Ga naar inhoud

Lengte ethernetkabel

Aanbevolen berichten

Ik wil een PC met een 30m kabel met mijn router verbinden maar het wil niet werken. Met een korte kabel geen probleem. De lange kabel (cat.5E) doorgemeten, lijkt goed netjes 1 op 1 (zoals de korte kabel) toch werkt het niet. Op de router (maar ook op een andere hub) kinpperen de lampjes als ik met de 30m kabel een PC er op aansluit. 30m mag toch geen probleem zijn ? Waar kan dit aan liggen ? Groet, Theo de Graaf
Link naar reactie
Elektronen zijn kleurenblind, als de pennen 1 op 1 aangesloten zitten maken de kleuren (die overigens inderdaad wel goed zitten) niet uit. Ik heb ook al eerder kabels gemaakt zonder problemen. Ik heb de connectors er al afgeknipt en nieuwe aan gezet zonder resultaat. Ik snap er helemaal niks van.
Link naar reactie
Op zich is zo'n kabel natuurlijk kleurenblind :-? . Dus alles één op één verbinden zou goed moeten zijn. Maar........... UTP betekent zoals bekend Unshielded Twisted Pair. D.w.z. dat je met getwiste [b:5dfcfdab33]aderparen[/b:5dfcfdab33] hebt te maken, die qua aansluiting bij elkaar moeten blijven omdat alleen dan het elimineren van stoorspanningen het meest optimaal is. Want de gelijke doch tegengestelde spanningen in één circuit heffen elkaar dan op. Het twisten, dus het "innig verstrengeld zijn" garandeert het meest het ook werkelijk gelijk zijn van de beide stoorspanningen. Dus als je in één twisted pair een [b:5dfcfdab33]R[/b:5dfcfdab33]ead- en een [b:5dfcfdab33]T[/b:5dfcfdab33]ransmit-adertje bij elkaar zet, dan heb je kans dat dit opheffen van storingsinvloeden niet echt goed gaat. Vooral op langere afstanden. Dat is de voornaamste reden om, wil je vergissingen uitsluiten, strikt volgens dat kleurschema te werken. Jan de Boer
Link naar reactie
je hebt onderstaand schema gebruikt? of een andere die niet klopt? [list:38a41dd1a9]normale kant: 1=wit oranje 2=oranje 3=wit groen 4=blauw 5=wit blauw 6=groen 7=wit bruin 8=bruin crossover kant: 1=wit groen 2=groen 3= wit oranje 4=blauw 5=wit blauw 6=oranje 7=wit bruin 8=bruin[/list:u:38a41dd1a9]
Link naar reactie
Het meten van lage weerstanden is soms best wel moeilijk. Als alle draden dezelfde weerstand hebben, dan lijkt me de gemeten weerstand wel de juiste is. Ik had op zich wel wat minder verwacht. Je meldt dat de lampjes knipperen als de lange kabel wordt aangesloten? Dat betekent dus dat de ledjes niet gewoon branden zoals je dat zou verwachten? Heb je de lange kabel ook uitgeprobeerd tussen 2 computers die naast elkaar staan (kabel opgerold ernaast)?
Link naar reactie
Wat die weerstand betreft, vergis je niet met dunne draad. Hoe dik zijn de koperdraadjes in zo,n kabel? Bij een dikte van 0,3 mm leidt de simpele formule daarvoor toch tot 7,45 Ohm. Beetje overgangsweerstand erbij... Zijn ze dikker dan 0,3 mm? Eerlijk gezegd geen idee. Heb geen zin er eentje te slopen. Edit: Die 5,2 ohm krijg je bij een dikte van rond 0,36 mm.
Link naar reactie
Ik heb de kabel teruggetrokken, nieuwe connector aangezet en tussen PC en hub getest en..... het werkt. Waarschijnlijk toch gewoon de stekker slecht aangenepen. Het doormeten van de kabel is vooral moeilijk omdat je er bijna niet aan kunt. Nu weet ik in ieder geval dat de lengte geen probleem is. Bedank iedereen voor alle bruikbare suggesties.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...