anoniem Geplaatst: 14 mei 2004 Delen Geplaatst: 14 mei 2004 Ik heb op mijn computer 2 harde schijven . A: een master van 30 Gb in twee partieties C en E. En B: (slave)van 3.5 Gb . Nu draai ik Win XP op C en heb ik via een omweg kans gezien om Win 98 op de D schijf te zetten. In de hoop dat ik dan met opstarten een keus zou hebben in Win XP of 98. Helaas gaat dit niet op en herkent mijn computer de schijven helemaal niet meer. Ik heb nu de slave schijf ontkoppeld en draai Win XP. Is er een mogelijkheid om de slave weer te gebruiken en een boot optie te maken zodat ik kan kiezen tussen XP of 98? aarsen.h@hccnet.nl Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2004 Ten eerste welkom op dit forum. Er staat hier een handige faq over geschreven, zie [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702]hier[/url] Waarschijnlijk is jouw probleem dat de schijfen in ntfs bestandsysteem zijn geformateerd. Hiermee kan windows 98 niet overweg. En dat is waarschijnlijk ook waarom je niet gewoon een boot menu krijgt. :D Ik zou het faq even goed doorlezen en je e-mail adres weg halen :wink: . Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2004 Of schijven nu FAT32 of NTFS geformateerd zijn maak hier niet uit. Er zijn al eindeloze diskussies geweest over het installeren van Windows98 [b:7a687c7246]NA[/b:7a687c7246] WindowsXP. Het gaat wel, maar dat is heel erg omslachtig. Het beste is om eerst Windows 98 te installeren en [b:7a687c7246]daarna[/b:7a687c7246] WindowsXP. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2004 Dit staat in de faq:[quote:b2fb4c5780][b:b2fb4c5780]13. Q. Ik heb Windows XP geinstalleerd en wil daarnaast ook Windows 9X installeren[/b:b2fb4c5780] A. Om te beginnen is het absoluut noodzakelijk dat zowel de eerste als de tweede partitie FAT32 zijn. Als dat niet zo is, kijk dan bij de volgende vraag voor een alternatieve manier. Als dat in orde is, dan gaan we verder. De setup van Windows 9X gaat om te beginnen de bootsector overschrijven, dus dat moet later weer worden hersteld. Maar belangrijker is dat diezelfde setup helemaal niet in staat is om het zo belangrijke bestand BOOTSECT.DOS te maken. Dat zul je dus alsnog handmatig moeten doen. Niet echt eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Om te beginnen installeer je gewoon Windows 9X, waarbij je er voor zorgt dat de installatiemap wordt gewijzigd van C:\WINDOWS naar je installatiepartitie, bijvoorbeeld D:\WINDOWS. Na afloop zal alleen Windows 9X op willen starten, omdat bootsector en bootbestanden hiervoor staan ingesteld. Nu eerst even het bestand BOOTSECT.DOS maken: 1. Maak (of download, bv van www.bootdisk.com) een Windows 98 bootdiskette waarop ook DEBUG.EXE staat. 2. Start in Windows 9X het programma Kladblok en maak een tekstbestand met de volgende inhoud: Code: L 100 2 0 1 N C:\BOOTSECT.DOS R BX 0 R CX 200 W Q (let op de spaties die hier en daar staan. Zo nodig kun je deze tekst kopiëren en plakken) 3. Sla dit bestand op de diskette op onder de naam READ.SCR 4. Start op vanaf deze diskette en type: DEBUG < READ.SCR De bootsector wordt nu gekopieerd. Nu dat klaar is moet de Windows XP bootsector weer worden teruggeplaatst. Start hiervoor op vanaf de Windows XP CDROM, en ga met F10 (of door het kiezen voor Repareren) naar het Recovery Console (zie voor meer informatie: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058). Hier inloggen als Administrator (waarschijnlijk met blanco wachtwoord, tenzij je dat zelf anders hebt ingesteld). Eenmaal in RC type je het commando FIXBOOT in, waardoor de bootsector weer wordt hersteld. Verwijder de CDROM en type EXIT om de PC weer te herstarten. Nu zal alleen Windows XP willen starten, omdat de optie voor Windows 9X nog niet in boot.ini beschikbaar is. Rechtsklik in Windows XP op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen. Klik hier op Instellingen > Bewerken, waardoor boot.ini wordt geopend in Kladblok. Type helemaal onderaan een extra regel met: C:\="Microsoft Windows 9X". Sluit het venster af en sla het bestand op. Na een herstart zou de optie voor Windows 9X beschikbaar moeten zijn. Met dank aan Binary ____________________________________________________________ [b:b2fb4c5780]14. Q. Ik heb Windows XP op een NTFS partitie en wil daarnaast Windows 9X installeren[/b:b2fb4c5780] A. Hiervoor heb je extra software nodig. Ik gebruik altijd Partition Magic en Boot Magic, maar er zijn ook andere programma's die net zo goed voldoen. Bij voorkeur maak ik in PM opstartdiskettes, zodat ik de wijzigingen in DOS kan uitvoeren. Met Partition Magic maak je de bestaande NTFS partitie een stukje kleiner door het begin een stuk op te schuiven. In de hierdoor vrijgekomen ruimte maak je een PRIMAIRE FAT32 partitie. Maak deze partitie vervolgens ACTIEF. Voer de wijzigingen uit en herstart de PC. Boot dan vanaf de Windows 9X CDROM en installeer Windows. Installeer daarna ook Boot Magic en herstart de computer. De keuze voor beide Windows versies zijn nu beschikbaar. Beide partities zijn in deze situatie voor elkaar niet zichtbaar, omdat Boot Magic de andere primaire partitie op hidden zet tijdens het opstarten. [/quote:b2fb4c5780] Dit lijkt mij de juiste manier/oplossing :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2004 Inderdaad, maar voor een "leek" een beetje omslachtig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 mei 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 mei 2004 Misschien wel, maar misschien ook niet. Het staat vrij duidelijk. En als hij het niet snapt dan kan ie het altijd vragen wat er mee bedoeld word. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen