Ga naar inhoud

Maxtor HD traag


Aanbevolen berichten

Hallo,

Als eerste mijn specs: AMD XP 1600+ ECS K7S5A Lan 384 DDR Ram Geforce 2 MX400 Maxtor 40 Gb HD

En dan nu helaas mijn probleem: Ik heb een 40 Gb Ultra ATA 100 5400 RPM Maxtor harde schijf. Ik weet dat dit niet een van de snelste harde schijven is, maar mijn transfersnelheid van deze schijf is maar 3 Mb per sec. Dit getest met SiSoft Sandra en met Nero.

Mijn HD hangt als master op mijn IDE1 en is de enige apparaat. Ik heb ook een 80 aderige kabel, dus hieraan kan het ook niet liggen. Ik heb ook al een andere geprobeerd, maar jammer niet de oplossing. In WinXP staan de IDE ATA/ATAPI controllers op PIO mode voor mijn harde schijf. Ik kan dit niet veranderen. Als mijn pc opstart, dan staat er wel dat hij in UDMA Mode 5 is en ik zie ook staan Ultra ATA 100. Ik heb ook al gekeken in mijn BIOS, maar ik kan daar niks veranderen mbt tot mijn HD. Ik heb ook al de SISIDE driver geinstalleerd, maar dit hielp ook niet.

Weet iemand misschien het antwoord op mijn probleem? Bedankt :smile:.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Jamalski: Hallo,

Als eerste mijn specs: AMD XP 1600+ ECS K7S5A Lan 384 DDR Ram Geforce 2 MX400 Maxtor 40 Gb HD

En dan nu helaas mijn probleem: Ik heb een 40 Gb Ultra ATA 100 5400 RPM Maxtor harde schijf. Ik weet dat dit niet een van de snelste harde schijven is, maar mijn transfersnelheid van deze schijf is maar 3 Mb per sec. Dit getest met SiSoft Sandra en met Nero.

Mijn HD hangt als master op mijn IDE1 en is de enige apparaat. Ik heb ook een 80 aderige kabel, dus hieraan kan het ook niet liggen. Ik heb ook al een andere geprobeerd, maar jammer niet de oplossing. In WinXP staan de IDE ATA/ATAPI controllers op PIO mode voor mijn harde schijf. Ik kan dit niet veranderen. Als mijn pc opstart, dan staat er wel dat hij in UDMA Mode 5 is en ik zie ook staan Ultra ATA 100. Ik heb ook al gekeken in mijn BIOS, maar ik kan daar niks veranderen mbt tot mijn HD. Ik heb ook al de SISIDE driver geinstalleerd, maar dit hielp ook niet.

Weet iemand misschien het antwoord op mijn probleem? Bedankt :smile:.


op zich is deze HD behoorlijk snel.Heb je in de Bios de UMDA wel ingeschakeld.Bij mij staat hij bij default uitgeschakeld.Je moet dan even in de andere setting kijken

Link naar reactie
En test 'em eens niet met Sandra maar met HDTach 2.61, die geeft tenminste realistische waarden. Er zijn overigens wel meer benchmark programma's die onzinnige waarden geven. Een heel bekende is Norton Utilities. Dit programma geeft vrijwel altijd (ongeacht wat voor harddisk er in je PC hangt) 7,4 MB/s, terwijl HDTach vervolgens doodleuk 29 MB/s zegt. Dus..
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het een en ander effe proberen.

Zal mijn bevindingen weer posten :smile:.

UPDATE:

- In mijn BIOS kan ik helemaal niks instellen met betrekking tot mijn HD. Ik had dat trouwens al geprobeerd, maar heb toch nog maar extra goed gekeken. :sad: - DMA wordt in WinXP niet gebruikt. Hij staat wel op DMA if available, maar hij geeft aan bij Current transfer mode dat PIO mode wordt gebruikt. :sad: - Heb mijn schijf ook getest met HDTach 2.61 en daaruit kwam de hoge score van maar liefst 4,5 Mb! :wink:.

[This message has been edited by Jamalski (edited 02-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
- DMA wordt in WinXP niet gebruikt. Hij staat wel op DMA if available, maar hij geeft aan bij Current transfer mode dat PIO mode wordt gebruikt.

Die snelheid die je haalt is idd niet hoog en hoort bij PIO (mode 2, 3?) Er zit dus iets fout i de herkenning van je HD want da's een UDMA schijf en XP ondersteund natuurlijk ook UDMA. Kijk even of je bij maxtor een tooltje kan downloaden om je HD even door te lichten, wie weet kom je een verkeerde instelling tegen. En kijk idd even in je BIOS of dat je iets over de combo HD en UDMA kunt vinden...

------------------ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem...

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...