Ga naar inhoud

Wat doet een UpnP server?


Aanbevolen berichten

Elke NAS-box die je koopt heeft tegenwoordig een of meer 'media-servers' aan boord; minstens een 'UpnP server'. Maar is er hier iemand die me kan uitleggen wat dat nou precies is? Alle beschrijvingen die ik tot nu toe heb gelezen maken me niet duidelijk wat nou precies het verschil is met de gewone file-server, die er altijd óók op zit. Met dank voor eventuele antwoorden (of links naar antwoorden), Mabel
Link naar reactie
Met een media-server die steeds vaker in een NAS ingebouwd wordt, kan heel simpel gezegd allerhande media (muziek, films, foto's) gestreamd worden naar bijvoorbeeld een TV of een home cinema set. Deze apparatuur moet dan een netwerkaansluiting hebben en ondersteuning bieden voor het DLNA protocol.
Link naar reactie
[quote:2c2fb1c49f="Leo S"]Met een media-server die steeds vaker in een NAS ingebouwd wordt, kan heel simpel gezegd allerhande media (muziek, films, foto's) gestreamd worden naar bijvoorbeeld een TV of een home cinema set. Deze apparatuur moet dan een netwerkaansluiting hebben en ondersteuning bieden voor het DLNA protocol.[/quote:2c2fb1c49f] Aha! Eindelijk een antwoord dat me iets duidelijk maakt. Je wilt dus zeggen dat er geen (of weinig) voordeel aan zit als je de box met een computer benadert, maar wél voor een (daartoe geschikte) TV of ander afspeel-apparaat? Ja, ik kan me best voorstellen dat zulke apparaten iets anders verwachten dan een file-server; bijv. alleen informatie over op het apparaat afspeelbare media-files (en die info dan ook uitgebreider). Bedankt ook voor het noemen van de term DNLA - de artikeltjes daarover waren zeer behulpzaam. [signature suppressed]
Link naar reactie
UPnP ([url=http://computertotaal.nl/internet---netwerken/5423-makkelijker-thuisnetwerk-met-upnp.html/][u:737bea682a]Universal Plug and Play[/u:737bea682a][/url]) is een verzameling protocollen dat er voor zorgt dat diverse typen apparatuur met elkaar samenwerken in een netwerk zonder dat je daarvoor allerlei ingewikkelde instellingen moet doen. Deze instellingen worden door de apparaten zelf gedaan op basis van de UPnP standaards. Zo hoef je bijv. bij gebruik van een FTP-server niet zelf de nodige port-forwards te doen in de router, mits beide apparaten UPnP-compatible zijn. Met een media-server kun je audio- en videobeelden afspelen op bijv. je tv via het netwerk, met een file-server maak je bestanden beschikbaar op je gehele netwerk, op een web-server plaats je een website en een FTP-server dient ervoor om bestanden beschikbaar te maken voor transfer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...