anoniem Geplaatst: 2 oktober 2004 Delen Geplaatst: 2 oktober 2004 Hoi, Ik heb een probleem wat ik zelf niet kan oplossen. Ik heb een PC met W98SE, een dvd-rom en cd-writer. Ik heb een harde schaf met 3 partities (C,D,E), mijn dvd-rom heeft als stationsletter F, de cd-writer G. Ik heb mijn harde schijf geformatteerd en W98 opnieuw geïnstalleerd en alle aangesloten randapparatuur werd herkend. Totdat ik mijn HP5190-scanner aansloot (eerste software geïnstalleerd, pc afsluiten, scanner aan koppelen, opnieuw opstarten, alles geheel volgens de gebruiksaanwijzing. En toe werd mijn dvd-speler niet meer herkend, de cd-rewriter had stationsaanduiding F gekregen en stationsaanduiding G was er niet meer. In eerst instantie dacht ik dat er een conflictsituatie was ontstaan doordat de scanner en de dvd-rom hetzelfde IRQ-nummer hadden gekregen. Mijn eerst vraag is: kan dat? En zo ja, hoe kan ik dat dan oplossen? Ik heb daarna uit pure armoede mijn harde schijf opnieuw geformatteerd maar daarna werd mijn dvd-romspeler nog steeds niet herkend. Ik begrijp hier werkelijk niets van. Heeft iemand hier een verklaring voor maar nog liever een oplossing? :cry: ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2004 [1] heb je de goede versie van de Windows 98 software voor de scanner? (zie pagina [url]http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?product=61840&lang=nl&lc=nl&cc=nl&dlc=nl&docname=bds02872[/url]) [2] is de scanner aangesloten via usb? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2004 Probeer eens de volgende regel te zetten in je config.sys of controleer of die er al staat: lastdrive=z of als je het in high memory wilt laden: lastdrivehigh=z Hierdoor zeg je tegen DOS/Windows dat de laatste letter-aanduiding voor de verschillende schijven/CD/DVD-ROM's/writers Z is, waardoor je totaal dus 26-2 (A en B voor floppydrives) = 24 schijven/partities kunt aanspreken. Of je kunt in je BIOS de IRQ's toe te wijzen zodat je IRQ 14 en 15 niet gebruikt kunnen worden bij Plug & Play acties van het besturingssysteem (dus van PnP naar reserved), zodat die gebruikt kunnen worden enkel voor de twee IDE-kanalen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2004 Beste Bavel en Nelson, Het belangrijkste vind ik op dit moment dat mijn dvd-speler weer herkend wordt. Als ik doe wat Nelson schrijft, zal dat dan het geval zijn? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen