anoniem Geplaatst: 26 oktober 2003 Delen Geplaatst: 26 oktober 2003 Mijn pc "bevriest" compleet als ik een benchmark van mijn geheugen wil doen. Het komt vaker voor dat mijn pc spontaan "bevriest", alleen de resetknop op pckast werkt dan nog. Maar heb tot op heden nog geen oorzaak voor dit probleem kunnen vinden. Nu ontdek ik dus bij toeval dat de pc direct bevriest zodra ik geheugen benchmark start. Wat betekent dit ? Geheugen wat stuk aan het gaan is ? Heeft iemand enig idee ? Alvast bedankt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2003 Geheugen kan stuk zijn, maar hoeft niet perse. Met Memtest86 kun je je geheugen testen. Het kan zijn dat de voeding te kort schiet, de Bios instellingen (voor met name het geheugen) "te snel staan ingesteld". In ieder geval is de computer niet stabiel, voor de rest kan het eigenlijk van alles wezen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2003 [quote:eebf16054b="Hans.Vosman"]Geheugen kan stuk zijn, maar hoeft niet perse. Met Memtest86 kun je je geheugen testen. Het kan zijn dat de voeding te kort schiet, de Bios instellingen (voor met name het geheugen) "te snel staan ingesteld". In ieder geval is de computer niet stabiel, voor de rest kan het eigenlijk van alles wezen.[/quote:eebf16054b] Ik heb Memtest86 al laten draaien en er worden geen fouten gevonden. De voeding te kort schieten ? ik heb deze pc nu 2 jaar en het eerste jaar had ik dit probleem niet. Kan het dan wel aan voeding liggen of aan verkeerde bios instelling van geheugen ? Want aan bios instellingen heb ik niks veranderd ! (Mijn excuses voor als dit domme vragen mochten zijn, hihi) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2003 [quote:0e8553ba12="Mystery1"]De voeding te kort schieten ? ik heb deze pc nu 2 jaar en het eerste jaar had ik dit probleem niet. [/quote:0e8553ba12] Heb je deze test al eens eerder uitgevoerd? Ooit een MX460 kaartje gebruikt in een PC met een 250W voeding, nou dat werkte prima. TOt dat ik 3DMark ging draaien. Met een 300W voeding, geen probleem. Wat betreft de voeding, hardware wil ook wel eens slechter worden, het komt niet vaak voor. Maar zeg nooit nooit. Bios instellingen blijven in het algemeen hetzelfde, daar heb je gelijk in. Alleen mijn computer (K7S5A) doet dat niet omdat die geregeld zelf een clear CMOS doet. Het was gewoon maar een ideetje, iedere computer gedraagt zich wat anders.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2003 Hoe kan ik zien of testen of of de capaciteit van de voeding wel voldoende is dan ? (zal wel hele domme vraag zijn). :oops: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2003 Het af en toe bevriezen kan behalve temps, brak geheugen enzo ook duiden op een verborgen hardware conflict, of drivers die elkaar bijten, of een instabiele windows Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2003 [quote:9d61d0e90f="Bosje"]Het af en toe bevriezen kan behalve temps, brak geheugen enzo ook duiden op een verborgen hardware conflict, of drivers die elkaar bijten, of een instabiele windows[/quote:9d61d0e90f] Bevriezen door temps lijkt me onwaarschijnlijk, want soms doet ie het al, als pc slechts 2 minuten aanstaat en geen "zwaar" werk aan het doen is. En bij het spelen van een game, wat zware eisen stelt aan het systeem, is ie nog nooit bevroren. Heel vreemd allemaal. Het geheugen heb ik al met Memtest gecontroleerd en daar vind ie ook geen fouten. En de laatste 3 punten ... das zeker moeilijk om daar achter te komen !? Het kan ook niet iets met het moederbord te maken hebben ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2003 [quote:789d3097af="Mystery1"]Nu ontdek ik dus bij toeval dat de pc direct bevriest zodra ik geheugen benchmark start.[/quote:789d3097af] Welk programma gebruik je? Het kan op zich van alles zijn, een instabiele Windows (opnieuw installeren), defecte hardware (geheugen, moederbord), of verkeerde drivers of nog wat anders. Welke Windows versie gebruik je? Staat er nog informatie in de logboeken (Windows XP)? TJa, of een computer echt goed en stabiel werkt, dat blijft moeilijk. Toen bij mij het geheugen defect was, kon ik eigenlijk wel alles zo'n beetje doen. SOms een onverwachte crash. Maar ook toch wel zomaar foutjes in een bestand die ik had aangemaakt. Dat laatste is dus een waarschuwing. In een goed werkende PC gebeurt dat niet. Pas mijn systeem onder zeer zware omstandigheden gebruikt. Systeem met Windows XP bleek zeer stabiel (met uitzondering van de Windows verkennere), kijk dat is wel een goed teken. De gebruikte software bleek overigens wel grotendeels bagger, lijkt een tegenspraak. Helaas vind je ondeugdelijk software eigenlijk alleen maar onder zware omstandigheden. Meestal problemen met de geheugen allocatie en/of het zoekraken een bericht die gebruik wordt om met programma onderdelen te communiceren (bijvoorbeeld zo'n antieke DDE of wat anders). Dat noem ik dan bagger. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2003 Geheugen benchmark heb ik gedaan met Fresh Diagnose. Maar was een foutje van mijn kant, pc blijft daar niet bij hangen .... :oops: Heb wel logboek, maar daar staat ook niks schokkends in, behalve een paar fouten m.b.t. NAT. Ik heb Windows 2000 geinstalleerd. Toen ik deze vorig jaar geïnstalleerd heb, heb ik meteen een Ghost-image gemaakt met Norton Ghost (omdat ik Windows 2000 NIET kan installeren als mijn Gforce4 videokaart in kast zit), zodat ik niet steeds mijn videokaart om hoef te wisselen als ik Windows opnieuw wil installeren. Geheugen heb ik dus met Memtest86 getest en er zijn geen problemen gevonden. Ach ja, denk dat ik er moeilijk of helemaal niet achter zal komen :cry: In elk geval bedankt voor jullie reacties. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen