anoniem Geplaatst: 17 december 2003 Delen Geplaatst: 17 december 2003 Ik ben in het bezit gekomen van dit Philips luidsprekersetje. Op het eerste gezicht een leuk compact ding die redelijk klinkt. Tja, zolang het slechts kort gebruikt wordt (20 minuten of zo), blijft dat ook wel zo. Nu bleek de versterker te warm te worden en dat probleem heb ik opgelost door de koeling van de versterker chip fors te verzwaren. Aanvullende testen gaven aan dat de subwoofer hopeloos te kort schiet. Het is een 4 Ohm (luidspreker volgens opschrift) met een conus van pakweg 9 cm. Vrij klein dus. De werkelijk impedantie ligt volgens mij wat hoger, 5 Ohm. Het luidsprekertje is volgens mij een vrij universeel type, echte zekerheid heb ik alleen niet. De luidspreker klinkt goed als een normaal geluidsignaal wordt aangeboden. Bij een beetje volume in het lage tonen gebied (zoals die versterker zelf beschikbaar stelt) gaat deze ongelooflijk vervormen. Dit ligt niet aan de versterker omdat net een oude luidsprekerbox (met een AD7063 luidspreker) de bassen eruit knallen met exact dezelfde versterker. Die boxen zouden zo'n beetje weergeven tot 100Hz. Nu vroeg ik me af of het zin heeft de originele Philips luidspreker in een stevige kast te plaatsen. Het lijkt erop dat als er iets van een kast om de luidspreker zit, het rendement iets omhoog gaat. Verder vroeg ik me af, hoe groot de kast zou moeten worden. Heeft iemand enig idee? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen