anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 De HD in m'n computer wil ik vervangen door een nieuwe. De gegevens van de oude HD wil ik weer hebben op de nieuwe HD zonder dat ik het besturingssyteem en alle geinstalleerde programma's opnieuw moet installeren. Is er een eenvoudige manier om dit te doen? Van BrigitteW (forumlid) kreeg ik de volgende tips: Wat ik altijd doe: - nieuwe schijf als slave naast de oude hangen - met speciale software (Ghost, Drive Image) de gegevens overzetten - nieuwe schijf master jumperen en bootpartitie actief maken - oude schijf slave jumperen - PC weer opstarten Als ik de 2e HD als slave aansluit en met diskette Ghost start om de Disk1 (W98-oude harddisk) te kopieren naar de nieuwe 80Gig harddisk, dan zegt Ghost dat er maar 1 disk is en dus niet gecloned kan worden. Wat te doen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 De 2e HD zit is primary slave. (De 1e HD is primary master). Als ik in de bios de HD laat detecteren dan wordt wel de 1e HD (Primary master) gezien maar niet de 2e. Streker nog, bij het detecteren van de Primary slave "hangt" de bios. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 staan de jumpers van de 2e schijf wel goed ingesteld? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 Op de nieuwe HD staan drie mogelijke instellingen: Single or master >>> geen jumper plaatsen. Master /w slave >>> jumper in het midden Slave >>> jumper rechts van het midden, [b:4f88570f5a]deze [/b:4f88570f5a]lastste jumper positie heb ik ingesteld. De kabel vanaf het moederbord gaat eerst naar de "oude harddisk (nl. de primary master)" en het [b:4f88570f5a]uiteinde [/b:4f88570f5a]van de platte kabel zit in de 2e harddisk (Primary Slave). OP de primary master HD zit de jumper in het midden (Master instelling). Ik heb gebeld met de helpdesk van Fujitsu Siemens, en zij zeggen dat een evt. BIOS update het probleem kan oplossen dat te grote (meer dan 10 a 15 GIG) harde schijven niet zichtbaar worden. De BIOS detecteert hem helemaal niet, ook niet voor een gedeelte... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 Van welk merk is je HD? Maxtor heeft iig een tootltje genaamd MaxBlast, daarmee wordt de hd softwarematig zichtbaar gemaakt. In windows zelf dus. Ik dacht dat dit voor andere merken ook wel soortgelijke software bestaat, misschien is dat dus een oplossing. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 Ik ben inmiddels wat gevorderd in de zoektocht. Onder Windows XP op de 2e HD ziet deze wel de oude HD. De 2e HD is dan primary master en de oude is slave. Onder W98 op de oude HD is de 2e nog steeds niet zichtbaar. Het merk HD (zowel oude als nieuwe) is WESTERN DIGITAL. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2003 schijven even van plaats laten wisselen, master aan het einde, slave in het midden. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen