Ga naar inhoud

Welk audioformaat op VCD, SVCD en DVD?


Aanbevolen berichten

Ik heb een Pinnacle TVPro-kaart. Met het bijgeleverde pakket PCTV Vision kan ik TV opnemen en volgens vaste templates in VCD, SVCD en DVD formaat opnemen. Het pakket stelt dan keurig de bijbehorende video codec, pixels en bitrates in. Echter het geluidsformaat moet ik dan vervolgens nog apart opgeven. Ik kan uit een hele reeks bitrates kiezen en uit de volgende audio codecs: - WAV (PCM) - MS Audio (WMA) - MPEG Audio (MPA) Al die audiotjes lopen op mijn PC, maar welke horen officieel met welke bitrates bij achtereenvolgens VCD, SVCD en DVD formaat. Dan lust mijn stand-alone DVD-speler het ook nog. En als er meerdere keuzes zijn, wat is het beste per bit? En wat is het verband met de kreten MPEG2 (is dat in audio MP3?), AC3 en DTS.
Link naar reactie
vcd en Svcd horen met mpeg1 layerII gemaakt te zijn in een bitrate van 64 tot 224 Kbs, standaart is 224 Kbs en daarbij heb je een behoorlijk goede geluidskwaliteit vergelijkbaar met ongeveer mp3 op 160 Kbs, dat is dus zo goed als cd kwaliteit. Mpeg1 layerII is de voorloper van mp3 (=mpeg1 layer III) en heeft iets meer bitrate nodig voor dezelfde kwaliteit mp3. Voor spraak is 96 Kbs voldoende, voor muziek kan je beter minimaal 128 Kbs en hoger gebruiken Op een dvd kan een hele rits aan geluidsformaten. Je bron materiaal moet hiervoor in 48 Khz/16 bit zijn , in het geval van een DV opname is dit vanzelf goed mits je de audio-opname kwaliteit op je camcorder op High hebt staan (dat is dus 48 Khz), de low instelling op een camcorder is 32 Khz en dus niet compatibel en zal moeten worden geconverteerd. simpelste is PCM oftwel ongecomprimeerd, dat is dus cd kwaliteit maar het vreet ruimte en is niet echt aan te raden. Dan kan er Mpeg1 layerII op van 64 tot 384 Kbs en dat is serieuse cd kwaliteit en wellicht nog wel iets hoger daar de samplingrate 48 Khz is(moet zijn). Dan is er nog AC3, dit is wederom mpeg1 layerII tot 448 (?) Kbs maar dan tot 6 kanalen , dus 5.1 geluid. DTS is een variant op AC3 en beter, de specs daarvan schieten me zo ff niet te binnen. Als je gewoon vcd,svcd en dvd maakt van home video-----> gebruik mpeg1 layerII , de bitrate kies je overeenkomstig het soort audio. spraak: iets van 96 kbs ofzo muziek-film: iets van 160 ofzo Muziek live opnames :224 kbs voor vcd en svcd en op een dvd 384 kbs.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...