anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Delen Geplaatst: 24 juni 2004 Hallo, ten eerste even dit: ik weet niet of ik dit topic onder de juiste topic onder de juiste categorie heb geplaatst, bij voorbaat excuses als blijkt dat dit topic ergens anders moet staan. :roll: Ik heb een vraag over het afspelen van geluid, en met name mp3. Ik vraag me af hoe (hardwarematig) precies bepaald wordt dat een mp3 van bijvoorbeeld 3 minuten ook echt in precies 3 minuten wordt afgespeeld, en niet in bijvoorbeeld 3 minuten en 2 seconden. M.a.w. wat zorgt er hardwarematig voor dat iets NIET te snel of te langzaam wordt afgespeeld. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 Je pc heeft een interne klok, ik denk dat daarmee de snelheid wordt berekend. Wat wil je met deze vraag bereiken, denk niet dat je wat aan deze info zult hebben hoor... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 [quote:1161cabaa3="turbo-pascal"]Je pc heeft een interne klok, ik denk dat daarmee de snelheid wordt berekend. Wat wil je met deze vraag bereiken, denk niet dat je wat aan deze info zult hebben hoor...[/quote:1161cabaa3] Gewoon zomaar uit interesse. Zelf denk ik namelijk dat het niet de interne klok is, aangezien die vaak nogal onnauwkeurig zijn. Zo is de klok is mijn pc ook giganstich onnauwkeurig als je naar de seconden kijkt, de ene keer gaat een seconde weer sneller en dan weer langzemer. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 MP3's zijn gecomprimeerde bestanden. Een DSP (Digital Sound Processor) decodeert met behulp van een codec (decodeer bibliotheek) het bestand en stuurt de informatie - naar ik aanneem - naar een buffer. Vanuit de buffer wordt de de digitale informatie realtime door een D/A (digitaal/analoog) converter omgezet naar analoge signalen (electrische pulsen) naar een versterker. Vanuit de versterker gaat het weer naar een hoofdtelefoon, luidsprekers e.d. De kunst is dus om de DSP snel genoeg te laten werken om de buffer altijd gevuld te houden, anders hapert de muziek. Of andersom; de buffer moet groot genoeg zijn om de DSP tijdelijk te kunnen onzien (deze kan dan op de achtergrond stug door decoderen). De omzetting van digitaal naar analoog gebeurd immers door de D/A converter die het vanuit de buffer in realtime decodeerd (zoals bv. in een CD speler). Een DSP draait trouwens net als een CPU op een vaste frequentie. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 De basis voor nauwkeurigheid bij een bepaald type horloge is een quartz kristal (Quartz-horloge), dit geeft een trilling met een bijna perfect constante frequentie. Iets dergelijks zal in een pc ook een rol spelen lijkt mij, doordat ook hier klok-generatoren nodig zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 Denk ook dat het kan doordat er gewoon een vast aantal bits per seconde verwerkt wordt. Alleen dan zit je dus weer met, hoe weet je zeker dat er 192 kbit per seconde uitgevoerd wordt :wink: (ook weer waarschijnlijk op basis van de frequentie van een quartz kristal) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 [quote:7add8b7da2="Comp-Freak"]Denk ook dat het kan doordat er gewoon een vast aantal bits per seconde verwerkt wordt.[/quote:7add8b7da2]En VBR (Variable BitRate) MP3's dan? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 Bij mij is het dus zo dat m'n interne pc klok niet geweldig functioneert zoals ik al eerder zij, dus moet er iets zijn om de muziek (en video natuurlijk ook)synchroon te laten lopen met de tijd. Ben dus benieuwd wat dat precies is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juni 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2004 [quote:8a39e95dbe="MeM"]Bij mij is het dus zo dat m'n interne pc klok niet geweldig functioneert[/quote:8a39e95dbe]De interne klok die de tijd aangeeft heeft niks te maken met de timing van video en geluid. Video en geluidschips gebruiken niet zozeer een klok (als in: absolute tijd), maar een klokpuls. Een oscillator verzorgt een bepaalde grondfrequentie, bijv. 20mHz en chips lopen op een veelvoud (of bv de helft) daarvan. Dat spul is precieser dan je wellicht denkt. Neem nou een CD-speler; die leest precies 44100 samples per seconde uit, niet meer, niet minder. En die samples worden keurig omgezet in - voor ons gehoor althans - een aaneen gesloten stuk muziek. En dat met technologie uit begin jaren '80. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen