anoniem Geplaatst: 5 oktober 2004 Delen Geplaatst: 5 oktober 2004 Ik heb vandaag een nieuwe printer gekregen. Hoera. Deze printer kan zowel op een USB-poort aan mijn computer als aan een parallelle poort van mijn computer. Ik heb aansluitingen en kabels voor allebei. Is er verschil? Dank, Marcel Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2004 natuurlijk is er verschil tussen usb en parallel, maar ik denk niet dat je dat zult merken bij het printen. anders wordt het als je uit dos-toepassingen zou willen printen: dos kent geen usb en zal altijd zoeken naar de parallelle aansluiting. m.a.w. je mag zelf kiezen. waar je hem aansluit kun je, naast het dos-aspect, het best bepalen door de mate waarin je al usb- of parallel-apparaten hebt aangesloten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2004 Nou, USB is een stuk sneller dan parallel (maakt voor 'n printer niet zoveel uit) en USB heeft een andere installatiemethode, meestal moet je eerst software installeren en dan pas hardware aansluiten. Maar was het niet zo dat USB aansluitingen geen IRQ van de computer bezetten, zodat, als je weinig IRQ's hebt je beter voor USB kunt kiezen. Een paralelle poort krijgt namelijk wel een IRQ van Windows, en als je die poort niet meer nodig hebt kun je 'm uitschakelen in het BIOS en kan die IRQ weggegeven worden aan 'n ander apparaat. Misschien dat een mede-forummer dit nog wel nader toe kan lichten :wink: :wink: Grtz. J.W. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2004 ligt er ook aan welk besturingssysteem. ik heb zelf veel problemen gehad met de usb van win 98 dus dan zou ik gaan voor paralel. Als je win XP hebt maakt het nix uit. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2004 Heb zelf een Brother HL 1430 laser printer met USB en parallelle poort. Heb de een aangesloten op een desktop computer en de ander op een laptop. Dat werkt zolang ik maar niet beide computers tegelijk aan heb. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2004 USB 1 of 2? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2004 [quote:a1dc46b25e="jwspruyt"] Maar was het niet zo dat USB aansluitingen geen IRQ van de computer bezetten, zodat, als je weinig IRQ's hebt je beter voor USB kunt kiezen. Een paralelle poort krijgt namelijk wel een IRQ van Windows, en als je die poort niet meer nodig hebt kun je 'm uitschakelen in het BIOS en kan die IRQ weggegeven worden aan 'n ander apparaat.[/quote:a1dc46b25e] Een USB-apparaat krijgt geen IRQ, de USB host controller wel (het USB aansluitding zelf dus). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2004 ik zou USB kiezen, is hot pluggable, oftewel je kunt hem aansluiten of er uit halen als de computer aanstaat. en problemen met windows 98 heb ik zelf niet gehad, gewoon printer aansluiten, drivers installeren, mischien keertje rebooten en het werkt! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2004 [quote:6fc85e7175]Een USB-apparaat krijgt geen IRQ, de USB host controller wel (het USB aansluitding zelf dus).[/quote:6fc85e7175] Ja, dat klopt, maar als de controller één IRQ krijgt en je sluit er vervolgens (met een hub) 4 apparaten op aan dan ben je dus geen 4 IRQ's kwijt :wink: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen