anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Delen Geplaatst: 2 april 2004 beste mensen, ik heb vandaag een nieuwe harde schijf 200GB van maxtor gekocht en wil hem gaan installeren. nu heb ik er een schijf in zitten van 40 GB en wil deze helemaal verwijderen en alleen met die van 200GB werken. Ik wil wel alle bestanden overzetten op de nieuwe harde schijf. Wie weet hoe ik dit het beste aan kan pakken ??? moet ik eerst de nieuwe schijf van 200 Gb slave maken en dan alle bestanden overzetten >?? en moet ik op de nieuwe schijf eerst partities aanmaken of kan dat ook later en moet ik op de nieuwe schijf XP prof ook opnieuw installeren ?? heeft iemand nog tips, opmerkingen en/of aanmerkingen zodat het niet mis gaat ??? dit is namelijk de eerste keer dat ik zoiets met harde schijven doe !! alvast bedankt voor de reacties Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2004 je moet eerst de 200gb fdisk dan formatteren dan je os er op zetten. dan je 40gb schijf als master op ide2 zetten dan kan je je bestanden zo over zetten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2004 Of zolang als slave op IDE 1 natuurlijk ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2004 Gebruik die oude 40gb schijf als back-up station, voor bijv een Ghost of Drive Image back-up. Mocht je ooit een crash krijgen in je windows, of viruds op je 200gb schijf. Kwestie van Backup terug zetten en klaar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2004 Thanks mannen, nu nog een vraag, als je het over ide 1 hebt, dan bedoel je natuurlijk in de bios ? en weet iemand een website met plaatjes waar uitgelegd wordt hoe je die kabels precies moet aansluiten ? als ik die lege harde schijf als primary erin doe kan ik dan wel gewoon onder dos werken en fdisken ??ik dacht eerst dat je er dan helemaal niks mee kon en dat je eerst slave moest maken !! alvast bedankt Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 Nu heb ik het volgende gedaan ik heb mijn harde schijf van 40 Gb aangesloten op de IDE 1 en die van 200 GB aangesloten op IDE 2 allebei master voor de rest heb ik geen andere slaves meer. bij het opstarten herkent ie de nieuwe schijf maar geeft ie geen 200 GB maar enkel 136 GB en mijn oude schijf herkent ie ook maar daar geeft ie iets van 20 GB. nu ga ik kijken in mijn computer, zie ik alle partities van mijn oude schijf, maar geen enkele van de nieuwe schijf. als ik dan bij configuratiescherm hardware ga zoeken, zie ik de maxtor schijf ( nieuwe) er tussen staan en zegt ie dit apparaat werkt correct. mijn eerste vraag; moet ik eerst de nieuwe schijf fdisken via dos ?? zoja, hoe doe ik dit ?? 2e vraag; waarom wordt de volledige 200 GB niet herkend en maar 136 GB ?? wat kan ik hier aan doen ?? alvast bedankt voor de reacties p.s. ik draai windows XP prof Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 1e vraag: Hoe je dat fdisk moet gebruiken, staat in de Faq van de sectie OS windows onder de roadmap om Windows opnieuw te installeren. Staat er heel duidelijk. Op je tweede vraag, je hebt zeker een hd van maxtor? Dan moet je het programmatje Maxblast eens van die site af halen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar die laat je hd weer in volle glorie (lees 200 gb) naar voren komen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 Ik het je bekend dat voor schijven groter dan 137 GB WinXP met SP1 noodzakelijk is? Pas vanaf SP1 gebruikt WinXP 48-bit adressering en pas daarmee kan de volledige HD worden benaderd. Ook lijkt het zo te zijn dat de grote HD al aanwezig moet zijn bij de installatie van Win, een later toegevoegde schijf wordt ondanks SP1 meestal niet gezien, dan moet achteraf nog een registersleutel gezet worden. Waar en hoe weet ik niet uit m'n hoofd, ik kan het zonodig wel nazoeken voor je. m.vr.gr. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 zie hier eens voor beschrijving http://www.hardware.info/artikelen.php?id=36 http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=313348 http://forum.fok.nl/topic/372147 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152092 http://www.pcwereld.be/node/view/185 hopelijk heb je er iets aan elie Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 he jim van zweden, bedankt voor je antwoord als je dat kunt uitzoeken graag, ik kan er namelijk niks over vinden. anders kun je me ook gewoon de link geven. ik kan mijn harde schijf van 200 GB nog steeds niet benaderen. alvast bedankt groetjes Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 Nou, hier komt'ie dan: Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlset\Services\atapi\Parameters en maak daar een nieuwe sleutel aan met de naam EnableBigLba en zet de waarde op 1 Als bovengenoemde sleutel al aanwezig is hoef je uiteraard alleen de waarde van 0 in 1 te veranderen. Succes, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 Ik heb die sleutel nu toegevoegd en de harde schijf is nog steeds niet zichtbaar. is SP 1 trouwens een vereiste ??? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2004 Ja absoluut, want pas met SP1 wordt de 48-bit adressering toegevoegd aan WinXP en daarmee wordt die grens van 128 MB geslecht. Dat schreef ik overigens al TOCH????? Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2004 PS Ter voorkoming van verwarring: Er is sprake van 128 GB en 137 GB, in geval 1 bedoelt men echte GB (dus modulo 1024) in geval 2 gaat het om GB modulo 1000. Maar het komt dus op hetzelfde neer. Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen