Ga naar inhoud

Alarmfase 1: installatie mislukt compleet


Aanbevolen berichten

Heb getracht een oude pc (Acer uit 97) aan te passen en te installeren voor mijn dochter (student op kamer in A'dam, zonder internet en geld). Gevolg: twee dagen ellende! Dit zijn de gegevens: CPU K6-166MHz AMD, 80Mb intern geheugen, HD 1,2 Gb (oorspronkelijk) en 40 Gb (nieuw gekocht), CD-ROM. Toegevoegd: USB kaartje en USB hub. Upgrade W98>WXPHome kan niet, want de oude HD (ID=0, 680Mb) is vervangen door 40Gb. Heb een originele W98 cd en een originele WXPHome Upgrade cd met codes. Probleem 1: de nieuwe HD wordt gedeeltelijk niet gezien. Ik wil C: = System (9Gb), D: = Programs (31Gb), E: = Data (1,2Gb) en F: = cd-rom (C: + D: = HD 0 van 40 Gb, E: = HD 1 van 1,2 Gb). Alleen 9Gb wordt gezien. Probleem 2: ergens halverwege de XP installatie verschijnt een venster dat vraagt naar de plaats van het bestand ASMS en geeft zelf aan dat het te vinden kan zijn op: GLOBALROOT\DEVISE\CDROM0\I386 Bladeren kan niet. Alleen een andere plaats opgeven of afbreken. Ik kan niets anders bedenken dan GLOBAL...enz. En dan nu het ergste: het is mijn eigen schuld Want donderdagmiddag had ik de installatie rond: XP Home netjes er op gezet en alles draaide, welliswaar langzaam. Toen wilde ik die installatie met Partition Magic 8 verfijnen: bv. de 40Gb opdelen in 9 en 31Gb. Het station waarvan geboot werd was toen F: en daar wilde ik C: van maken. Daarvoor gebruikte ik Drivemapper (van PM). F: werd C:, D: werd E: en C: werd D:. Er daarna is het niet meer goed gekomen, met bovenstaande ellende. Wie kan mij helpen? En dan letterlijk. Ik ben out-of-optionz. Dus eigenlijk heb ik een kenner (nerd?) nodig, die hier in de buurt woont (of misschien ken je er wel 1) en 'even' langs kan komen. Buurt = Culemborg (West-Betuwe). Uiteraard tegen vergoeding van kosten, enz. Wie-o-wie? Geef me een antwoord en ik stuur je mijn mobiele nummer. Dank voor het lenen van je kennis, Ief PS Dit bericht staat ook op het forum "Te Koop Gevraagd".
Link naar reactie
m.i. had je sowieso eerst moeten partitioneren. zat er geen software bij de hd? ik deed zoiets met maxblast (te vinden bij maxtor): dat claimt terecht dat w98 ook met grotere partities overweg kan, en is zeer effectief, intuïtief en snel! ik gebruikte maxblast voor een hdd van wd, waar overigens ook een cdrom bijzat met een initialisatieprogramma (dat ik overigens niet bekeek want ik was al met maxblast in de weer geweest. m.a.w.: goede volgorde en goede tooltjes (kijk even op de site van de maker van die nieuwe hdd). en hou het bij win98 op die pc!
Link naar reactie
heb je de 1,2 gb op dezelfde kabel als de 40 Gb? heb je hem ook als slave ingesteld m.b.v de jumpers dan? worden de Hd's in het bios goed herkend? Kan zijn dat je een BIOS upgrade nodig hebt voor zulke grote harde schijven. en je moet ze inderdaad eerst partitoneren voordat je windows erop gaat zetten. Ik zou trouwens het ook echt bij 98 houden i.pv Xp dat zal echt niet lekker draaien. suc6
Link naar reactie
Zoals Derk zei: download eerst vanuit Windows98 maxblast op de maxtor site (normaal gezien is het een zelf extraherend bestand, waarmee je eeen bootable floppy kunt aanmaken). Uiteraard neem je eerst de nodige backups van de belangrijke bestanden. Verwissel de master/slave configuratie van je twee schijven zodat de 40 GB de primary master wordt. Start vervolgens van je floppy op en partitioneer hiermee je schijf en installeer maxblast hierop om de BIOS te omzeilen zodat de hele harde schijf ter beschikking zal komen voor Windows XP Home. Bij het partitioneren zal je zien welk besturingsyssteem je gaat installeren: kies het juiste, want anders kunnen er problemen komen. Als alles klaar opnieuw opstarten, maar nu met de WXP Home CD erin en volg de aanwijzingen op en hou in ieder geval je oorspronkelijke Win98 CD ter beschikking omdat bij de upgrade je deze CD erin moet steken als verificatie van je upgrade. Veel succes !
Link naar reactie
[quote:6d53e45ebd="MKL"]heb je de 1,2 gb op dezelfde kabel als de 40 Gb? heb je hem ook als slave ingesteld m.b.v de jumpers dan? worden de Hd's in het bios goed herkend? Kan zijn dat je een BIOS upgrade nodig hebt voor zulke grote harde schijven. . suc6[/quote:6d53e45ebd] Begrenzing van het mobo, als er nog een bios update te vinden is dan kan het opgelost worden anders tooltje bij de fabrikant downen zodat de hele schijf wordt gezien.
Link naar reactie
Als het DDR-SDRAM ondersteunt zal ik zeggen: koop er gelijk voor rond de 40 euro 256 MB RAM erbij, want dat zal zeer belangrijk zijn. Of koop gelijk voor rond de 100 euro een Duron 1800 MHz + KM400 all-in-one µ-ATX moederbord met geïntegreerde VGA (S3 Unichrome), 5.1 kanaals geluid, USB 2.0, 100 Mbit LAN + koeler. Tenminste: als het mobo een ATX-geval is, want als het een oude AT-mobo is moet je er nog zo'n 45 euro erbij tellen voor een nieuwe ATX-kast. Dus voor rond de 140 euro moet je weer alles weer flitsend snel kunnen draaien, vooral wat WXP Home betreft.
Link naar reactie
Voor wat jij voorsteld kan hij beter een nieuwe pc kopen Dat wat hij nu heeft is echt geen atx en dat moederbord werkt nog met edo ram. Helpen is leuk maar om altijd iets nieuws te promoten. Die pc zal onder 98 en als internet pc nog best een tijdje mee kunnen gaan. Oh ja probeer eventueel een second edition van win 98 te pakken te krijgen werkt mijn insziens veel prettiger dan de eerste editie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...