anoniem Geplaatst: 14 december 2003 Delen Geplaatst: 14 december 2003 op alle in aanmerking komende stations ( CD, CD-RW, DVD-ROM) lukt het me maar niet om ze bij apparaatbeheer op DMA af te stellen. Elke keer na herstart is het DMA kruisje weer verdwenen. In mijn Bios heb ik bij de beide IDE instellingen voor DMA op AUTO staan (het alternatief is blijkbaar "enabled") Het systeem is Athlon-800MHz op Win98SE en een VIA KT133 chipset op een Abit KT7Raid mobo. Heeft een van jullie als ervaren PC'ers een oplossing voor mij ? Het probleem is dat een DVD programma begint te zeuren dat DMA niet is ingesteld Elkwe zinnige reaktie wordt gewaardeerd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 december 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 december 2003 Probeer eens wat onze grote broers [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/275364///DMA] hier [/url] als oplossing voorstellen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 december 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 december 2003 Wat natuurlijk ook kan: stel nou eens dat CD/DVD-stations helemaal geen DMA mode aankunnen, maar enkel PIO-mode ? Er zijn volgens mij maar zeer weinig CD/DVD-stations die (ultra) DMA modus aankunnen. Maar dat is volgens mij niet erg, want ik krijg die dingen ook niet op (ultra) DMA, dus het is niet erg. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2003 Dank voor jullie reakties ; t.a.v. de suggestie om xp-pro met sp1 te nemen lijkt leuk maar aangezien ik al heel lang erg tevreden ben met mijn win98se is het niet zo praktisch. Is DMA nodig of niet? Ik heb er eigenlijk nooit een probleem mee gehad (met het niet kunnen instellen hierop), maar zie regelmatig artikelen waarin wordt gesteld vooral DMA in te stellen en nu met een nieuw programma ( DVD Free Region) krijg ik steeds de melding dat ik DMA niet heb ingeschakeld waardoor de beelden minder vloeiend zouden zijn. Vandaar mijn vraag. Als echter geen simpele oplossing bestaat stoom ik gewoon door met wat ik heb Salut Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2003 Heb vroeger ook een Abit KT7A gehad. In kombinatie met Win 98 moest ik DMA in het bios activeren ( dus niet op auto ) opdat Windows kon ingesteld worden voor DMA. DMA versnelt de gegevens overdracht van HD/CD/DVD. Eddy Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen