anoniem Geplaatst: 20 mei 2002 Delen Geplaatst: 20 mei 2002 mijn diskdrive doet raar. Het lichtje staat heel de tijd aan, maar hij doet het niet. in windows niet, hij leest ook geen opstartdiskette, nix... hoe komt dit?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2002 Duidelijk dat de kabel verkeerd om zit. Dus de kabel bij het diskette station omdraaien. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 rode draad rechts toch? want hij doet het niet ik ben zelf eigenlijk bang dat de aansluiting op mn mobo kapot is.... toch ff proberen (morgen nu moet ik mn examen ne voorbereiden... :cry: ) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 [quote:f7a72f48be="Mista Outlaw"]rode draad rechts toch? want hij doet het niet [/quote:f7a72f48be] Hmm, tja net zoiets als dat pen 1 altijd naast de voedingsconnector zit. Ik heb tenminste twee diskettestations die daar niet aan voldoen ... :-? Op mijn homepage heb ik een verhaal staan. Het verhaal is vrij volledig, want iets simpels kan best wel lastig zijn. Ergens in het midden staan de benodigde tips voor jou. Denk eraan dat de connector op het moederbord ook fout kan zitten! Tja, en heel heel soms zit het nokje op de kabel ook niet goed. Een ontbrekend pennetje geeft overigens kant 1 aan (pen 3 ontbreekt wel eens ...). Voor de rest kijk maar eens op http://home.hccnet.nl/h.vosman/weetjes/reparatie.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Meestal kan de stekker van de diskette op 1 manier door het nippeltje. Maar goed, ik heb dit ook vaker gehad. Kabel omdraaien en klaar. :D Bart Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Ik heb ook stiekem ff gekeken of Hans homepage. Daar staat o.a. dit: [color=red:e17febbb17]Kabels zomaar omdraaien, dat zou ik niet doen. Dat kan alleen maar verkeerd aflopen. Beschouw het maar een wonder, als er niks kapot gaat.[/color:e17febbb17] Nou, dit is erg ver gezocht. Ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat een diskette station (want daar hebben we het hier over) zelfs geen harddisk kapot is gegaan door een verkeerd aangesloten IDE kabel of Diskette station kabel. Ik heb vaak computer hier gehad van mensen die zelf wat in elkaar hadden gezet en niet opstartte. Meestal was het dat de IDE kabel verkeerd omzat. Na het omdraaien ervan deed alles het gewoon en zonder storing. Het kan natuurlijk altijd dat het toch fout afloop, maar om nou te zeggen dat het een wonder is als het niet fout gaat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 [quote:2f90680015="spiderned"]Ik heb ook stiekem ff gekeken of Hans homepage. Daar staat o.a. dit: [color=red:2f90680015]Kabels zomaar omdraaien, dat zou ik niet doen. Dat kan alleen maar verkeerd aflopen. Beschouw het maar een wonder, als er niks kapot gaat.[/color:2f90680015] [/quote:2f90680015] Dit is idd wel een beetje erg overdreven stelling, dit brengt echt geen schade met zich mee.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 ok het lukt voor geen meter. ik heb nu dus mijn diskette station op 4 verschillende manieren aangesloten op mijn mobo (dus de kabels steeds op een andere kant aangesloten), en hij doet het niet. daarna heb ik dit met een andere diskdrive geprobeert en die doet het ook niet. wat nu???? de diskdrive geeft op 2 manieren een lichtje, maar dat lichtje blijft heel de tijd aan... en je kunt niet lezen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Lig dus niet aan het diskettestation. Als het lampje blijf branden, zal hij NOOIT een diskette lezen. Dat geeft nl. een storing aan! Er zijn meer mogelijkheden: Die kabel waar de diskettestation op aangesloten is; heb die meerdere aansluitpunten, zoals een IDE kabel? Zo ja, zet het dan eens op een andere aansluiting. Dat is meestal die, waar de flatkabel gedraaid is. Werkt het nog niet? Bij meerdere aansluitingen: Stop de connector die je in het diskettestation plaats eens op het moederbord en v.v. Succes Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Ik krijg t idee dat je de gekleurde voedingskabel aan t verwisselen bent. Je moet die brede platte kabel hebben met die platte stekker met een heleboel kleine gaatjes. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 nee ik ben niet voedingskabels aan het omwisselen of zo. disktette station: IDE aansluiting + stroomtoevoer. de stroomtoevoer is toch die platte witte aansluiten met 4 gaatjes, zodat je die achterop je diskdrive kunt aansluiten? hoe kan ik die omwisselen of zo? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Kijk deze na : een soortgelijk probleem gehad op een gekregen Cel 366 op een MSI mobo Loop je BIOS na, alles, in mijn geval moest ik 2 opties veranderen alles wat mogelijk naar floppy suggereert gewoon aanzetten, dus ook FDD Fifo (die kan ik me in elk geval herinneren) :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 ok ik zal f kijken of ik die kan vinden, maar ik heb mijn bios al op default gezet, dan zou ie toch ook gewoon moeten werken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Bij mij was dat niet het geval : kan zijn dat de instelling op uit stond toen de vorige eigenaar hem flashte naar de laatste BIOS. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Het is volgens mij echt gewoon een kabelprobleem! 99,9% Heb je die mogelijkheden gedaan die ik hiervoor beschreven heb? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 [quote:5094caf2a6]Die kabel waar de diskettestation op aangesloten is; heb die meerdere aansluitpunten, zoals een IDE kabel? Zo ja, zet het dan eens op een andere aansluiting. Dat is meestal die, waar de flatkabel gedraaid is. Werkt het nog niet? Bij meerdere aansluitingen: Stop de connector die je in het diskettestation plaats eens op het moederbord en v.v.[/quote:5094caf2a6] Ik snap niet wat je bedoelt met meerdere aansluitpunten? Er kan alleen maar een ide in, verder stroom aansluiting. Kabel v.v. erin doen helpt niet... [quote:5094caf2a6]Bij mij was dat niet het geval : kan zijn dat de instelling op uit stond toen de vorige eigenaar hem flashte naar de laatste BIOS.[/quote:5094caf2a6] Ik heb mn pc laten bouwen en heb nooit iets in de bios veranderd behalve fsb en de manier van opstarten (floppy/hd/cd). [quote:5094caf2a6]Het is volgens mij echt gewoon een kabelprobleem! 99,9% Heb je die mogelijkheden gedaan die ik hiervoor beschreven heb?[/quote:5094caf2a6] ja Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 [quote:8ecaa17089="spiderned"]Ik heb ook stiekem ff gekeken of Hans homepage. Daar staat o.a. dit: [color=red:8ecaa17089]Kabels zomaar omdraaien, dat zou ik niet doen. Dat kan alleen maar verkeerd aflopen. Beschouw het maar een wonder, als er niks kapot gaat.[/color:8ecaa17089] [/quote:8ecaa17089] Hartelijk dank voor je getoonde interesse. Tja, als ik zeg dat er geen risico's zijn, en er gebeurt toch wat, dan heb ik het gedaan :cry:. In het algemeen treedt er bij het verkeerd aansluiten van de IDE en floppy kabel een kortsluiting op. Meestal start de computer dan niet op. Zoiets beschermt dan meestal de poort. Maar het blijft toch een risico. Verder heb ik een aantal IDE kaarten (VLB, ISA en moederborden) in handen gehad waar de de IDE poorten van kapot waren ... gewoon ouderdom of toch verkeerd aangesloten ... :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 dat klopt dat ie dan niet opstart, want toen ik dus "alle mogelijke manieren van aansluiten" afging, was het bij mij ook zo dat ie niet altijd opstartte, dus dat zal wel daaraan liggen dan... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 [quote:dc5c41671b="Hans.Vosman"] Hartelijk dank voor je getoonde interesse. Tja, als ik zeg dat er geen risico's zijn, en er gebeurt toch wat, dan heb ik het gedaan :cry:. In het algemeen treedt er bij het verkeerd aansluiten van de IDE en floppy kabel een kortsluiting op. Meestal start de computer dan niet op. Zoiets beschermt dan meestal de poort. Maar het blijft toch een risico. Verder heb ik een aantal IDE kaarten (VLB, ISA en moederborden) in handen gehad waar de de IDE poorten van kapot waren ... gewoon ouderdom of toch verkeerd aangesloten ... :([/quote:dc5c41671b] Of er een kortsluiting optreed weet ik zo 123 niet, maar kapot gaan ervan .......nee. sterker nog; als ik een systeem in elkaar zet of repareer en het is niet of nauwelijks te zien waar pin 1 zit douw ik gewoon die IDE kabel in het moederbord en zet de comp. aan. doet hij het niet draai ik hem om en start hij gewoon op. Echt, ik heb nog nooit iets kapots er aan over gehouden. We hebben het over een data kabel hè geen power connector. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2002 Oke, ff voor de duidelijkheid. Hoeveel connectors zitten er op die Floppy kabel kabel? 2 of 3 of meer (evt. ook voor een 5,25 inch drive)? Bij 2 heb je idd niet veel keus. Bij 3; probeer die middelste connector eens op je diskdrive te zetten. Dat kan natuurlijk ook alleen maar als het er 1 is voor een 3,5 inch drive Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen