anoniem Geplaatst: 13 oktober 2003 Delen Geplaatst: 13 oktober 2003 Klopt het dan binnen de EU de garantie voor laptops standaard 2 jaar hoort te zijn? Mijn laptop heeft maar een garantie van een jaar, maar als de regelgeving van Europa zegt dat het 2 jaar hoort te zijn...ben benieuwd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 oktober 2003 Twee jaar klopt, indien aangekocht na 1 januari 2002. Veel winkeliers houden zich natuurlijk van de domme. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 13 oktober 2003 Ik kan dus gewoon nog een jaar opeisen? Zelfs als de fabrikant expliciet zegt dat ik maar 1 jaar garantie heb? Zie bijvoorbeeld: http://www.sky.nl/uwpc2.asp?system=C Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2003 Bij Dell kun je kiezen wat je wilt, varierend van 1 jaar tot wel 3 á 4. Het verschil is hier soms wel groter dan 400 euro. Veel mensen kiezen hier dus een garantie van 1 jaartje. Betekent dit dus dat die mensen toch 2 jaar mogen opeisen? Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje raar... :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2003 [quote:24c96354ef]Betekent dit dus dat die mensen toch 2 jaar mogen opeisen?[/quote:24c96354ef] Ja, niet alleen vanwege het nieuw burgelijk wetboek, maar tevens volgens de huidige EU regelgeving. Overigens heeft Dell al een rechtzaak aan z'n broek van de HCC vanwege de zgn. 'leveringsvoorwaarden' die in strijd zijn met de huidige wetgeving. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2003 Ben je lid van de consumentenbond ? Die zouden kunnen bemiddelen als de leverancier moeilijk doet. Waarschijnlijk is dat afdoende. Heb je rechtsbijstandverzekering ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2003 Gewoon aangetekend briefje sturen (voorbeeld: [url]http://www.trosradar.nl/redactie//letters/garantie_claimen.doc[/url]) Na 14 dagen geen, of geen bevredigend antwoord, herhalen. Na 14 dagen telefoontje plegen, noteren met wie je gesproken hebt, en ultimatum van een week stellen. Naar advocatenkantoor stappen (kost je centen, maar die claim je) en die zullen een laatste ultimatum sturen. Op de genoemde URL hebben ze het trouwens over "1 jaar pick-up & return service + telefonische ondersteuning" Dit is een additionele garantievorm en gaat boven de minimale garantienormen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2003 hmm, ik heb Sky gemailed en daar zeggen ze dat de verkoper (Dixons) verantwoordelijk is voor 2 jaar garantie en dat zij alleen maar 1 jaar garantie leveren. Is dit juridisch correct? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2003 Ben geen jurist mar dat is volgens mij correct. De verkopende partij is degene die de garantie geeft. Die kan zich niet verschuilen achter : de fabrikant geeft 1 jaar. De dozenschuiverij is gelukkig wettelijk afgeschaft Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2003 Bij Dixons nog niet. Heb een keer hoogoplopende ruzie gehad met een verkoper, over die onzinnige verlengde garantie die ze altijd willen aansmeren. Dat is onzin, want je mag als consument verwachten dat een produkt een bepaalde levensduur heeft en als een apparaat binnen bv. drie jaar de geest geeft, sta je in je recht ook al is de garantie verlopen. Dus ik wens je veel sterkte. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2003 Dit is wat ze terug mailden: [quote:2ba933dae2]Waar u aan refereert is een richtlijn van de europesche Commissie, die door de Nederlandse Wetgeving niet over is genomen, daar het consumentenrecht in deze een betere bescherming biedt. Derhalve is de garantietermijn van 12 maanden voor de fabrikant, en is het termijn van de economische levensduur bepalend voor het consumentenrecht. [/quote:2ba933dae2] Ik snap er eerlijk niks van....heb ik nu 2 jaar garantie of niet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2003 [quote:aeb54a4b2d]termijn van de economische levensduur bepalend voor het consumentenrecht[/quote:aeb54a4b2d] En daar zeggen ze het zelf al: Je mag van een hardisk verwachten dat ie langer dan 2 jaar meegaat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2003 Topic starter : er blijft slechts 1 ding over, een jurist inzetten en of de consumentenbond. Die kennen de wetten en nog belangrijker de jurisprudentie hierover (ik weet zeker dat je niet de eerste in de EU bent die hier tegen aan loppt). In de jurisprudentie hebben rechters al bepaald hoe de wetten en richtlijnen geintrepeteerd dienen te worden. Succes ermee ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2003 Laat de Dixons dit maar even lezen, geschreven voor winkeliers: http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2003 Kunnen de consumentenbond, Kassa, etc niet achter Dixons aan? :oops: Ik wil gewoon zeker weten dat ik 2 jaar garantie heb, maar nu weet ik niet wat ik zou moeten doen als onverhoopt het product net na het ene jaar defect is...dus ik bid maar dat er geen problemen ontstaan in de toekomst Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2003 Juridsch heb je zeker wel 2 jaar garantie. Recht op garantie en garantie krijgen is twee, ALs het moet dan neem je een advocaat of de consumentenbond in de hand en dan is het zo gepiept. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen