Ga naar inhoud

Hoezo illegaal ?


Aanbevolen berichten

Beste mod: Naar aanleiding van een vorig (gesloten)topic betreffende het dl van complete mp3 albums. Ik ben van mening dat het niet een illegale bezigheid betreft. Allereerst heeft de vraagsteller het niet over de laatste complete cd van madonna of kylie minoque maar over "albums" , en daar zijn er genoeg van te vinden die gratis en legaal zijn te downloaden. Verder is het zo dat er al meerder uitspraken van rechters en naar ik meen ook het europese hof zijn geweest die iedere keer weer stellen dat het dowloaden van copyrighted materiaal niet verboden is , het AANBIEDEN wel. Ik begin een beetje schoon genoeg te krijgen van de schijnheiligheid die getoont wordt in dit forum, een forum welke een verlengstuk is van het blad Computertotaal welke VOL staat van de handleidingen en test van mp3 apparatuur en hoe divx video te maken. De redactie van dit forum maar ook computertotaal zou eens stelling moeten nemen omtrend dit soort zaken ipv met de stroom mee te drijven en in zijn eigen (verkoop)straatje te lullen. Iedereen is het eens met de gemiddelde consument dat cd's en dvd veeeels te duur zijn maar stel je toch eens voor dat je als magazine een controversieel standpunt zou innemen, nee zeg,dat zou toch niet kunnen. Waar is dat blad dan voor dat stelt op te komen voor de rechten van de computer consument? Feit is dat de gemiddelde computer gebruiker mp3's download en uw blad zou eens kunnen proberen een lans te breken voor al deze mensen.
Link naar reactie
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:a27e39a039="rwilligen"]Beste mod: Verder is het zo dat er al meerder uitspraken van rechters en naar ik meen ook het europese hof zijn geweest die iedere keer weer stellen dat het dowloaden van copyrighted materiaal niet verboden is , het AANBIEDEN wel. [/quote:a27e39a039] Weet je dat wel zeker ? Als 'gebruiker' heb je namelijk een kopie van werk dat door copyright beschermd is. Om dat dus te mogen hebben en gebruiken moet je betalen aan de bezitters van de copyright. Het lijkt mij dat niet meer dan normaal dat zowel aanbieders als gebruikers strafbaar zijn. Wel is het beduidend gemakkelijker de aanbieders achter de tralies te krijgen dan de (wellicht miljoenen) afnemers. Zoals jij het nu schrijft zou het zijn van: "het wordt aangeboden, dus wie zijn wij om daar niet gebruik van te maken". De eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker wordt hiermee tot nihil teruggebracht.
Link naar reactie
[quote:69608ee853][b:69608ee853]kan iemand mij helpen aan een site waar ik een complete muziekcd kan downloaden. [/b:69608ee853]Vroeger via Napster was dit niet zo'n probleem maar ik ben nu even de weg kwijt. Ik gebruik Gnotella en Limewire en voor zover ik weet is het hier niet mogelijk. [b:69608ee853]Oh ja voor de volledigheid: gratis downloaden want die muziekbonzen verdienen al zat.[/b:69608ee853]Alvast bedankt, Legs [/quote:69608ee853] En jij wil vertellen dat dit voor eerlijke doeleinden is? Sorry hoor, maar ik vind het niet meer dan terecht dat Teacher dit heeft gesloten.
Link naar reactie
Principieel ben ik het ook eens met de meeste voornoemde stellingen. Het is trouwens niet omdat ik één melodie graag hoor, dat ik de CD ga kopen. Vroeger met de Vinylplaat deed ik dat ook niet: ik nam de melodie met een Taperecorder. Nu dl ik een mp3. Dus in mijn geval gaat die ballon van de muziekindustrie dan ze daardoor inkomsten missen niet op. Beroepshalve echter werk ik dagelijks met software en als muzikant met muziekpartituren en muziek-Cd's, ook in NL. Ik moet dan voorzichtig zijn en mij op de hoogte stellen van de wetgeving in de BeNeLux en qua muziek op wereldvlak, vermits wij bv. cd's samen met partituren bestellen zowel van de US als bv Cuba, z.Amerika, Frankrijk, Spanje etc. Kopieëren MAG NIET. Tenzij in een paar zeer uitzonderlijke gevallen. Inderdaad, ze verkopen kopieerapparatuur, bieden muziek aan in MP3 formaat etc, etc. Maar wee diegene die gesnapt wordt: die beleeft zijn beste dag nog niet: ook niet in NL. Op mijn Website staat trouwens een uitgebreid artikel over illegale kopijen. De nederlandse wetgeving hieromtrent verschild niet veel van de belgische: zij baseren zich voornamelijk op de europese richtlijnen. Als je al gesnapt word, en je hebt een meevoelende, menselijke rechter, dan kan je de dans ontspringen. Je buurman bv kan voor dezelfde feiten minder geluk hebben en de volle laag krijgen. Je weet toch dat er een wetgeving bestaat, maar dat de uiyspraken van de rechtbanken onberekenbaar en soms onlogisch zijn.
Link naar reactie
Om de zaak in de juiste context te plaatsen: ik wil hier geen discussie aangaan omtrend het wel/niet legaal zijn van software alla kazaa. Het gaat mij om de tweeslachtigheid waarmee mods dit forum beheren. Dat Leggies vraagt voor de mogelijkheid om gratis te kunnen downloaden omdat hij vind dat de platenbonzen al genoeg verdienen bevestigd juist mijn stelling dat leggies op zoek is naar gratis content, dat is wat anders dan illegale content, wat is er illegaal aan zijn vraag? Mijn antwoord aan hem had kunnen zijn : kijk eens bij mp3.com daar kun je hele bergen gratis mp3's vinden. (allen legaal) Nagenoeg iedere post in dit specifieke forum(maar ook wel in andere) betreft illegale bezigheden, een mod zou ipv dit topic meteen te sluiten ook kunnen zeggen: let op je taal gebruik!,of: je kan de vraag ook anders stellen zodat niet overduidelijk is dat wat jij wilt illegaal is. Negen van de tien topics in dit forum beginnen met : ik heb laatst een film gedownload maar hij speelt niet goed ,of nog mooier: ik heb laatst nav en mbv het artikel in computertotaal een dvd geript maar het lukt niet. Te pas en te onpas en volgens volsterekte willekeur worden vervolgens een aantal van dit soort topics gesloten terwijl aan andere geen aandacht wordt besteed. Waarom is het in een magazine wel toegestaan om te refereren aan illegale zaken en zelfs handleidingen te verspreiden hoe films en muziek kunnen worden gekopiert maar zou dat op een internet forum niet kunnen? een kort fragment uit de laatste C!T: "waneer de grootte belangrijker is, bijvoorbeeld als u muziek direct via het internet wilt delen door een bijdrage te leveren aan gebruikersnetwerken als Kazaa of Morpheus dan is niet aleen mp3 een goede optie(bijvoorbeeld met variabele bitrate) , maar tevens mp3pro en wma." Maw: het is met mp3, mp3pro en wma goed jatten. Het door mij bedoelde artikel staat vol met dit soort toespelingen die eigenlijk niets anders zeggen dan : zo jat u op de beste manier muziek met de hoogste kwaliteit. En dit is slechts 1 nummer, nagenoeg ieder nummer bevat wel dit soort werk. Nummer 8 verteld mij zelfs hoe ik kan jatten zonder al die lastige popups van de spyware die in de meeste p2p prog's zit en waar ik deze handige programmas dan wel niet kan vinden, het artikel geeft zelfs een voorbeeld van hoe eenvoudig en met maar liefst 700 hits in WinMX songs van het SafriDuo kan worden gedownload, muziek die volgens mij toch echt onder de paraplu van Buma/Stemra valt...... Nogmaals het perspectief :het is niet mijn bedoeling dat de forum-mods een vrijbrief aan alle leden geven om van dit forum een rovershol te maken, ik begrijp weldegelijk dat dit niet kan/mag en dat daardoor dit forum geen lang leven beschoord zou zijn ,maar enige flexibiliteit bij het wel/niet sluiten van topics zou toch wel wenselijk zijn. Verder zou het toch wel eens aardig zijn als een blad als C!T(het officiele orgaan van de HCC) zijn rug zou strekken en zeggen : wij vertegenwoordigen 150.000 pc gebruikers en vinden dat xxxxx anders moet ,ipv haar leden in het magazine te vertellen hoe je de wet kan overtreden en vervolgens op de website zeggen: foei dat mag niet!
Link naar reactie
[quote:0b7e708234]Nagenoeg iedere post in dit specifieke forum(maar ook wel in andere) betreft illegale bezigheden, een mod zou ipv dit topic meteen te sluiten ook kunnen zeggen: let op je taal gebruik!,of: je kan de vraag ook anders stellen zodat niet overduidelijk is dat wat jij wilt illegaal is. [/quote:0b7e708234] Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. idd kom ik regelmatig posts tegen waar je eigenlijk de illegaliteit al uit kunt proeven, toch wordt het dan zo geformuleerd dat het niet aan te tonen is. Op het moment dat een mod, iemand corrigeert dan laat je het toe, daar zit denk ik het verschil in. Een hoop topics zijn grens gevallen, ik ben echter blij dat ik die grenzen niet hoef te bepalen. [quote:0b7e708234]Verder zou het toch wel eens aardig zijn als een blad als C!T(het officiele orgaan van de HCC) zijn rug zou strekken en zeggen : wij vertegenwoordigen 150.000 pc gebruikers en vinden dat xxxxx anders moet ,ipv haar leden in het magazine te vertellen hoe je de wet kan overtreden en vervolgens op de website zeggen: foei dat mag niet! [/quote:0b7e708234] Hier sluit ik mij volledig bij aan[/quote]
Link naar reactie
Ik denk dat het best moeilijk is voor de mods om een scherpe grens te stellen. Zoals de starter (rwillegen) ook aangeeft is het niet de bedoeling om een discussie te starten wat legaal ie en illegaal. Daar zit het mij volgens mij juist in : zelfs de rechters (als die al niet zijn omgekocht of zo ) weten het niet precies, dus kunnen we het niet eisen van de mod. Bovendien komt de praktijk daar bovenop. Stel dat ze wel een zwart/wit regel zouden hebben dan nog : Een MOD zou zodra een post wordt uitgevoerd direct moeten kijken of het legaal is. Dat is niet te doen. Het komt best voor dat er wel 6 replies zijn voordat een MOD kijkt of helemaal niet. In die tussentijd kan iemand al geadviseerd hebben waar hij " illegaal spul" moet halen. Ik denk dat we gewoon zo door moeten gaan, MET LOL op dit forum. Als iemand vindt dat het te ver gaat stuurt hij een PB naar de MOD. Ik vindt het vervelender dat forummers (vooral beginners) zo ontzettend snel op hun lange tenen zijn getrapt. Maar dat is weer wat anders
Link naar reactie
[quote:3c94393352="DLiekens"]Kopieëren MAG NIET. Tenzij in een paar zeer uitzonderlijke gevallen. Inderdaad, ze verkopen kopieerapparatuur, bieden muziek aan in MP3 formaat etc, etc. Maar wee diegene die gesnapt wordt: die beleeft zijn beste dag nog niet: ook niet in NL. Op mijn Website staat trouwens een uitgebreid artikel over illegale kopijen. De nederlandse wetgeving hieromtrent verschild niet veel van de belgische: zij baseren zich voornamelijk op de europese richtlijnen.[/quote:3c94393352] De Nederlandse wetgeving verschilt (voor zover ik op de hoogte ben van de Belgische wetgeving) wel degelijk van de Belgische! In Nederland is het namelijk, volgens artikel 16b, toegestaan om een kopie voor eigen gebruik te maken (geldt niet voor software!). Maar een muziekcd lenen en (voor jezelf en niet voor iemand anders!!) kopiëren is in Nederland beslist toegestaan. Als mod in dit forum tracht ik consequent te zijn en ik probeer om niet te snel een topic te sluiten. De door teacher gesloten topic is mijns insziens terecht gesloten. Ten eerste is de vraag dubieus (doch niet per definitie een vraag naar illegaal materiaal), ten tweede werd er een link naare een site gegeven die zeer waarschijnlijk illegaal bezig is (volgens de Nederlandse wetgeving) en ten derde was de topic al bijna een jaar oud. Bij elkaar vind ik het genoeg reden om te sluiten. Overigens is het zeer de vraag of het illegaal is om muziek te downloaden. Het aanbieden van muziek, zonder de toestemming van de auteur en uitvoerenden, is echter zonder meer illegaal. Op www.iusmentis.com staat meer info die misschien wel interessant is. Voor de duidelijkheid: ikzelf neem meestal de computerbladen als richtlijn. Dat wil zeggen, als er in C!T, C'T of PCM (of een ander blad) een artikel verschijnt met websites waar je muziek kunt downloaden, dan zal ik een vergelijkbaar topic niet sluiten. Modereren is echter geen exact vak (en zelfs de natuurkunde, een van de meest exacte vakken, kent het verschijnsel 'onzekerheid' ;)), dus het kan dat ik een topic toch sluit.
Link naar reactie
[quote:29c66c0269="DLiekens"]Kleine repliek: In Nederland is het maken van een ("veiligheids") kopie toegestaan en ook in Belgie op voorwaarde dat je in 't bezit bent van het origineel, en zowel van [b:29c66c0269]muziek[/b:29c66c0269] als [b:29c66c0269]software[/b:29c66c0269]. Het gebruik ervan is dan ook strikt privé.[/quote:29c66c0269] In Nederland hoef je niet per se in het bezit te zijn van het origineel, tenzij het om software gaat. Er staat nergens in de Nederlandse auteurswet dat je het origineel moet bezitten. Zie http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/beperkingen/#thuiskopie en http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/.
Link naar reactie
Oké, nu gaat het weer over wat wel of niet illegaal is... maar ik vind ook gewoon dat we wel wat minder zwaar kunnen doen over illegaliteit etc, ook al moet je natuurlijk niet alles toelaten... en dus niet altijd gelijk 'dat iz illegaal >>> slotje' ofzo... :D Het moet gewoon een leuk forum zijn waar je niet altijd 2 keer hoeft na te denken voor je iets zegt enz enz... :D :D :D
Link naar reactie
Dit is nou eindelijk eens een hele interessante discussie! Het moet inderaad maar eens afgelopen zijn met die dubbele moraal, en duidelijke standpunten betreffende kopieren worden ingenomen. Die bovengenoemde url levert de volgende tekst op: [b:572baf2e4b]Op grond van artikel 16b Auteurswet 1912 mag je enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken.[/b:572baf2e4b] Ik vraag mij af wat de douane op Schiphol hierop zeggen zal, wanneer ik in mijn koffer DVD's uit Malaysia bij me heb? Uiteraard van elke film maar één kopie!! :wink:
Link naar reactie
Het gaat mij (vooral) om het volgende: een forum is er om gebruikers van informatie te voorzien en om ervaringen onderling uit te wisselen. Gezien de ontwikkelingen in pc-land de laatste tijd en het feit dat 9 van 10 pc gebruikers zich volgens de letter van de wet bezig houden met illegale praktijken wordt het dus erg moeilijk om een "legale" discussie te voeren. Dat linken naar websites met wares niet is toegestaan is mij duidelijk maar welk wetsartikel verteld mij dat ik met mijn buurman niet mag/kan bespreken hoe ik een liedje kan downloaden? Kennelijk is het magazine waartoe dit forum behoord ook deze mening toegedaan want als ik me al niet erg interreseer voor het rippen van dvd's en muziek cd's dan wordt mij toch wel iedere maand weer erg duidelijk te kennen gegeven dat dit toch wel o-zo leuk, handig en goedkoop is en dat ik er beter maar meteen me moet beginnen. De moraal is zo dubbel als het maar zijn kan, als C!T zichzelf en de gebruiker voorspiegelt een blad te zijn met als doelgroep de gemiddelde home-user wat moet dan in hemelsnaam een test of how-to artikel van programmatuur van meer dan €500 alla photoshop en premiere in dat blad, nou dat is erg duidelijk: 9 van de 10 home users beschikt over kazaa en daarmee over (illegale) kopieen van de meest uiteenlopende (kostbare) software maar meestal helaas niet de bijbehorende originele handleidingen en manuals. Een How-to artikel is dan natuurlijk wel erg handig..... Een blad als C!T welke een voortrekkers rol zou moeten/kunnen spelen doet niets anders dan markt-en-verkoop-geil achter de grote menigte aanhollen, en ja hoor "Wij hebben ook een artikeltje over het maken van divx of hoe je een mp3tje moet downloaden" Waar waren deze artikelen 2 jaar geleden toen de auteur van Decss(eerste broncode van een dvd ripper) in de bak zat? Mijn conclusie: zolang je er verkopen mee kan stimuleren(en dus meer geld kan verdienen) is de grens van wat mag en niet mag erg vaag, zodra er geen geld mee te verdienen valt maar het hooguit geld kan kosten cq problemen of controverse kan opleveren is de grens ineens erg duidelijk.... Of niet? wellicht ten overvloede:ik ben niet bijzonder ontevreden over dit forum, ik kom hier graag en de sfeer is wel ok maar tevens ben ik lid van C!T en de HCC en vind dat er wel eens wat gedaan mag worden voor mijn belangen van de contributie/lidmaatschapscenten die ik maandelijks overmaak. Ik wordt bijna dagelijks geconfronteerd met pc-problematiek als bovenstaande die ik zelf niet kan oplossen, ik verwacht dan ook dat een "machtig" imperium als C!T/hcc met 181.967 abonnees eens wat voor mij doet zodat ik zelf niet mijn hoofd hoef te breken over dit soort problemen. Mij officieel medelen dat mp3 zo leuk is maar mij vervolgens daarna om de oren slaan en dan het heilige boontje spelen als ik het gebruik is mijn ergernis.
Link naar reactie
Er was vanavond een programma over de bsa op tv. Zelfs de makers van dit programma waren er daarna nog steeds niet uit wat goed/slecht was. Toch raak je wel een teer punt, waarom maakt C!T zich niet hard? Laat hun in ieder geval iets proberen. Aangezien ik meestal wel woord bij daad voeg, heb ik zojuist een email verzonden aan C!T waarin ik hun verzoek deze Topic te lezen\volgen. Hier zitten we eigenlijk verkeerd om het aan te kaarten aangezien de redactie van C!T hier nooit komt
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...