Ga naar inhoud

strepen (interlaced?) door beeld bij SVCD


Aanbevolen berichten

Ik ben sinds enige tijd een middelmatig trotse bezitter van een DC10+ capturecard van Pinnacle. Na een hevige strijd om het onder XP te hebben geïnstalleerd, blijkt dit ding in MJPEG te capturen. Ben ik verdorie verplicht om Studio7 te gebruiken, ipv Ulead Studio. In ieder geval, het capturen lukt nu en omzetten naar (S)VCD lukt ook prima. Kwaliteit is echter verschrikkelijk. Via dit forum heb ik de tip gekregen om je producties eerst om te zetten naar een avi file, zonder compressie (DV codec). Deze avi file vervolgens met TMPGEnc bewerken tot (S)VCD's. Een wéreld van verschil! Waanzinnig! Echter: bij SVCD's krijg ik continu van die strepen door het beeld bij snelle bewegingen. Ik heb dit zowel nadat ik de avi omgezet heb naar SVCD met [b:6403b05322]interlaced[/b:6403b05322] als [b:6403b05322]non interlaced[/b:6403b05322]. [img:6403b05322]http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=8370[/img:6403b05322] Dat het niet aan de source ligt, blijkt wel wanneer ik de avi bekijk (dv): [img:6403b05322]http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=8371[/img:6403b05322] Deze strepen zijn heel lastig. Bij langzame scenes maakt het niets uit, maar bij veel beweging is het heel storend. Hoe kan ik via deze werkwijze van Pinnacle Studio7 naar een goede SVCD komen? Liefst via TMPGEnc?
Link naar reactie
Dit "kam-effect" komt doordat video-opnames in interlaced mode zijn. Het beeldscherm wordt in 2 velden opgebouwd. Dit is de standaard die bij tv-signalen gebruikt wordt. Op een monitor kan dit tot slechte weergave leiden, omdat een monitor non-interlaced is. Om de weergave toch goed te krijgen kun je een "de-interlace" plugin gebruiken. Ik gebruik deze namelijk ook met VirtualDub. Ik neem aan dat deze er voor TMPGEnc er ook zal zijn.
Link naar reactie
Als je svcd's kan maken (en afspelen) dan is dit veruit te verkiezen boven vcd. Niet alleen is de kwaliteit van svcd veel hoger maar svcd kan interlaced video bevatten terwijl vcd dit niet kan. Bij vcd wordt de video dus altijd voor het coderen naar mpeg gede-interlaced. Indien je de correcte werkwijze hanteerd zal je dus eindigen met een svcd die interlaced video bevat. Bij het afspelen zal echter de afspeelsoftware herkennen dat het om interlaced materiaal gaat en een realtime de-interlacer toepassen welke volgens de BOB of WEAVE methode de video realtime de-interlaced. Bij een home dvd player zal interlaced materiaal naar tv gestuurd worden wat perfect is. Truuk is dus wel om goede afspeelsoftware te gebruiken, mijn ervaring is dat Powerdvd 4 icm een door tmpgenc gemaakte svcd (via de wizzard) perfect afspeelt en absoluut geen interlace effecten laat zien, ik heb daarvoor in powerdvd de methode voor de-interlace op "automatic" staan, powerdvd kiest dan dus zelf tussen BOB of WEAVE afhankelijk van het aangeboden videomateriaal en kiest de correcte methode. Je kan indien je powerdvd4 hebt geinstalleerd ook de video bekijken in mediaplayer2(mplayer2) en onder eigenschappen/geavanceerd/cyberlink video/SP decoder/eigenschappen de instellingen voor de de-interlace en handmatig op bob of weave zetten. Een verkeerde volgorde van fields is ook nog een mogelijke fout maar indien je de laatste versie van TMPGenc-Plus(2.57) gebruikt dan lijkt me dit onwaarschijnlijk,versie 2.57 detecteerd nl niet meer de fieldorder maar zet deze altijd op "bottomfield first-field-B" zoals het ook in de dv-spec's staat omschreven ,bovendien krijg je bij een verkeerde fieldorder eerder een schokkerig beeld( op en neer dansen) dan overdreven kam-effecten, immers de video hopt 1 beeldlijn op-en-neer.
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...