert het veet inbouw-problemen op? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 het is alleen naar mijn weten dat als je raid heb, dat je een driver moet laden. Dus als je hem als gewonen harddisk gaat gebruiken is het simpelweg ''plug& play'' :D . 2 kabeltje erin( data& stroom) cya Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 ik heb wel iets van een raid controler bij mn moederbord gekregen maar ik weet et niet allemaal hoor. ik moet er dus (evt met behulp v/d handleiding v/h mb) wel uit kunnen komen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 Theoretische is die ook even snel. Merk Western Digital Type WD2000JD Capaciteit 200 GB Rotatiesnelheid 7200 rpm Buffer 8 MB Lees zoektijd 8,9 ms Schrijf zoektijd 10,9 ms Track-to-Track zoektijd 2 ms Full stroke zoektijd 21 ms Gemiddelde zoektijd 8,9 ms Gemiddelde toegangstijd 4,2 ms Interface SATA Uitvoering OEM 114 euro. Merk Western Digital Type WD2000JB Capaciteit 200 GB Rotatiesnelheid 7200 rpm Buffer 8 MB Lees zoektijd 8,9 ms Schrijf zoektijd 10,9 ms Track-to-Track zoektijd 2 ms Full stroke zoektijd 21 ms Gemiddelde zoektijd 8,9 ms Gemiddelde toegangstijd 4,2 ms Interface ATA/100 Uitvoering OEM 104 euro Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 jah maar voor die 10 euro meer ga ik het niet laten. en ik heb helemaal geen ervaring met wd Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 Afhankelijk van je moederboard heb je aparte drivers wel of niet nodig bij SATA. Ik wil je vooral niet ontmoedigen, maar kijk hier maar even: http://www.hardware.info/forum/viewtopic.php?p=459711 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 :D :D :o mij krijg je niet zoo snel onmoedigd hoor 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 jah daar was ik al wel bang voor maar is het niet makkelijker om hem dan eerst gewoon erbij in te hangen zodat ik iig nog een OS heb? of zie ik dat nu juist verkeerd? ik heb nu een IDE 40Gb 7200 rpm hdd (maxtor). ik ben er dus zoals blijkt nog niet uit :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 Dat kan. Je kunt ook je nieuwe proberen als hoofdschijf te installeren. Lukt dat niet direkt, dan hang je de oude er gewoon weer in. Mits je vooraf wel in je bios de juiste instellingen hebt genoteerd, zodat je die weer in oude staat kunt herstellen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 maart 2005 ohwjah dat kan natuurlijk ook. maar nu weet i nog steeds niet: SATA? het hang nu dus alleen nog maar af van de (toekomstige) prestaties Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen