Ga naar inhoud

Welke tv kaart? Hauppauge, pinaccle etc?


Aanbevolen berichten

Ik ben haastig op zoek naar een tv kaart, omdat mijn oude tv er mee is opgehouden. Omdat een nieuwe tv niet echt in het buget past neem ik een tv kaart. Het voordeel daarvan is is dat je ook nog kan opnemen. Alleen nu weet ik niet precies welke tv kaart nu het beste is. Belangrijk voor mij is: goed beeld Coax aansluiting afstandsbediening Verder weet ik niet of een ingebouwde encoder noodzakelijk is. Ik heb mijn pc op een vast plek staan dus lijkt een pci insteekkaart de eenvoudigste oplossing. Verder ben ik erg benieuwd of je met zo'n tv kaart fullscreen tv kan kijken op een 22'' monitor. (1680x1050) of valt de kwaliteit dan gewoon erg tegen?
Link naar reactie
Nu heb ik het volgende kastje gevonden: AVermedia Box9. Deze functioneert zonder dat de pc aan staat, maar kan volgens mij niet opnemen. Op de site zelf [url]http://www.avermedia.nl/avermedia.nl/products_tvtunerbox_avertvbox9.asp?show=3#2[/url] zie ik dat de resolutie max. 1280x768 bedraagt. Alleen geeft Alternate dit aan: [url]http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JK%23J61[/url] dit is wat de handleiding aangeeft: [url]http://www.avermedia.com/manual/%28300AABHK%29%20ATVBOX9%20%28ENFRNDTR%29%204LANG.pdf[/url] Is dit een goede keuze? bestaat er ook nog een ander kastje dat zonder dat de pc aan staat werkt? maar wel kan opnemen als dat gewenst is?
Link naar reactie
Feitelijk moet je een kastje hebben met een gewone composiet en audio uit. Op de computer heb je dan nog wel een video capture kaart nodig. Een TV-kaart is dan vaak de makkelijkste oplossing. Die Avermedia box heeft geen geschikte uitgang en dus voor opnemen niet geschikt. Wanneer je toch een capture kaart nodig hebt, dan kun je net zo goed een TV-kaart kopen. Zelf heb ik ervaring met wat oude TV kaarten, de Hauppauge PVR150 (verschillende versies), Pinnacle PCTV USB stick (330eV) en een Pinnacle PCTV kaart (310i). Die laatste heb ik overigens gisteren gekocht omdat mijn oude Pinnacle TV-kaart met (mono geluid) geen zenders met afstemfrequentie boven de 650MHz meer kon afstemmen. Welke Windows versie gebruik je?
Link naar reactie
Ik gebruik Xp Pro. + SP2. Het punt is dat ik dat opnemen niet eens echt belangrijk vind. maar het is mooi meegenomen. Ik heb dan liever eens kastje dat werkt zonder dat de pc daarvoor aan moet staan te jengelen... en btw. Als jij toch ervaring met die dingen hebt weet je misschien ook wel of je op een 22'' monitor (1680x1050 res.) op fullscreen een goed beeld hebt. Ik bedoel daarmee dat het hele scherm gevuld is en toch wel wat scherp is.
Link naar reactie
Ik kijk al jaren tv met een stokoude hauppauge wintv theater en een wat nieuwere nexus-s(sateliettv). Het beeld van de Theater is ok maar niet meer dan dat aangezien het gewone tv uitzendingen betreft en ga er maar vanuit dat het beeld met om het even welke tv kaart niet veel beter zal zijn dan dat wat ik zie. De kwaliteit en resoluties die jij evt wilt gaan voorbij aan het punt dat tv uitzendingen gewoon pal zijn , dat is 768x576 en je pc kan dat upscalen naar (zoals bij mij) 1600x1200 maar de kwaliteit wordt er niet beter door. Dat upscalen is een drivertruukje (overlay) van je videokaart en iedere moderne videokaart doet dat tot de hoogste resolutie die je videokaart kan weergeven in 2D(dat is dus de gewone desktop resolutie) Verreweg de grootste invloed is de kwaliteit van het kabelsignaal welke je woning binnenkomt en die is niet altijd even goed. Vooral ruis als gevolg van een te laag signaal niveau veroorzaakt een zichtbaar lagere beeldkwaliteit bij tv kaarten. Als dat signaal ook nog moet worden gedeelt met andere tv's en evt videorecorders/harddiskrecorders dan kan het snel bergafwaarts gaan. Als het signaal gedeelt moet worden met andere apparaten dan moet je er ook rekening mee houden dat je wellicht ook nog een signaal versterker er bij moet kopen die dan geplaatst moet worden daar waar het signaal de woning binnen komt. Dergelijke versterkers zijn er met 2-3-4 of zelfs nog meer uitgangen en koop je bij bv een bouwmarkt of de betere sateliet winkel/elektroshop. Kosten zijn een paar tientjes. het avermedia kastje is een beetje vreemde eend in tv kaarten land aangezien het niet echt een tv kaart is. Het doosje komt tussen je videokaart en je monitor te zitten en "plakt" het tv beeld in het monitor beeld of vervangd evt het hele monitor beeld voor het tv beeld. Vandaar dat er ook een maximale resolutie wordt opgegeven voor het kastje want dat is dus de resolutie van je pc die het kastje kan "doorgeven" aan de monitor. Dat betekend dus dat het kastje niet meer pc-resolutie kan doorgeven dan 1280x1024 en dat is vandaag de dag echt wel aan de krappe kant aangezien 1280x1024 bedoeld is voor een 19 inch CRT monitor, bij een lcd kom je, met mazzel, op een 17 inch uit. Wellicht kan het kastje ook nog wel hogere resoluties "doorgeven"maar dan niet meer het tv beeld "er in plakken", dat werkt dan dus zeer vervelend aangezien je dan dus om tv te kunnen kijken tijdelijk je monitor resolutie zult moeten terug zetten naar 1280x1024. Een verder nadeel van een dergelijk systeem is dus dat je pc beeldmateriaal door het kastje loopt en er dus wat pc beeldkwaliteit verloren kan gaan, dat wordt bovendien meestal erger naarmate de resoluties hoger worden. Denk in dat verband maar eens aan een KVM(keybord-video-mouse) switch waarbij ook het monitorbeeld door een "doosje" loopt en resoluties boven de 1280 meestal miserabel slecht zijn(dubbel beeld,onscherpte,dubbele randen in hoog contast enz enz) Er staat dan als voordeel tegenover dat dit, voor zover ik weet, de manier is om je monitor als gewone tv te kunnen gebruiken zonder dat je pc hoeft aan te staan. Ik zou toch eerder voor een gewone good-old Hauppauge PVR gaan en accepteren dan je pc aan moet staan om tv te kijken. Opnames met een pvr zijn goed en makkelijk en de beeldkwaliteit van een pvr is ook meer dan voldoende om alles uit een kabel-tv signaal te halen wat er in zit.(maar niet meer dan dat)
Link naar reactie
Oke, dan kan ik dat TV box idee ook schrappen en blijft er alleen nog een PCi/USb tv tuner over. Welke is dan het beste kwa kwaliteit? En dan het liefst gewoon een PCi tv kaart omdat hij toch op een vaste plek staat. zo'n usb ding is ook weer zo fragiel. We hebben hier thuis een Hirschmann versterker ik weet niet of dat goed genoeg is? maar ik had voorheen altijd prima signaal. En wat is het verschil tussen een analoge en hybride tuner?
Link naar reactie
Een analog tuner is bedoeld voor normale TV ontvangst via de kabel, zoals dat vroeger ook kon via de TV-antenne. DUs niet voor een set-top box! Een hybride tuner kan meerdere soorten TV ontvangst aan. Vaak is dat dus Dvb-T (een vorm van digitale TV) en analoge TV. In jouw geval lijkt me analoge TV in ieder geval nodig. De reden dat ik de video recorder voorstelde, is dat deze een hdmi uitgang heeft. Het lijkt me de makkelijkste manier om het PAL signaal te upscalen naar HD. Verder leek je de voorkeur te hebben aan een externe TV ontvanger. VIa de computer kan ook. Maak een keuze die je het beste lijkt. Ik heb ervaring met allerlei soorten TV-kaarten. Wat betreft gebruikerssoftware kan ik je niets aanraden. Allemaal erg onhandig in te stellen (vind ik) en de bediening is soms ook nog best lastig. De Pinnacle 310i kan bijvoorbeeld wel de zenders vrij redelijk vinden, alleen dan kloppen de namen en de volgorde nog niet. Handmatig instellen lijkt mij het minste werk. Een nadeel van deze hybride tuner is dat een speciale Dvb-T antenne nodig is. Verder maakt de dvb-t en de analoge TV gebruik van dezelfde antenne aansluiting. Dus afhankelijk van wat je wilt, moet je het een of het ander aansluiten. Ik vind de beeldkwaliteit wel goed. Beter dan de Hauppauge PVR 150 die ik ook heb. Bij Pinnacle zit geen Dvb-T antenne bij. Wil je wel eens wat opnemen of gebruik maken van time-shifting, dan lijkt met de Hauppauge PVR150 een betere keuze vanwege de hardware Mpeg encoder. Is je computer snel genoeg, dan hoef je daar niet weer niet zo druk over te maken.
Link naar reactie
Nieuwe versie al gedownload van TV Center Pro ? http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/PCTV+Tuners/PCTV+Analog+PVR+%28cable_antenna%29/Pinnacle+MediaCenter+Support/Download+Sites/MediaCenter+_+TVCenter+v+4_x/TVCenter+Pro+4_9.htm?mode=documents&newProductDisplayName=PCTV+Dual+Hybrid+Pro+PCI+Express&newProductName=PCTV+Dual+Hybrid+Pro+PCIe
Link naar reactie
Nee, deze nieuwe versie van tvcenter Pro had ik nog niet. Ik zal de software dan bij deze ook meteen even downloaden en draaien. H. Vosman: Jij gebruikt pinnacle tvcenter pro niet, maar welke software gebruik jij dan bij je 310i? DScaler en Christv heb ik beide al getest en zijn voor mij geen vervanger voor TVcenter Pro.
Link naar reactie
Volgens mij kan je met TV Center de video kleuren/contrast/helderheid en dergelijk gewoon instellen. Daarbij kan je om een onzinnige reden de insteloptie binnen het programma nou net niet voor gebruiken. Video apparaat bezet, niet te geloven, dat dat zo gemaakt is, erg onhandig. Wil je iets instellen dan moet je dat setup programma apart opstarten. Ik kan TV Center wel gebruiken (nieuwste versie). Het kan zijn dat de CD-versie wel werkt, alleen fataal struikelde tijdens de registratie. Ik heb mij de tijd bespaard omdat te testen. Ik ben geen Pinnacle tester. De doorslaggevende reden om deze Pinnacle TV-kaart te kopen was enerzijds de prijs en anderzijds wilde ik voor mijn Pinnacle USB stick de Pinnacle software uitproberen. Bij die Pinnacle USB stick (Media Center versie) zat geen TV Center programma. De stick werd prima herkend. Ik heb een eigen programma, gebaseerd op een codeproject DirectX.Capture voorbeeld, totaal herschreven. DUs gewoon "eenvoudig" te configureren mijn Hauppauge PVR150 TV-kaart. Video opslaan in alle formaten (avi, wmv, mpeg2, dvr-ms). Werkend op zoveel mogelijk WIndows versies en gebruik maken van de Media Center afstandsbediening. Dit omdat dit enige ab was die ik had en waarvan ik ook wist hoe die in een programma gebruikt kon worden. De aanleiding was eigenlijk om een FM Radio/TV programma te hebben die snel opstart en ik wilde de hardware MPEG encoder gebruiken. Op mijn MCE ontwikkel systeem gebruik ik bijna nooit de Media Center Software meer. Uiteindelijk heb ik het programma geschikt gemaakt voor alle TV kaarten en video capture kaarten die ik had. Voor de 310i zijn nog wat aanpassingen nodig, alleen die zijn niet super belangrijk. Op een gegeven moment was mijn programma ook handig om gewoon snel na te gaan of een TV-kaart wel goed was geinstalleerd en goed werkte. Er is een demo-versie, alleen onthoud die versie de instellingen (nog) niet. Tja, het is voor die website ook een demo-versie. Anders worden nieuwe programmeurs een beetje lui. Die demo-versie kan wel weer een frame capturen. Dat kan mijn eigen versie nog niet ... Hoofdreden is dat het vrij moeilijk is om het juiste beeld te pakken. Het beste is dan toch om een video opname te maken/of de time-shift te gebruiken en vervolgens het gewenste beeld er uit halen. Die time-shift functie vind ik voor mezelf niet belangrijk. ALs die wel belangrijk is, dan gebruik ik de Media Center software wel.
Link naar reactie
Het handigste lijkt me om de hele lijst weg te gooien en vervolgens een nieuwe te maken. De informatie die je in moet vullen ziet er verder logisch uit. ALleen ja, het is wel wat extra werk. Eventueel kan je gewoon de bestaande items aanpassen. De landcodes zijn bijvoorbeeld sowieso fout, dus alles zou toch aangepast moeten worden. Slepen werkt niet, tenminste, dat is mij nog niet gelukt. Volgens mij biedt de TV Center software meer dan voldoende functionaliteit. Prettig (voor mij) is dat de software meerdere soorten ab's ondersteunt.
Link naar reactie
Ik heb de tv kaart vandaag toch maar weer terug gebracht. Het viel me bij die pinnacle pci tv kaart (pci 310i) gewoon zwaar tegen. Dan heb ik het over beeldkwaliteit, snelheid programma en de software opzich. Gewoon te vaak dat de pc de 1e keer vastliep bij opstarten en wat ook zeer vervelend was is dat hij op de eigenaardigste momenten aan het opnemen was. Kijk je in de map opgenomen programma´s zie je dat er weer voor 500mb aan opnames in stonden. Software updates zijn ook zeer slecht. Je moet alles weer opnieuw instellen, kanalen zoeken, en bij de geupdate versie waren de kanalen ook nog eens beroerder als daarvoor. handmatige invoer had geen effect op dit gebeuren. Voor mij geen pinnacle meer. (misschien uberhaupt geen tv kaart/stick meer) Toch zou ik nog wel eens een poging willen wagen, maar dan zal het wel zoiets als een Terratec of een Hauppauge worden. (al ben ik van die laatste ook nog niet zo zeker.) Weet iemand nog een goede tv kaart? Het is zowiezo al moeilijk kiezen omdat er niet veel reviews van tv kaarten zijn. en zo wel dan zijn het verouderde reviews.
Link naar reactie
[quote:0da45fb272="Bulletproof$$_NL"]Weet iemand nog een goede tv kaart? [/quote:0da45fb272] Je zou de [url=http://www.hauppauge.de/pages/products/data_hvr1100.html]Hauppauge WinTV HVR1100, PCI[/url] kunnen overwegen. Deze is zelfs [url=http://www.hauppauge.com/pages/support/vista.html]Vista Premium, Vista "in-box".[/url] http://tweakers.net/pricewatch/127414/hauppauge-win-tv-hvr1100.html Alleen heb ik er geen review van. Maar dit is wel 1 van de kaarten, die ik zelf ook overweeg. Ik twijfel nog.
Link naar reactie
Kijk, dat is mooi om te horen. Als jij dan eerst die kaart gaat aanschaffen en zegt wat je er van vind :wink: Ik zit er toch ook aan te denken om een laptop aan te schaffen die al een tv kaart herbergt. En omdat die ook voor binnenkort op de planning staat (notebook) is dat misschien nog wel het handigste. kwaliteit zal dan misschien wel niet 100% zijn, dus denk daar ook nog even over na. verder zal ik die HVR1100 eens even bestuderen 8) Edit: Ik zie net een review die beste wel positief over de kaart zelf is, maar niet over de bijgeleverde software. Zit je dus alweer met het feit dat je 3rd party software moet installeren :? [url]http://hardwaresquad.co.uk/index.php?name=Content&pa=showpage&pid=13[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...