Ga naar inhoud

ATA133/ATA100/ATA66


Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een Maxtor HD 40 Gb ATA 133. Ik wil deze HD plaatsen op een ATA100 moederbord samen met een ATA66 WD schijf. Als ik deze schijven op dezelfde IDE poort aansluit werkt de Maxtor dan op ATA100 en de WD op ATA66, of moet ik ze over de 2 IDE poorten verdelen? Heb ik dan aparte IDE-kabels nodig voor ATA100/ATA66? M.a.w. hoe zit het nu eigenlijk met ATA66/100/133 en uitwisselbaarheid.
Link naar reactie
Voor ata66 en hoger heb je 80-aderige IDE kabels nodig. De blauwe(soms rode) connector moet op het mobo worden geprikt. Deze kabel kan je doodgweoon voor je ATA33 gebruiken maar het blijft wel een ATA33. Bij een redelijk modern mama plank fungeren de schijven onafhankelijk van elkaar ATA100 als AtA100 en ATA66 als ATA66
Link naar reactie
[quote:863ca9536b="markbosch"]maar hoe zit het dan met die blauwe 80 aderige IDE kabels? En bij welke chipset kom je bijvorbeeld ATA 133 tegen, of welke front size bussnelheid is hierbij van belang?[/quote:863ca9536b] De 80-aderige kabels werken niet anders dan de 40-aderige kabels behalve dat naast elke datadraad een massadraad meeloopt om meer stabiliteit te verkrijgen. De 80-aderige kabel is voor alles bruikbaar en dus voor ATA66 en hoger perse noodzakelijk. De 40-aderig gaat tot ATA33. ATA133 is niet (direct) afhankelijk van chipset en heeft niets te maken met de bussnelheid. Je kunt altijd een ATA133 controllerkaart inbouwen en dat staat dus los van de rest van je pc. De uitwisselbaarheid is nog steeds maximaal voor alle IDE schijven aan verschillende controllers. Dus ATA133- en alle voorgaande schijven kunnen op alle eerdere protocollen draaien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...