anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Ik heb in m'n fantieke bui de oude pc ff helemaal kaalgeplukt, en ook de kabels van de aan/uit schakelaar d'r af gedaan. Als dat een ATX moederbord/kast was, zou dat geen probleem zijn. Maar die oude PC is nog van 1998, en toendertijd ging aan/uit nog met 230 volt schakelaar. Nu zitten aan die schakelaar 4 pennentjes. In theorie zijn er dus (4*3*2*1) 24 mogelijkheden om het geheel aan te sluiten. Aangezien ik er al eentje geprobeerd heb, en toen spontaan de stoppen d'r uit vlogen, vraag ik toch liever hier maar ff. Dus wie weet hoe zo'n schakelaar aan moet worden gesloten? Ik heb vijf kabels, waarvan een de aarde is. Verder heb ik een blauwe, witte, zwarte, en bruine draad. Welke moet aan welk pennetje? [img:90210395c1]http://htb.ath.cx/forum/drukknop.png[/img:90210395c1] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Ik heb ff een pc van mezelf losgetrokken: A= blauw B= bruin C= wit D= zwart In mijn pc's zit niet een aardedraad, dus zoek maar een mooi plekkie. :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Daar is geen echte standaard voor. Ik heb boven al zo 2 voedingen liggen die blauw-wit of zwart-wit aan 1 zijde hebben. Wanneer je een Ohm meter hebt dan kun je achterhalen welke draden naar welke plug gaan. Bedenk dat de recht+ schuin contact aan 1 zijde open/gesloten zijn bij uit/aan. Daarvan moet er 1 dus een 220 lijn (nul of fase), de andere 220 lijn (fase of nul) moet dus aan de andere zijde. De overige 2 draden gaan naar de overgebleven 2 contacten. Verwisseling maakt elektrisch gezien niks uit. Meestal zit de fase en de nul op de ingaande connector en de uitgaande aan dezelfde kant. Ooit heb ik 1 voeding gehad die niet beide draden apart schakelde, maar in serie. Tja, het blijft dus opletten en het blijft wel werken met 220V. Wees dus voorzichtig. Bij twijfel gewoon alles nametenl, ook de schakelaar. ZO'n Ohm-meter is voor dit klusje echt een uitkomst! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Dank je, zal ff een vriend vragen voor zo'n meter. Ff kijken of het nu wel lukt. [edit] En hij doet het. Thnx Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen