anoniem Geplaatst: 23 november 2003 Delen Geplaatst: 23 november 2003 Volgende week HHC Dagen en ik wil een nieuwe harde schijf kopen. Zo'n grote van 120 GB. Nu heb ik niet de allernieuwste computer (Asus P2B moederbord met PII 400 MHz. en een Award BIOS uit 1999 en Windows 98) maar het moet toch mogelijk zijn om hierin een 120 GB. harde schijf werkende te krijgen ? Of moet ik daaraan niet beginnen ? Zijn er dingen waarop ik moet letten ? Ik heb nog een aparte IDE controller liggen die ik er ook meteen in wil zetten. Dat is een Silicon Image SiI 0649 PCI UDMA 100 IDE Controller. Zodat ik mijn bestaande 2 harde schijven, CD-speler en CD-schrijver kan laten zitten en de nieuwe harde schijf op het aparte controller kaartje kan aansluiten. Gebruik ik ook meteen zo'n 80 aderig kabeltje zodat hij echt op Ultra ATA/100 kan werken en niet slechts op 33 omdat mijn moederbord niet verder gaat. Ik wil de schijf dan partioneren met FDisk en formateren met FAT32 en dan in gebruik nemen. Kan dit of wil ik weer iets dat absoluut niet kan ?? Want ik heb wel eens gehoord dat FDisk niet verder wil dan 128 GB (blijf ik netjes onder) en dat bestanden op zo'n partitie niet groter dan 8 GB mogen zijn. Maar nu vond ik op internet alweer Free FDisk (http://www.23cc.com/free-fdisk) dat harde schijven groter dan 128 GB. ondersteunt dus dan zou zelfs 200 GB. mogelijk worden ! Een laatste vraag wat betreft het merk want ik twijfel tussen de Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB) en de Western Digital Caviar 120GB (WD1200JB, 7200rpm, 8MB). Of maakt dat allemaal niets uit en moet ik gewoon de goedkoopste nemen.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2003 [quote:d39fd9e181="HdeJong"]Volgende week HHC Dagen en ik wil een nieuwe harde schijf kopen. Zo'n grote van 120 GB. Nu heb ik niet de allernieuwste computer (Asus P2B moederbord met PII 400 MHz. en een Award BIOS uit 1999 en Windows 98) maar het moet toch mogelijk zijn om hierin een 120 GB. harde schijf werkende te krijgen ? Of moet ik daaraan niet beginnen ? Zijn er dingen waarop ik moet letten ? Ik heb nog een aparte IDE controller liggen die ik er ook meteen in wil zetten. Dat is een Silicon Image SiI 0649 PCI UDMA 100 IDE Controller. Zodat ik mijn bestaande 2 harde schijven, CD-speler en CD-schrijver kan laten zitten en de nieuwe harde schijf op het aparte controller kaartje kan aansluiten. Gebruik ik ook meteen zo'n 80 aderig kabeltje zodat hij echt op Ultra ATA/100 kan werken en niet slechts op 33 omdat mijn moederbord niet verder gaat. Ik wil de schijf dan partioneren met FDisk en formateren met FAT32 en dan in gebruik nemen. Kan dit of wil ik weer iets dat absoluut niet kan ?? Want ik heb wel eens gehoord dat FDisk niet verder wil dan 128 GB (blijf ik netjes onder) en dat bestanden op zo'n partitie niet groter dan 8 GB mogen zijn. Maar nu vond ik op internet alweer Free FDisk (http://www.23cc.com/free-fdisk) dat harde schijven groter dan 128 GB. ondersteunt dus dan zou zelfs 200 GB. mogelijk worden ! Een laatste vraag wat betreft het merk want ik twijfel tussen de Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB) en de Western Digital Caviar 120GB (WD1200JB, 7200rpm, 8MB). Of maakt dat allemaal niets uit en moet ik gewoon de goedkoopste nemen..[/quote:d39fd9e181] Ten eerste, Windows 98 ondersteunde de bestandsindeling FAT(16) en FAT32, onder FAT32 is de maximale bestandsgrootte ongeveer 4 GB. De limiet ligt in principe op 137GB bij FAT32 schijven. Dat is bij gebruik van IDE 100. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2003 Met die extra IDE controller wordt de harde schijf denk ik wel volledig herkend. Maar gewoon met de controller op je mobo zal die het denk niet doen. Je moet dan om dat op te lossen bv Maxblast van Maxtor gebruiken(als je de maxtor schijf neemt). Die verlegt de grens van wat de bios ziet aan het aantal GB's(rare zin :wink: ) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen