Ga naar inhoud

C64 aansluiten op een 1084S

Aanbevolen berichten

Zooooo! Uit den ouden doosch! Enfin, ik heb dus een C64 (nieuw model) en een 1084S monitor. Ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat het mogelijk moet zijn om dat samen te laten werken, maar ik kom er niet uit. Het beste resultaat zou te verkrijgen zijn door een kabeltje met aan de ene kant een 5 polige DIN plug en aan de andere kant 3 tulp stekkertjes (Luma, Chroma en Audio) maar ik kan nergens vinden welke draadjes voor welk signaal zijn... Pinouts voor beide artikelen zijn overal te vinden, maar nergens een schema voor zo'n kabeltje :( Weet iemand hoe dat kabeltje in elkaar zit? Grtz Michiel
Link naar reactie
Kijk eens hier http://www.technick.net De site vind ik niet klantvriendelijk, en normaliter zou ik hier niet meer komen. Maar ja, er is toch wel veel informatie te vinden, waaronder aansluit informatie voor de C64 en de 1084S monitor. Van die monitor schijnen 2 soorten te bestaan analoog en digitaal. Mijn eerste indruk is dat wat je wilt, niet zomaar mogelijk is. De monitor is RGB, de C64 lijkt een composiet video signaal te leveren.
Link naar reactie
Klopt, de C64 geeft een composiet signaal. Ik heb echter op het web plaatjes gezien van een kabel voor aansluiting op een 1084S. Pinouts zijn overal te vinden, alleen dat *$@! schema voor die kabel schijnt een staatsgeheim te zijn of zo. Intussen zal ik dat technick.net eens uitspitten. Mensen, schroom niet, maar laat die URL's maar komen hoor, elke tip is welkom! Michiel
Link naar reactie
[quote:0ec4aa68eb="Turrebo"]Klopt, de C64 geeft een composiet signaal. Ik heb echter op het web plaatjes gezien van een kabel voor aansluiting op een 1084S.[/quote:0ec4aa68eb] Ik denk dat er behalve die kabel toch echt meer nodig is. Vermoedelijk moet of je computer gemodificeerd worden of heb je nog wat elektronica nodig. Om een composiet signaal te maken wordt vaak een RGB signaal gebruikt. Ik heb ooit een oude IBM compatible computer (1985) gehad die daar hardware voor had. DIe had toen ook een RGB aansluiting op de computer. Andersom kan ook, maar dat is een vrij complex stukje hardware. Zit wel in elke TV.
Link naar reactie
Ik denk dat ik de oplossing heb. Voor de geïnteresseerden onder u: kijk eens naar [URL=http://project64.c64.org/hw/avconnect.txt][i:a9c3199887][b:a9c3199887]deze[/b:a9c3199887][/i:a9c3199887][/URL] pinout, en naar de uitleg. Dat heb ik dus nog nergens anders zien staan tot nu toe... Dat wordt weer solderen, maar gelukkig heb ik al eens een Atari ST Scart kabel gemaakt (13 polige DIN) en dat ging goed. De 1084S heeft een hele resem ingangen, onder andere voor chroma/luma dus die gok ga ik maar eens wagen. O ja, die 40 aderige lintkabel voor de Amiga HD (oud laptop harddiskje) ging ook goed (heeft niks met deze zaak te maken, maar ik was er wel trots op :wink: ) Grtz Michiel
Link naar reactie
[quote:f89c18a1c5="Turrebo"]Ik denk dat ik de oplossing heb. Voor de geïnteresseerden onder u: kijk eens naar [URL=http://project64.c64.org/hw/avconnect.txt][i:f89c18a1c5][b:f89c18a1c5]deze[/b:f89c18a1c5][/i:f89c18a1c5][/URL] pinout, en naar de uitleg. Dat heb ik dus nog nergens anders zien staan tot nu toe...Michiel[/quote:f89c18a1c5]Dit stond overigens ook min of meer op technick.net en het blijft wel composiet en is dus geen RGB. Kennelijk heb je ook geen RGB nodig, de 1084S lijkt en composiet ingang te hebben en in dat geval krijg je ook kleur. Ik ken de monitor verder niet, dus voor mij is het volledig gissen.
Link naar reactie
Ik heb het kabeltje net gemaakt, en het werkt naar behoren. Er zit op de achterkant van de monitor een knop waarmee je kunt schakelen tussen CVBS (composiet) en Luma/Chroma. Het composiet signaal is aanmerkelijk minder in kwaliteit dan de gescheiden Luma/Chroma signalen, dus het is al een hele verbetering met het oude vertrouwde tv kabeltje. En ik kan tegelijkertijd de Amiga (je weet wel, die van die zelfmaak IDE kabel *kuch* :wink: ) aansluiten want die gebruikt de RGB ingang! Ik moet t.z.t. nog eens een betere kabel maken want de draadjes van deze zijn een beetje aan de dunne kant. Het werkt wel, maar het kan nog wel wat beter denk ik. O ja, ik heb ook nog een draadbrug moeten maken op het moederbord van pin 6 naar pin 5 (eerst de koperbaan van pin 5 -audio in- doorgesneden). Dit omdat mijn DIN plug geen pin in het midden had (dat is dus pin 6 op de computer, het Chroma signaal). Zal je zien dat ik morgen over een kant-en-klare kabel struikel bij V&D of zo :wink: Michiel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...