anoniem Geplaatst: 14 mei 2002 Delen Geplaatst: 14 mei 2002 L.S., Het gaat om een Compaq Deskpro 5150 conputer waarvan op een gegeven moment niets meer met Windows98 aan te vangen was. De harde schijf is volgens Windows Systeeminfo 2 Gb groot waarvan echter maar 1,2 Mb vrij beschikbaar. Met Fdisk de partities in beeld gebracht, resultaat: Partitie Status Type Vol.naam M-bytes Systeem Gebruik 1 NON-DOS 4 % C: 2 A PRI DOS Disk C 1219 FAT32 100% Totale schijfruimte is 1223 Mb (1 Mb = 1.048.576 bytes) Uiteindelijk besloten alles van de grond af opnieuw op te bouwen. Met Fdisk beide hierboven aangegeven partities verwijdert en 1 partie, de C: schijf gemaakt. In Fdisk aangegeven met: Partitie Status Type Vol.naam M-bytes Systeem Gebruik C: 1 A PRI DOS 1223 FAT32 100% Totale schijfruimte is 1223 Mb (1 Mb = 1.048.576 bytes) Hierna de schijf weer geformateerd, hetgeen goed verliep Waarom is echter de C: partitie nu nog steeds 1,2 Gp i.p.v. 2 Gb ? Heb gehoord dat hier misschien nog iets aan te doen is met een z.g. Low level format. Dit zou uitgevoerd kunnen worden met een optie van het BIOS. Heb deze optie echter niet kunnen vinden. Wie kan mij verder helpen om de volledige 2 Mb weer beschikbaar te krijgen Het formateren en installeren van Windows 98 verliep verder goed. Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw medewerking. Vriendelijke groeten Karel van Hengel Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2002 Wordt de harde schijf automatisch herkend, of zijn de instellingen handmatig gemaakt? In het laatste geval kunnen de gekozen instellingen onjuist zijn. In dit geval is het dus handig te weten welk merk en type harde schijf het betreft. Dit om je vermoeden te controleren. Verder zou ik nagaan wat een automatisch detectie in de Bios voor schijfgrootte oplevert. Als dit 2 GB is dan waren de oude instellingen onjuist. Wel handig als je die dan wel vooraf noteert (Heads, Cylinders, Sectors ...). En in het uiterste geval even controleren op een andere computer hoe die de harde schijf ziet. Het kan ook gewoon aan de computer liggen ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2002 Niet slim om de non-dos partitie weg te gooien. Hierop staat namelijk de software die je toegang geeft tot de bios settings. Deze kun je weer ophalen op de Compaq site; ze heten meen ik rompaqs. Hiermee kun je een bootfloppy maken waarmee je weer in de BIOS kunt en het staat je ook toe om deze SW weer op de harde schijf te zetten. In dat laatste geval moet je wel weer een kleine partitie aanmaken hiervoor. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2002 systeeminfo van windows over de grote vd hd is niet een bepaald betrouwbaar gegeven. Het BIOS of de ticker op de HD geeft de juiste grote aan. Suc6 met de compaq rompaq . Nu die SW weg is, kan je met F10 wel in het BIOS komen ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 mei 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 mei 2002 [quote:07254bbdad] Op 14-05-2002 21:48 schreef Bosje: Suc6 met de compaq rompaq . Nu die SW weg is, kan je met F10 wel in het BIOS komen ? [/quote:07254bbdad]Zou me verbazen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen