Ga naar inhoud

harde schijf wordt niet herkend ???


Aanbevolen berichten

beste medecomputergebruiker, ik heb een maxtor diamond plus 9 80 gb ata133 gekocht en wil deze in mijn pc zetten het zou goed moeten werken want ik heb al ruim een jaar de 60GB variant hiervan. Ik heb alles goed aangesloten, jumpers goed staan enz. ik heb dus mijn 60GN schijf om op te starten (opzich gaat dat goed), maar als ik dan als slave mijn nieuwe eraan hang krijg ik dit: primary master disk: LBA , UDMA 4,61123mb primary slave disk : LBA , UDMA 4,_ bij de _ blijft de cursor knipperen als ik mijn nieuwe schijf als enige erin hang(master en slave) krijg ik: primary master disk: LBA ,UDMA 4,_ in feite hetzelfde dus... ik kan mijn schijf dusniet eens benaderen...en nu???
Link naar reactie
ik heb de jumper op de schijf geprobeerd op de CLP (cilinder limitation position) hij zou dan maar 32 GB moeten weergeven........en dat gaat prima, schijf wordt netjes gedetecteerd en ik kan aan de slag. Maarja, ik koop geen 80GB om er maar 32 te gebruiken, toch.. Aangezien ik van precies hetzelfde model ook nog de 60GB versie heb, heb ik daar alle instellen van afgekeken(cilinders, koppen enz.) en deze ingesteld op mn 80gb schijf......ook hier bij gaat het goed, want ik kan nu al met 60GB werken !! maar hoe bereik ik nu die laatste 20 GB? mischien dat ik stapje voor stap het aan cilinders, koppen enz moet verhogen totdat hij ermee kapt, maar ik weet niet hoe ik die verhoudingen moet berekenen, dus dat gaat helaas ook niet. ik heb ook gekeken naar maxblast, maar ik durf deze niet te gebruiken aangezien er dan een andere schijf vereist is om software op te instaleren..maar aangezien ik daar belangrijke data op het staan vind ik dat te riskant Een mobo-flash zie ik ook niet zitten, want ik heb te vaak gehoord dat dat fout kan gaan. wie weet er een oplossing???
Link naar reactie
Het lijkt mij niet verstandig om een schijf handmatig in te stellen mbt cylinders, heads en sectors. Dat doe je alleen nog bij oude (kleine) schijven. Van maxblast ben ik ook niet zo kapot van, dus blijven er nog 2 opties over. Een PCI kaartje kopen voor extra IDE kanalen, die wel een schijf pakken bij een mobo die een capaciteits limiet heeft. Of een BIOS upgrade wat (als je de goede upgrade heb) altijd goed gaat. Of je moet de PC uitzetten of het stroom moet uitvallen tijdens de flash. :lol:
Link naar reactie
[quote:91a581a79b="20010196dacier"]ik denk dat ik die pci-kaart wel zie zitten, maar wat voor een moet ik dan nemen,[/quote:91a581a79b] Het lijkt me beter voordat je een pci-kaart koopt eerst nog even meld welk merk en type moederbord je hebt. Of als je een merk PC hebt, welk merk. En zou je die nieuwe maxtor diamond plus 9 kunnen laten testen in de winkel waar je 'm kocht?
Link naar reactie
packard bell P3 600mhz met windows 98 en 2000 moederbord weet ik niet, maar bios is award ik heb nu 60gb laten detecteren door de bios, maar meer krijg ik niet. windows ziet natuurlijk die 60gb die in de bios staan, aan de kant van windows is er niks mis. ik heb ook de schijf al getest..er staat nu een volledig werkend windows 98 op. zonder problemen...maarja als ik geen 80gb zie, klopt er toch iets niet he.... ps. kan ik van een hard schijf die aan zo'n pci kaartjs hangt ook booten? en kan ik daar vanaf window instaleren op mijn nieuwe schijf(die dan als enige schijf in de kast zit) of moet ik eerst de kaart instaleren, want dat zou betekenen dat ik nooit een schone install van windows op mijn nieuwe schijf kan doen als deze er als enige inzit
Link naar reactie
[quote:33b077f4a8="20010196dacier"]packard bell P3 600mhz met windows 98 en 2000 moederbord weet ik niet, maar bios is award [/quote:33b077f4a8] En welke datum toont de BIOS tijdens het opstarten? Of controleer dat in Windows Systeeminfo. Wellicht staat daar ook welk moederbord je hebt. Het blijven hangen tijdens het detecteren van die 80 GB harddisk, zou kunnen zijn wegens een 32 GB limit van de BIOS. Alleen hoe heb je het voor elkaar gekregen die 60 GB harddisk goed te laten werken? Als je het toch met een pci-kaart zou willen proberen zoals spiderned aangaf, dan zou je het kunnen proberen met een [url=http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=20790&productType=1]Promise Ultra100 TX2.[/url] Dan sluit je zowel de 60 GB – en de 80 GB harddisk aan op de pci-kaart, via de meegeleverde 80 aderige flat-kabel. [quote:33b077f4a8="20010196dacier"] en kan ik daar vanaf window instaleren op mijn nieuwe schijf(die dan als enige schijf in de kast zit) of moet ik eerst de kaart instaleren, want dat zou betekenen dat ik nooit een schone install van windows op mijn nieuwe schijf kan doen als deze er als enige inzit[/quote:33b077f4a8] Voordat je de pci-kaart in de PC plaatst installeer je inderdaad eerst de drivers. Een schone install kan ook, zolang je er maar voor zorgt dat je een driver diskette hebt. Tijdens de Windows 2000 install moet daarvoor tijdig op F6 drukken.
Link naar reactie
[quote:bb12e0beb3="20010196dacier"]ik moet dus eerst de drivers van de pci-kaart instaleren en daarna kan ik pas opstarten vanaf de schijf die aan de pci kaart hangt, toch? [/quote:bb12e0beb3] Ja, zonder de drivers van de pci-kaart start Windows wellicht niet op. [quote:bb12e0beb3="20010196dacier"]ps. waarom zou ik de 60GB ook aan de pci hangen? ik heb deze ruim een jaar, en heb er nog nooit problemen mee gehad[/quote:bb12e0beb3] Het hoeft niet, maar als die 60GB een UDMA5 harddisk is, dan zou deze op die pci-kaart sneller moeten kunnen werken.
Link naar reactie
Als de Bios de HD al fout ziet, dan heb je een Bios upgrade nodig. Heb je al bij HP gekeken of die bestaat? Op zich hebben ze toch nog wel vrij veel service updates. Zelf heb ik nog een Promise 66 kaartje liggen, nadeel: werkt niet op WinXP. Voor de rest is zoiets een goede oplossing omdat er ook een Bios op zit.
Link naar reactie
[quote:7c76472a1d="20010196dacier"]ok, alleen weet ik niet hoe ik drivers moet instaleren vanuit dos, maar daar zal ik dan maar achter moeten gaan komen.... [/quote:7c76472a1d] Hoe bedoel je dos? windows 98 en 2000 zijn toch al geïnstalleerd? [quote:7c76472a1d="20010196dacier"]ps. waarom moet ik eigenlijk de promise ultra 100 tX2 nemen, wat is het belangrijkste bij zo'n kaartje en wat zijn de verschillen?[/quote:7c76472a1d] Bij nader inzien kun je beter de ultra133 TX2 versie nemen. Het hoeft geen Promise te zijn. Een pci-kaart van Highpoint is ook goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...