anoniem Geplaatst: 14 maart 2005 Delen Geplaatst: 14 maart 2005 Ik heb een nieuwe brander opgehaald, de NEC ND 3520, nu heb ik em zelf in mn computer gezet en aangesloten. Maar als ik nu bij deze computer kijk, staat de brander noch de cd/dvd speler er niet. HEeft dat iets te maken met de MASTER/SLAVE instellingen, zoja kan iemand mij vertellen wat ik moet veranderen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2005 Alle stekkers er GOED in ? Verder als je 1 apparaat hebt (alleen een dvd brander) dan moet ie op master, als je er 2 hebt, dan moet er 1 op master en de ander op slave (maakt niet uit welke, sommige geven de voorkeur brander op master, anderen lezer op master) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2005 Dit heeft inderdaad iets te maken met master/slave instellingen. Als je de NEC ND3520 en de DVD speler aan de zelfde IDE kabel hebt hangen moet je de ene op master en de andere op slave zetten. Gebruik hiervoor de jumpers achterop de betreffende drive. Op de drive zelf staat hoe je de jumper in moet stellen voor master en voor slave. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2005 Ik heb pri master op user pri slave not installed sec master dvd rom sec slave not installed Ik kan alleen kiezen uit : User Auto cd rom armd en bij opstarten wat nu ook slomer gaat staat nu ook checking nvram deze computer herkend beide stations ng steeds niet Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2005 Alle vier op Auto zetten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2005 [quote:9aa08b334a="Tha Nav Nekuel"]Ik heb pri master op user pri slave not installed sec master dvd rom sec slave not installed Ik kan alleen kiezen uit : User Auto cd rom armd en bij opstarten wat nu ook slomer gaat staat nu ook checking nvram deze computer herkend beide stations ng steeds niet[/quote:9aa08b334a] Je moet de jumpers op de DVD speler danwel schrijver zelf goed zetten. Je moet de kast dus open schroeven en de drive eruit halen. Op de achterkant kun je de jumper goed zetten. Zie ook de handleiding van je NEC. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2005 Als de jumpers op de drives goed staan, en je zet in de bios alles op auto, dan moet het wel goed gaan volgens mij, hij bepaalt dan de master en slave via de jumpers :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2005 ik heb alles op auto staan, die jumpers zijn toch gewoon die lange brede pugjes die achter in de driver en brander moeten. Als ik de pc opstart staat er steeds: Checking NVRAm en dan na een tijdje NVRAM NOT FOUND en later in een ander scherm staat er steeds dat ie naar de boot zit te zoeken... eerst op floppy dan op cdrom Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2005 Dan lijkt t erop dat je tijdens t instaleren je geheugen uit t slot getikt hebt Duw je geheugen eens goed terug in t slot en rebooten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2005 ok Als ik alleen de brander aansluit, dan herkent hij de brander wel en start hij goed op. Maar als ik dan weer de dvdrom aansluit herkent hij geen 1 en start hij niet goed op met bovengenoemde problemen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2005 Lijkt er dus op dat ze allebei als master staan, op 1 ide controller kan 1 master en 1 slave zijn. Indien je 2 optische drives op 1 ide-controller hebt, maakt het niet uit welke master of slave is. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen