anoniem Geplaatst: 4 september 2004 Delen Geplaatst: 4 september 2004 Beste mensen, Zoals altijd; van de 1 op het andere moment wil de PC niet meer starten. 's morgens nog lekker gespeeld. 's avonds gebuert er dit: Power on Herkent video kaart en loopt alle hardware na en vind die. Normaal kreeg ik vervolgens een melding dat RAID oid niet gevonden werd omdat het BIOS niet was installed. Aangezien ik RAID niet gebruik (1 HD) was dit geen probleem. De PC starte overigens gewoon verder. Nu echter krijg ik een andere melding ongeveer op dat punt, nmlk: SATA378 TX2 plus (tm) Bios 1.00.0.23 2002-2005 bla bla BIOS is not installed WARNING: the bios does not find proper hardware configuration. Please check system again. Ik heb voor de zekerheid een andere videokaart ingezte (aangezien die ook BIOS hebben ) zonder resultaat. Ik vermoed nu een HD probleem en wil windows herstellen, maar: zit ik op de goede weg? Of molesteer ik dan m'n systeem helemaal? Goede suggesties zeer welkom!!!!!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2004 Heb je al een BIOS-reset geprobeerd? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2004 Tja, ik denk de HD idd. Een poging gedaan om windows te herstellen via de CD. Ik krijg vervolgens de melding dat het opgegeven pad C:\ niet geldig is. IS dit ook volgens jullie de HD en belangrijk: zijn mijn gegevens daarop nu verloren? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2004 sdh: hoe doe ik dat precies? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2004 Meestal doe je dat met een jumpertje op je moederbord. Hoe precies staat wel in de handleiding van je mobo. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2004 Op het mb bevind zich meestal een jumper met de naam: jbat1. Als je deze jumper van pin 1-2 naar pin 2-3 verplaast, en dan weer terug zet naar 1-2, dan is de bios gereset. Vergeet niet de voedingskabel van de voeding los te halen. Maar precies zoals sdh zegt, zoek het even op in je mb boekje. Het zal zeer waarschijnlijk staan onder cmos clear Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2004 of alle stroom eruit en de battery ff op zn kop in de houder en een minuutje wachten, de battery er weer goed in doen en de PSU stekker weer in de moederbord doen en klaar is kees Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2004 Het BIOS is in orde. Probleem blijft dat hij geen bootdevice kan vinden. Ik ben bang dat de HD corrupt is. Vraag blijft of ik met een floppy oid kan booten zodat ik de gegevens van de HD nog kan redden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2004 natuurlijk kan dat, maar je kan het toch ook zelf proberen ? Als de schijf in ntfs formaat is dan moet je nftsdos gebruiken dan kan je erbij. Effe aangenomen dat de schijf te lezen is. Hoe weet je dat ie kaduuk is ? Je moet bij de maker van je hd de diagnostic tools downloaden en draaien, dan weet je precies of het een hardware probleem is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2004 [quote:f80c259d0e="taco78"]of alle stroom eruit en de battery ff [b:f80c259d0e]op zn kop[/b:f80c259d0e] in de houder en een minuutje wachten, de battery er weer goed in doen en de PSU stekker weer in de moederbord doen en klaar is kees[/quote:f80c259d0e]Is dat wel zo'n gezond idee? Kun je volgens mij wel wat interne beveiligings diodes mee opblazen in je CMOS chippie. En anders is je batterij volgens mij wel zeer snel leeg. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2004 [quote:00e895e2a8="Wim Sturkenboom"][quote:00e895e2a8="taco78"]of alle stroom eruit en de battery ff [b:00e895e2a8]op zn kop[/b:00e895e2a8] in de houder en een minuutje wachten, de battery er weer goed in doen en de PSU stekker weer in de moederbord doen en klaar is kees[/quote:00e895e2a8]Is dat wel zo'n gezond idee? Kun je volgens mij wel wat interne beveiligings diodes mee opblazen in je CMOS chippie. En anders is je batterij volgens mij wel zeer snel leeg.[/quote:00e895e2a8] Ik werk bij asus en daar doen ze het ook altijd (standaard instructie). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2004 Tijd om jullie te informeren. Inmiddels draait de zaak weer met een nieuwe HD. BIOS was gewoon goed, gewoon een HD probleem. Zaakje omgeruild en draaien weer. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen