Ga naar inhoud

MP3 snelheid afspelen

Aanbevolen berichten

Hallo, ten eerste even dit: ik weet niet of ik dit topic onder de juiste topic onder de juiste categorie heb geplaatst, bij voorbaat excuses als blijkt dat dit topic ergens anders moet staan. :roll: Ik heb een vraag over het afspelen van geluid, en met name mp3. Ik vraag me af hoe (hardwarematig) precies bepaald wordt dat een mp3 van bijvoorbeeld 3 minuten ook echt in precies 3 minuten wordt afgespeeld, en niet in bijvoorbeeld 3 minuten en 2 seconden. M.a.w. wat zorgt er hardwarematig voor dat iets NIET te snel of te langzaam wordt afgespeeld.
Link naar reactie
[quote:1161cabaa3="turbo-pascal"]Je pc heeft een interne klok, ik denk dat daarmee de snelheid wordt berekend. Wat wil je met deze vraag bereiken, denk niet dat je wat aan deze info zult hebben hoor...[/quote:1161cabaa3] Gewoon zomaar uit interesse. Zelf denk ik namelijk dat het niet de interne klok is, aangezien die vaak nogal onnauwkeurig zijn. Zo is de klok is mijn pc ook giganstich onnauwkeurig als je naar de seconden kijkt, de ene keer gaat een seconde weer sneller en dan weer langzemer.
Link naar reactie
MP3's zijn gecomprimeerde bestanden. Een DSP (Digital Sound Processor) decodeert met behulp van een codec (decodeer bibliotheek) het bestand en stuurt de informatie - naar ik aanneem - naar een buffer. Vanuit de buffer wordt de de digitale informatie realtime door een D/A (digitaal/analoog) converter omgezet naar analoge signalen (electrische pulsen) naar een versterker. Vanuit de versterker gaat het weer naar een hoofdtelefoon, luidsprekers e.d. De kunst is dus om de DSP snel genoeg te laten werken om de buffer altijd gevuld te houden, anders hapert de muziek. Of andersom; de buffer moet groot genoeg zijn om de DSP tijdelijk te kunnen onzien (deze kan dan op de achtergrond stug door decoderen). De omzetting van digitaal naar analoog gebeurd immers door de D/A converter die het vanuit de buffer in realtime decodeerd (zoals bv. in een CD speler). Een DSP draait trouwens net als een CPU op een vaste frequentie.
Link naar reactie
[quote:8a39e95dbe="MeM"]Bij mij is het dus zo dat m'n interne pc klok niet geweldig functioneert[/quote:8a39e95dbe]De interne klok die de tijd aangeeft heeft niks te maken met de timing van video en geluid. Video en geluidschips gebruiken niet zozeer een klok (als in: absolute tijd), maar een klokpuls. Een oscillator verzorgt een bepaalde grondfrequentie, bijv. 20mHz en chips lopen op een veelvoud (of bv de helft) daarvan. Dat spul is precieser dan je wellicht denkt. Neem nou een CD-speler; die leest precies 44100 samples per seconde uit, niet meer, niet minder. En die samples worden keurig omgezet in - voor ons gehoor althans - een aaneen gesloten stuk muziek. En dat met technologie uit begin jaren '80.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...