Ga naar inhoud

bevroren systeem na firewire-HD-installatie


Aanbevolen berichten

Yo Ik heb een 160 Gb Lacie d2 externe firewire harddisk aangeschaft om backups te maken van mijn harde schijf. Dat zijn twee 120 Gb Maxtors in een Raid1configuratie. Ze spiegelen elkaar dus. Da's genoeg zou je zeggen, maar ik heb al verschillende keren uitval gehad en ik kan me dat niet permitteren. Mijn laptop heeft maar een 30 Gb-schijfje en dat is lang niet genoeg ruimte.. Om een en ander te realiseren bouwde ik er een conceptronic Firewirecard in (compatible met de ieee 1394 standaard). Die werd ook herkend door het systeem (winxp home sp1). De Lacie werd voor het formatteren eerst herkend als een stukje verwijderbaar opslagmedium zonder dat hij een driveletter kreeg overigens. Ik heb vervolgens onder mijn computer>beheren>schijfbeheer de LaCie-schijf gevonden en wilde die formatteren. Vervolgens bevroor het systeem en deed niks meer. De LaCie gaf ook geen activiteit meer te zien.. :cry: Ik kreeg daarna niets meer aan de gang, computer noch schijf, dus testen. Ik sloot de LaCie aan op mijn laptop Asus 5300serie (XP-pro sp1). Geen probleem.. Ik kon de schijf benaderen, formatteren (NTSC) en van een naam voorzien. Kort samengevat: op de laptop werkt alles perfect: de computer en de schijf. Op mijn desktop echter niet. Zodra ik de geformatteerde laCie aansluit bevriest het systeem en wil zelfs niet meer opstarten. (dwz. het beginscherm verschijnt en daarna gaat ie op zwart- (in de logboeken geeft dit verder geen foutmeldingen dus daar wordt ik niet wijzer van)). Als ik alle IEEEcontrollers uitschakel is er niks aan de hand. Maar ja dan werkt de LaCie ook niet meer. Controllers..? Yep. Ik heb een Soundblaster Audigy die een idiote netwerk-IEEE1394-poort bezit en dus destijds ook een controller installeerde. :evil: Die controller en/of netwerkkaart uitschakelen helpt niet. Alles bevriest weer als de LaCie aangaat. Schakel ik de Via OHCI IEEE1394-controller uit (van de firewirekaart), dan wordt de LaCie-disk niet meer herkend en het systeem loopt ver normaal, maar ja daar heb ik die dure schijf niet voor gekocht! Ik kan helaas niets proberen of experimenteren met een ingeschakelde disk omdat het systeem dan niet meer reageert. Er zijn geen conflictmeldingen in systeem-hardware. Alles zou het moeten doen. Beide IEEEcontrollers gebruiken IRQ 05, maar omdat er niks is aangesloten op de Audigy, wordt die niet belast en zou dat niet problematisch moeten zijn. De IEEEkaart wordt herkent, maar kan die toch niet goed functioneren, of stuk zijn.. dat weet ik niet dus. Wat Nu? Mijn desktop is een AMD 1800+ met 1024 MB aan boord. Verder heeft het een Nvidia Tnt grafische kaart. Hij zit in een draadloos netwerkje met mijn laptop een ADS-modem en een draadloze router die niet merkbaar schijnen te lijden onder bovenstaand gepruts. Drives: een Acer Cd writer en een Acer DVD-speler en een Iomegezip-drive. Wie kwam ooit hetzelfde tegen en heeft dat opgelost zonder de zaak in brand te steken :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...