Ga naar inhoud

Resolutieprobleem


Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn desktop-computer uit 2004 de 256mb-videokaart vervangen door een 1GB kaart met HDMI- en DVI-aansluiting. Mijn nieuwe 22 inch LED-beeldscherm gebruikt bij de oorspronkelijke 1920x1080 resolutie niet het volledige venster als het is aangesloten via HDMI of DVI. Ik zie dan ongeveer de grootte van een 18,5 inch scherm, dus een flinke zwarte rand eromheen. Als ik het scherm aansluit via de VGA-connectie lukt dit wel. Digitaal wordt pas bij 1680 x 1050 het gehele scherm gevuld. Dit gebeurt op alledrie de besturingssystemen (Win XP, Win7 en Ubuntu) die ik draai. En ook als ik een ander scherm met dezelfde specificaties aansluit. Sluit ik een nieuwe laptop aan via hdmi, dan wordt wel bij 1920 x 1080 keurig het hele scherm gevuld. Volgens mij heb ik alles gedaan wat ik kan bedenken. Het ligt niet aan het beeldscherm, want dat laat bij analoge aansluiting en via de laptop wel een geheel gevuld beeldscherm met HD-resolutie zien. En de computerconfiguratie kan het in ieder geval analoog wel aan. Is er toch nog ergens iets aan te passen zodat ik 1920 x 1080 via HDMI of DVI kan draaien, of moet ik maar tevreden zijn met 1680 x 1050. De VGA-aansluiting gebruiken lijkt mij niet gewenst, daarvoor heb ik geen LED Full HD beeldscherm aangeschaft. Of geeft een analoge 1920 x 1080 resolutie toch nog een beter en scherper beeld dan 1680 x 1050 digitaal?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Het gaat dus om die Asus ATI Radeon EAH4650 1 GB (AGP 8X). Weet je overigens zeker dat het om een AGP videokaart gaat? Ik kan 'm namelijk niet vinden op de [url=http://www.asus.nl/ProductGroup2.aspx?PG_ID=r3EWBZcGQvxHvrb4]Asus[/url] website. Ik zie daarentegen wel de [url=http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=DtUwkngEJWwC6nhQ&templete=2]PCI-Express[/url] versie. Omdat daar staat: DVI Max Resolution 2560 x 1600, zou 1920 x 1080 resolutie geen probleem moeten zijn voor de videokaart. Waar het om gaat of je Samsung BX2231 LED-LCD wel correct gedetecteerd wordt, door de besturingssystemen? Hoe wordt deze herkend in Windows 7. Dus rechter muisknop op een lege plek op de desktop > Scherm Resolutie. En check daar ook de Geavanceerde instellingen > Toon alle beschikbare resoluties. En hoe wordt dat scherm herkend in Ubuntu Linux. Dus Systeem > Voorkeuren > Beeldschermen. En of je daarin zowel in Windows en Linux verschil ziet tussen VGA en DVI/HDMI.
Link naar reactie
@outlaw99 Volgens mij heb ik de nieuwste drivers voor de videokaart geïnstalleerd. Windows kan geen nieuwere vinden en ook handmatig vind ik bij Asus of bij ATI geen nieuwere versie. @jolo Het gaat echt om een AGP-kaart, die ik vorig jaar bij MyCom heb aangeschaft. Het samsungscherm wordt over Windows 7 en XP correct gedetecteerd en onder W7 zijn resoluties te zien t/m 1920 x 1080. Ik moet ergens uitgebreide specificaties hebben, maar die kan ik zo snel niet vinden. Wel is mij bijgebleven dat de kaart digitaal grotere resoluties aankan dan analoog. Ubuntu detecteert nog geen enkel scherm (geeft aan onbekend). Het verschil tussen digitaal en analoog moet ik onder Ubuntu nog testen.
Link naar reactie
Dan zal Asus die gegevens van die AGP van hun site wel verwijderd hebben, omdat deze te weinig verkocht wordt tegenwoordig. Het is in ieder geval wel duidelijk dat ook die AGP videokaart die 1920 x 1080 zou moeten kunnen ondersteunen. Heb je intussen nog iets kunnen uitproberen? In Ubuntu? Of in Windows 7. Het is me nog niet duidelijk welke resoluties bij jouw getoond werden in Windows 7. Dus rechter muisknop op een lege plek op de desktop > Scherm Resolutie. En check daar ook de Geavanceerde instellingen > Toon alle beschikbare resoluties. Soms kunnen er bij een lagere verversingsfrequenties, andere resoluties getoond worden.
Link naar reactie
Hallo jolo, Bij Ubuntu kom ik niet verder dan 1680 x 1050, ook niet analoog. Hier wordt mijn scherm ook niet geïdentificeerd. Hoe ik dat voor elkaar kan krijgen weet ik niet. Ik heb geëxperimenteerd met het programma Grandr, maar dat heeft mij alleen maar van de regen in de drup geholpen want volgens mij stond voorheen 1920 x 1080 ook in het rijtje. Zoals in mijn oorspronkelijke vraag al gemeld, gaat het scherm in beide Windows-omgevingen bij analoge aansluiting keurig vanzelf naar 1920 x 1080 en wordt het hele scherm gevuld. Bij digitale aansluiting ziet Win7 wel de resoluties t/m 1920 x 1080, waren kleuren en 60 Hertz, maar wordt niet hele hele scherm gevuld. De drivers van de kaart hebben als datum 13-8-2009. Die van het beeldscherm 7-7-2010. Ik heb helaas geen idee wat ik nog kan doen om bij 1920 x 1080 het gehele scherm gevuld te krijgen. Zoeken naar alternatieve drivers bij bijvoorbeeld Omega en Club?, levert mij tot nu toe niets op.
Link naar reactie
Had je in Ubuntu voor je ATI/AMD videokaart wel de gesloten bron drivers geïnstalleerd? Dus Systeem > Beheer > Stuurprogramma's. Of gebruik je de open bron RADEON video drivers? Voor Windows 7 zijn de ATI/AMD drivers van hun site nog de beste http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-32.aspx Verwijder daarbij bij voorkeur eerst de oude drivers in Windows veilige modus via applicatie [url=http://www.guru3d.com/category/driversweeper/]Driver Sweeper.[/url]
Link naar reactie
@jolo Ik gebruik inderdaad de gesloten drivers draaien onder Ubuntu en zie nu als grootste resolutie 1770 x 100X staan. Er staan nogal veel verschillende "versies" van Lucid Lynx in mijn Grubmenu en ik weet eigenlijk niet welke ik het beste kan gebruiken. ik heb er al meerdere opgestart. Ik ga proberen onder Win7 de nieuwste drivers te installeren. Kan ik dat het beste ook in Veilige modus doen? Win7 heeft de nare gewoonte direct bij het opstarten, na constatering dat er drivers ontbreken, automatisch drivers te gaan installeren. En dat is een proces dat je niet kunt onderbreken of annuleren zoals onder XP nog wel kan.
Link naar reactie
[quote:a902dc7267="Archie Steel"]Ik ga proberen onder Win7 de nieuwste drivers te installeren. Kan ik dat het beste ook in Veilige modus doen? [/quote:a902dc7267] Als je de oude video drivers via het Configuratiescherm > Software enzovoorts hebt verwijderd, en in veilige modus hebt nagepoets met Driver Sweeper, dan kun je de nieuwste video drivers gewoon installeren in de normale Windows modus. Ik ben er overigens niet zeker van of je dit probleem wel kunt oplossen in Ubuntu met die ATI videokaart. Maar wellicht zou je het kunnen proberen via deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution Als je echter een nVidia videokaart had, zou het anders liggen. Want als je dan de gesloten nVidia drivers installeert, dan heb je de beschikking over applicatie nVidia X Server Settings. Die heeft iets meer instelbare resoluties. Waaronder ook die 1920 x 1080.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...