Ga naar inhoud

Uitgerekt beeld


Aanbevolen berichten

Ik heb pas een nieuwe monitor gekocht, Philips 244E1SB. Dat is, zoals gebruikelijk, een breedbeeldscherm. Maar alle beelden (foto's, e.d.) zijn nu uitgerekt of anders gezegd in elkaar gedrukt (beetje bol). Ik gebruik beeldschermresolutie 1024x768. De handleiding adviseerde een resolutie van 1920x1080, maar dan worden mijn pictogrammen erg klein en het verandert verder niets aan dat uitgerekt beeld. Wat zie ik evt. over het hoofd of wat zou ik nog kunnen doen, om dat beeld van de monitor te verbeteren? Tegenwoordig is bijna alles breedbeeld, dus is dat uitgerekte beeld normaal of is er nog iets aan te veranderen? Hoop, dat iemand een tip heeft.
Link naar reactie
1920x1080 is toch echt de schermresolutie die je voor dit beeldscherm zou moeten hanteren, want daar is de monitor voor bedoeld. Wil je daarvan afwijken omdat je alles dan te klein en daardoor onleesbaar vindt, dan kun je wellicht ook kiezen voor de schermresolutie 1600x900 of zelfs 1366x768, want dan blijft de 16:9 beeldverhouding gelijk. Maar dan nog zal het beeld een beetje wazig over komen en niet zo scherp als op de resolitie waarvoor ie bedoeld is. Mooiere oplossing is om wel de 1920x1080 resolutie te hanteren, maar via de beeldscherminstellingen de lettergrootte van pictogrammen, menu's, etc. te vergroten voor de leesbaarheid. Wellicht zit er in je Windows installatie al een standaard thema voor.
Link naar reactie
Hallo Obi, Bedankt voor de reactie. Ik ben zelf nog weer even aan de slag gegaan en heb in de handleiding gevonden hoe het beeldscherm te veranderen is van "breedbeeld" naar "4:3" formaat. Dat lukt en nu is het beeld weer gewoon, alleen zitten er nu dus links en rechts zwarte vlakken. Dat zal dus de optie zijn, die je zelf kunt kiezen. Maar ja, welk nut heeft dan een breedbeeldscherm? Of zie ik dat verkeerd? Ik zal de resolutie ook veranderen. Dan maar wat kleinere letters en pictogrammen. Je hebt gelijk, dat is wel de beste instelling. Bedankt voor de tip. Groeten, Piet.
Link naar reactie
[quote:802f683241="Trein2010"]Maar ja, welk nut heeft dan een breedbeeldscherm? Of zie ik dat verkeerd?[/quote:802f683241]16:9 is een beeldverhouding die natuurlijk wordt geacht aangezien bij de mens de twee ogen naast elkaar staan, het gezichtsveld heeft ook die beeldverhouding. Maar dat hoeft niet altijd practisch te zijn, zo zijn er ook (pivot) monitoren die je een kwartslag kunt draaien om bijv. een A4'tje volledig zichtbaar te krijgen zonder door het scherm te hoeven scrollen ...
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik heb ook een vraag, ik heb sinds kort een update laten doen van XP naar Win7 pro 64-bits. Ik heb een dell 24 inch monitor die het goed doet met een reolutie van 1920 x 1200 maar Windhoos gaat niet verder dan 1600 x 1200. Ik kan op de monitor wel instellen dat er een "fill" is zodat het gehele beeld gevuld is maar dat geeft een uitgerekt beeld. Ik heb bij de site van Nvidia ook al nieuwe drivers geinstalleerd maar zonder soelaas. Ook al bij Windows gekeken maar ook geen oplossing. Bij dell kan ik geen drivers vinden voor de monitor die beter zijn dan die al geladen in Windows. Heb ook bij Microsoft gekeken maar daar geven ze de standaard oplossing(en) die ik al geprobeerd/gedaan heb. Het grote nadeel van een uitgerekt beeld is de vervorming die je ziet als je aan het Autocad-tekenen bent, rond is niet rond maar ovaal en een haakse lijn op een schuinte zetten lijkt niet haaks. Ik hoop hier een antwoord te vinden. Gegroet, Ed
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...