anoniem Geplaatst: 3 juli 2004 Delen Geplaatst: 3 juli 2004 [b:08bfb90317]1. Nieuwe schijf[/b:08bfb90317] Mijn 38GB schijf van mijn laptop zit nu (na verschillende keren steeds meer software erafgegooid te hebben) toch echt vol. Ik wil hem vervangen voor een 80GB 4200rpm schijf. 2,5" natuurlijk. Ik heb al deze gevonden: -Fujitsu Hornet 80Gb, 2.5",4200rpm, 8Mb, €186,-- http://www.hardeschijven.com/link.odb?stat=prodinfo&url=/prodmem.odb?artcod=40670 iemand nog goedkopere/betere/tips/adviezen/aanraders/afraders? [b:08bfb90317]2. Hoe vervangen??[/b:08bfb90317] Wat is de makkelijkste manier om de inhoud van de oude op de nieuwe te krijgen?? Dit leek mij het makkelijkst: -oude eruit -nieuwe erin -schone installatie -oude in externe behuizing -de bestanden overzetten die ik wil houden naar de nieuwe -oude wissen en dan als backup o.i.d. gebruiken Klopt dit? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2004 Ja lijkt mij ook slim om zo te doen, gewoon die nieuwe erin gooien en de oude als slave aansluiten (na alles geinstalleerd te hebben op de nieuwe) en dan kan je (misschien met enige bios aanpassing) de oude hd als backup in je flaptop laten, wel zo handig. Ik vraag me af of er wel 2 hd's in een flaptop passen, 'k ben niet zo ervaren met flaptops doe mij maar een flink grote pc kast daar kan je alles in kwijt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2004 nee, als USB2 of firewire extern. een laptop zit aardig dichtgebouwd, daar past er echt maar één in Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2004 owja, is het verschil tussen 4200rpm, 8mb en 5400rpm, 16mb erg merkbaar?? of gaat mijn batterij er alleen maar sneller van op? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2004 een 5400 rpm harde schijf zal een stuk sneller werken dan 4200 rpm schijf. Dat verschil zal je zeker merken. Het nadeel van een snellere harde schijf is dat hij meer lawaai maakt en waarschijnlijk iets meer stroom verbruikt, maar dat laatste lijkt me niet zo'n groot bezwaar. Ik zou, als ik een nieuwe schijf ging kopen, een 5400 rpm model nemen, toch vanwege de hogere snelheid. Je kan trouwens ook je oude laptop-schijf in je gewone desktop pc aansluiten, je moet dan wel een verloopstekker kopen bij de computerwinkel, je kunt dan gewoon de gegevens via een netwerkkabel of een cd-r naar je laptop toe kopiëren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2004 [quote:0fa9501c8c="Kjiratsiekoedel"]owja, is het verschil tussen 4200rpm, 8mb en 5400rpm, 16mb erg merkbaar?? of gaat mijn batterij er alleen maar sneller van op?[/quote:0fa9501c8c] Het zijn vuistregels als je stelt dat 5400 hdd's sneller zijn dan de 4200 type's en dat 5400 meer electrisch vermogen kost dan 4200 toeren. Veel hangt immers af van de verdere constructie, bij vergelijking op toerental is dan de data-dichtheid op de schijf van groot belang, die is in de ontwikkeling van hdd's sterk vergroot in gegeven gevallen t.o.v. achterblijvers. Vanzelfsprekend is een vergelijkende test op deze punten sterk verhelderend. Kijk daarvoor eens, op mijn verzoek, in het Duitse tijdschrift C'T (misschien ook in de Nederlandse versie), zij publiceren met enige regelmaat een uitgebreid en enigzins diepgaand overzicht van moderne en wat oudere hdd's. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2004 Helaas zijn dat dan meestal 'gewone' HD's en niet voor de laptop, waarover deze thread gaat. Bij nieuwe HD's voor Laptops is het inderdaad toch altijd zoeken naar de juiste keuze: - grote (Gb's) - grote (afmeting, niet alle laptop-HD hebben dezelfde afmetingen) - zuinigheid (ivm de batterij capaciteit) Wanneer je op een latop een externe HD wilt gebruiken (bijvoorbeeld via USB) kun je deze eigenlijk alleen gebruiken wanneer je een stopcontact bij de hand hebt. De externe HD hebben tenslotte ook stroom nodig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2004 [quote:503e5ff46f="habell"]Helaas zijn dat dan meestal 'gewone' HD's en niet voor de laptop, waarover deze thread gaat. ................................................................ ................................................................ [/quote:503e5ff46f] Niet waar en wel hierom lijkt mij: de tests omvatten niet bijster sterk overwegend (107 t.o.v. 37, laatste relevante (Duitse) uitgave) niet-laptop hdd's. Absoluut de aandacht waard. Verhouding is natuurlijk verklaarbaar uit de verhouding op de markt tussen de verkoop van de diverse type's , waar de redactie van het tijdschrift vermoedelijk rekening mee houdt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2004 [quote:641f4b8ea9="habell"]Helaas zijn dat dan meestal 'gewone' HD's en niet voor de laptop, waarover deze thread gaat. Bij nieuwe HD's voor Laptops is het inderdaad toch altijd zoeken naar de juiste keuze: - grote (Gb's) - grote (afmeting, niet alle laptop-HD hebben dezelfde afmetingen) - zuinigheid (ivm de batterij capaciteit) Wanneer je op een latop een externe HD wilt gebruiken (bijvoorbeeld via USB) kun je deze eigenlijk alleen gebruiken wanneer je een stopcontact bij de hand hebt. De externe HD hebben tenslotte ook stroom nodig.[/quote:641f4b8ea9] Capaciteit: 80GB dus Afmetingen: dit vroeg ik mij eigenlijk ook nog af: het is een hardeschijf met ene soort schuifje eraan, is dit standaard? Zuinigheid: telt op zich ook mee, maar ik gebruik hem toch meestal in de buurt van een stopcontact. Extern: bij laptop modellen wordt vaak geclaimd dat een stopcontact niet nodig is, de USB-poort levert de stroom, maar ik begrijp ook vaak dat het dan toch niet stabiel werkt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2004 ik ben nu een paar winkels in utrecht langsgeweest: -computeronderdeel -vobis -staffhorst -computerland geen van allen leveren een 2.5" hardeschijf :-? en hier in ermelo zit alleen maar de matrix, maar die hebben meestal ook niets op voorraad. weet iemand een winkel in ermelo/harderwijk/utrecht waar ze wel een 2.5"hdd hebben Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2004 Kijk eens bij een webwinkel (is modern). www.alternate.nl heeft een uitgebreid aanbod van 2,5" hdd's voor redelijke prijzen. (Wel even checken of ze ergens anders goedkoper te krijgen zijn ;>)) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2004 ik ben mij zeer bewust van het fenomeen 'webwinkel'. ik heb daar ook (met veel plezier) gebruik van gemaakt. en ik wi ldat nu ook graag (scheelt vaak toch wel een paar tientjes) Mijn vraag/probleem: het is mij niet duidelijk of alle 2.5"hdd's hetzelfde bevestigingssysteem hebben. dit zou ik dus graag bevestigd zien voordat ik blind een hdd bestel die achteraf misschien niet past. Ik heb nu dus een 40GB, 2.5", 4200rpm hitachi in mijn medion laptop zitten. is dit een universeel systeem?? Beschrijving: -hij zit achter mijn betterij -daar zit een soort schuifje dat naar rechts moet -vervolgens kan ik het schuifje naar mij toe trekken en dan heb ik dus een soort 'stokje' aan de schijf zitten waaraan ik hem eruit kan trekken Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2004 De 2,5" hdd's die je b.v. bij Alternate.nl kunt bekijken zijn bijna allemaal van dezelfde afmetingen (9,5 mm dik als ik het wel heb) dus vergelijk de plaatjes en de afmetingen met de jouwe. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2004 1. dit klinkt waarschijnlijk zeer geschift: -ik heb ff bekeken en gemeten: -hij is 9,5mm hoog en 2,75" breed!! ik neem maar aan dat ze per ongeluk 2,5"hdd's zijn gaan heten, hmmm nu ik dit opschrijf denk ik dat de schijf zelf 2,5" is en de behuizing eromheen 2,75" klopt dit? --------------- 2. hoeveel ga ik merken van het snelheidsverschil tussen 4200rpm en 5400rpm?? -ik gebruik hem voornamelijk voor het afspelen van (veel) muziek, typen, internet en zo af en toe Mechwarrior 4 en bewerken van muziek ================================= EDIT: ff gezocht naar goedkoopste hdd's met mijn eisen (tweaker pricewatch), ik kom neer op fujitsu: -http://www.fujitsu.com/services/computing/storage/hdd/mhdd/mht20ahxx-catalog.html -http://www.fujitsu.com/services/computing/storage/hdd/mhdd/mht2xxx-catalog.html 't verschil: 4200rpm: 2.9 db geluid, Average Rotational Waiting Time 7.14 ms 5400rpm: 2.3 db geluid, Average Rotational Waiting Time 5.56 ms en de 4200rpm is iets zuiniger dan de 5400rpm ik vind mijzelf niet echt iemand die het uiterste eist van zijn computerzooi CONCLUSIE: -dat wordt dus de "Fujitsu MHT2080AT, 80GB (4200 rpm)" van de 'PcHut.nl' voor € 184,- -of dezelfde maar dan bij hardeschijven.com, daar krijg je nu een gratis 2,5"externe behuizing bij (dan wordt mijn oude schijf dus backup) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 2,5" slaat inderdaad op de afmeting van de schijf, niet op de afmeting van de behuizing. Een laptop hdd met 4200 toeren is bruikbaar, zeker als je geen hogere eisen stelt dan vermeld. Veel plezier ermee. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 [quote:146d0b4b5f="Kjiratsiekoedel"]'t verschil: 4200rpm: 2.9 db geluid, Average Rotational Waiting Time 7.14 ms 5400rpm: 2.3 db geluid, Average Rotational Waiting Time 5.56 ms en de 4200rpm is iets zuiniger dan de 5400rpm[/quote:146d0b4b5f] Is denk ik ook een goede keuze. Alleen, naast dat de 5400 sneller is, is ie ook stiller volgens jou. Misschien dat dat wel zo prettig is in een laptop die je voor muziek gebruikt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 mja, 't is toch al niet echt een stille laptop+voedingstrafovantilator verder draai ik mijn muziek over een andere versterker (uiteraard, wat moet je met laptopspeakers?) die blaast ruim over het geruis heen Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen