anoniem Geplaatst: 6 maart 2005 Delen Geplaatst: 6 maart 2005 ik heb begrepen dat sommige alleen maar extra isoleren dus niet slim zijn te gebruiken maar wat als zoiets voor je hoofdschijf? http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=883 is dat wat? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2005 Waarom een HDD koeler, als je een beetje airflow in je case hebt zit je goed. Onnodige investeringen. Enne, reviews?? :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2005 [quote:52820eec12="jayday"]Enne, reviews?? :lol:[/quote:52820eec12] http://www.tweakers.net/reviews/545 zo waardeloos zijn hardeschijf coolers nu ook weer niet, ik gebruik er zelf twee voor mijn twee Ratpor 10.000rpm 74gb schijven, die worden zonder erg heet en met koeling verleng je de leeftijd van de hardeschijf en de betrouwbaarheid. Mijn 7200rpm schijven koel ik overigens niet. die worden ook minder warm. bijkomend voordeel van goede hdd koelers is dat ze het geluid ook dempen, zie de bovenstaande review. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2005 Inderdaad 7200 RPM schijven hebben geen eigen koeler nodig, je moet gewoon zorgen dat je goede airflow hebt in je kast. Bij 10.000 RPM heb je ze wel nodig en zelfs onmisbaar bij zulke schijven. En inderdaad ook erg handig om de geluidsproductie een halt toe te roepen.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2005 Ook bij sommige 7200 rpm schijven kan ik het aanraden hoor. Mijn 2x 120GB WD schijven worden goed warm, daarom heb ik er wel een fan overheen blazen. Daardoor blijft de warme lucht niet hangen en blijven ze lekker koud. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2007 geld dit nou nog steeds? zolang je maar een goede airflow in je kast hebt dan is voor normale (s)ata schijfen geen extra koeling nodig? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2007 Een goedkope en effectieve harddiskkoeling: een standaard 80mm fan met een beugeltje vlak boven de schijf monteren. Koelt beter dan elke specifieke harddiskkoeler. Temperatuur schijnt veel minder invloed te hebben, dan meestal gedacht wordt. Behalve als ze extreem heet worden natuurlijk. Verder is het wellicht aan te raden, schijven niet direct boven op elkaar te monteren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2007 Er werdt eerst gezecht dat iedere 10 graden koeler de levensduur van de hdd werdt verdubbeld. Maar wat gerben al zij ,bij google hebben ze ontdekt dat de temperatuur veel minder invloed heeft op de levensduur. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2007 [quote:28dd4cdd99="Yocto"]Er werdt eerst gezecht dat iedere 10 graden koeler de levensduur van de hdd werdt verdubbeld. Maar wat gerben al zij ,bij google hebben ze ontdekt dat de temperatuur veel minder invloed heeft op de levensduur.[/quote:28dd4cdd99] oh inderdaad, daar las ik laatst iets over ja. bedankt voor de informatie, gewoon logisch doen dus. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2007 [quote:3b83d060f3="jayday"]Waarom een HDD koeler, als je een beetje airflow in je case hebt zit je goed. Onnodige investeringen. Enne, reviews?? :lol:[/quote:3b83d060f3] Da's helemaal waar, echter niet alle kasten hebben de harde schijf op een goede plaats voor koeling door airflow. Bij ging het bijna fout met een 200 GB Seagate die te warm werd. Bij opnieuw opstarten van XP kreeg ik de melding dat er een nieuwe HDD gevonden was. De Seagate stond niet meer in de lijst en werd herkend als een " T 2 0" i.p.v. als een ST320002. Resultaat: HDD niet meer toegankelijk, met Partition Magic de partitietabel moeten herstellen na afkoelen. Géén data verloren. Daarna m'n kast verbouwd. Staat nu een windtunnel in met 12 cm fan aan voorzijde. In de windtunnel plaats voor 4 HHD's, nu gevuld met 3 HDD's. De bovenste is nu slechts 30 °C. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 26 maart 2007 [quote:afb8809d5a]Onnodige investeringen.[/quote:afb8809d5a] Als je zoiets beweert ken je er duidelijk niets van. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen