Ga naar inhoud

Nieuwe videokaart voor Dell Dimension 8300 (model 2004)


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zou graag een betere videokaart in mijn oude Dell 8300 (2,6Ghz harde schijf 120 gb )willen plaatsen, zodat ik weer een paar jaar vooruit kan. Het gaat om een AGP aansluiting maar de voeding van de Dell is niet veel, 250w-305w. Welke kaart past qua AGP aansluiting en qua voeding, zonder dat ik dus hiervoor een nieuwe voeding moet aanschaffen? Er zit nu een Nvidia Geforce FX5200 128mb in. De kaart moet een 512mb zijn en max. € 70 kosten. Ook heb ik nog een vraag over Dual Channel: vorige week van de in totaal 4 geheugenbussen de 2 witte voorzien van 2 x 1Gb Dane Elec (was 2 x 256mb), daarvan staat 1 witte bus schuin op het moederbord (zal wel voor de Dual Channel mode zijn). Hou ik nog de 2 oude modules van 2x256mb over. Is het zinvol om deze in de overige 2 bruine bussen weer terug te plaatsen zodat ik op 2,5 gb werkgeheugen uitkom of voegt dit niets toe aan de huidige 2Gb qua prestaties of werkt dit misschien averechts i.v.m. verschillende geheugen groottes? Graag een reactie van een kenner, bedankt alvast. Mvg, Wouter.
Link naar reactie
[quote:cb54d52261="alpina71"]Het gaat om een AGP aansluiting maar de voeding van de Dell is niet veel, 250w-305w.[/quote:cb54d52261]Met een 305W Dell voeding kun je er wel een Radeon HD3650 in zetten. Met een 250W Dell voeding kun je er alleen kaarten in kwijt die nauwelijks sneller zijn dan die FX5200. http://www.cool-prices.nl/Producten/11431/ Welke spellen wil je trouwens spelen en op wat voor scherm(resolutie)? Het oude geheugen kun je er trouwens gewoon in laten zitten.
Link naar reactie
Hoi Obi-wan-kanobi! Bedankt voor je snelle reactie. Het probleem met de ATI is de Agp verbinding op mijn moederbord, zoals je weet zijn er onder Agp ook weer verschillende soorten en maten. De Nvidia FX5200 videokaart die er nu inzit heeft een set van 3 rijen vergulde tandjes, de ATI HD3650 een korte en een lange rij en die past volgens mij dus niet. Ik heb ook nog naar een ATI X1650 pro gekeken, maar deze heeft dus ook 2 rijen van "tandjes" en vereist min. 350W voeding, teveel voor mijn Del(l) dus. Ik denk dat ik qua compatibiliteit eerder moet gaan voor de Nvidia GeForce 6200a 512mb, kost zo'n 60 euro. Enig idee of dit een goede kaart is? https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=23598&tc=cbsearch Ik ben verder geen extreme fervente gamer, af en toe eens wat autoracen of supreme snowboarding. Eigenlijk meer voor een neefje die hem misbruikt voor digitaal Lego bouwen en snowboarden. Straks is dat AGP er helemaal uit en als ik nog mijn huidige Dell voor een aantal jaren met de tijd mee wil laten gaan is het misschien nuttig. Mijn toch ook weer wat verouderde lcd-scherm heeft volgens mij een resolutie van 1024 * 768 pixels en is geen DVI. Heeft een andere videokaart behalve het gamersnut ook nog voordelen voor de kwaliteit van mijn beeldscherm of is dat flauwekul? Bedankt alvast voor je reactie, piep-piieeep R2-D2!
Link naar reactie
[quote:f3c6e602ba="alpina71"]Bedankt voor je snelle reactie. Het probleem met de ATI is de Agp verbinding op mijn moederbord, zoals je weet zijn er onder Agp ook weer verschillende soorten en maten. De Nvidia FX5200 videokaart die er nu inzit heeft een set van 3 rijen vergulde tandjes, de ATI HD3650 een korte en een lange rij en die past volgens mij dus niet.[/quote:f3c6e602ba]Haal je nu niet PCI-e en AGP door elkaar? Een nieuwe AGP kaart moet gewoon in een AGP 4x/8x slot passen. [quote:f3c6e602ba="alpina71"]Ik heb ook nog naar een ATI X1650 pro gekeken, maar deze heeft dus ook 2 rijen van "tandjes" en vereist min. 350W voeding, teveel voor mijn Del(l) dus.[/quote:f3c6e602ba]Check even goed welke voeding van Dell je precies hebt. Ik heb ook nog een oude Dell staan met een 305W voeding die op de twee +12V lijnen gecombineerd 22A kan leveren. Da's ruim voldoende voor een HD3650. [quote:f3c6e602ba="alpina71"]Mijn toch ook weer wat verouderde lcd-scherm heeft volgens mij een resolutie van 1024 * 768 pixels en is geen DVI.[/quote:f3c6e602ba]Dan is zo'n HD3650 zeker een goede kaart. [quote:f3c6e602ba="alpina71"]Heeft een andere videokaart behalve het gamersnut ook nog voordelen voor de kwaliteit van mijn beeldscherm of is dat flauwekul?[/quote:f3c6e602ba]Voor een 1024x768 (15"?) schermpje is dat flauwekul.
Link naar reactie
[quote="gerben"]Die inkeping is alleen van belang, als hij ook in het slot op het moederbord zit. De huidige agp kaarten zijn allemaal agp 4x of 8x, en zouden gewoon moeten werken. Alleen bij heel oude systemen kun je problemen krijgen (agp 1.0, 1x/2x).[Ik ben een leek op dit gebied, maar die tandjes dienen toch juist voor bevestiging in het slot in het moederbord net zoals bij een werkgeheugenkaart of zie ik dat nu totaal verkeerd?? Waar zijn die tandjes anders voor bedoeld? Er gaat trouwens niks boven Grunn! (Ik werk er namelijk in de Zwarte Doos! Groet, Wouter.]
Link naar reactie
Ik heb zojuist de kast eens opengetrokken en de oude Dell geheugenkaarten 2 x 256 mb er weer bij in gezet. Samen met de nieuwe 2 x1 gb Dane Elec kom ik nu uit op 2,56 gb fysiek werkgeheugen totaal. Waarom geeft Windows Taakbeheer bij tabblad "processen" rechtsonderin een geheugengebruik aan van 361/5475mb? Ik neem aan dat mijn processen 361 mb vereisen, maar kan iemand mij uitleggen wat die 5.475Mb betekent? Mijn fysieke geheugen is immers 2,56 gb. Hoeveel stel ik mijn virtuele geheugen in, begingrootte en maximale grootte? (staat nu op begin 3069 en max. ook 3069 mb) of geldt 1,5 het werkgeheugen als vuistregel? Waarom is bijv. in Taakbeheer het proces svchost.exe System 4x aanwezig? Is dit normaal? Is het handig om bepaalde programma's uit te zetten die ik toch niet gebruik d.m.v. Taakbeheer of via Opstarten? De videokaart FX5200 is trouwens op het moederbord geplaatst via de socket. Hoe verwijder je deze, aan de bovenkant valt een klapbeugel die ook de geluidskaart vasthoudt. Die kan je omhoogklappen, maar hoe haal ik de kaart zonder de socket te beschadigen eruit? Groeten, Wouter.
Link naar reactie
[quote="Obi-wan-kenobi"]Kijk anders gewoon onder Configuratiescherm/Systeem hoeveel fysiek geheugen daar aangegeven wordt. Of check 't ff met CPU-Z: http://www.cpuid.com/cpuz.php Had je de handleiding er al op nageslagen? Zie hoofdstuk 'Adding parts': http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8300/en/om/M2972A02.pdf[beste Obi-wan-kenobi, bedankt voor je instructies. Nee, ik heb vast de Dell handleiding nog wel ergens liggen, maar dit is ook superhandig van je. Op pagina 81 van de pdf-file en gisteren met eigen ogen in de computer gezien, blijkt dat er behalve 1 Agp slot, waar nu dus de huidige videokaart Nvidia FX5200 in zit, met bussnelheid 133 mhz ook 4 Pci-slots (geen Pci-e) met een bussnelheid van 33 mhz aanwezig zijn, een stuk minder snel dus. Daar kan ook eventueel een nieuwe videokaart in toch, maar dan tegen een lagere snelheid? Ik zie nu ook wat het systeem power wattage is: 250 - 305 watt. (p.103-105). Het plaatsen van een nieuwe kaart moet wel lukken lijkt me, vraag is alleen welke en wat is handig Agp of Pci? Wat het werkgeheugen betreft kan er max. 4 x1 gb in, maar ik vind 2,5 gb wel prima.]
Link naar reactie
Ik zie het hele probleem niet wat je schijnt te hebben met die AGP-poort, het is gewoon een AGP 8x compatible slot. Het ziet er op dat moederbord misschien een beetje raar uit omdat ie ook backwards compatible is met het oude AGP 2x, maar een AGP 8x kaart past er wel degelijk gewoon in. Uit de manual van Dell: [i:20b6fcf53f][u:20b6fcf53f]AGP[/u:20b6fcf53f] connector one connector size 172 pins connector data width (maximum) 32 bits [b:20b6fcf53f]bus protocols 8x/4x/2x modes at 1.5 V[/b:20b6fcf53f][/i:20b6fcf53f] Je kunt er dus gewoon een moderne AGP kaart in kwijt. Qua voeding/koeling zou ik als ik jou was echter wel gaan voor een HD3650, i.p.v. de door Gerben voorgestelde (zwaardere) HD3850. http://www.cool-prices.nl/Producten/11431
Link naar reactie
Heren, Volgens mij zijn de Ati kaarten qua voeding echt te zwaar voor mijn Dell. Zullen wel leuke kaartjes zijn die met Ati chips maar ik denk dat ik beter voor bijv. de XFX Nvidia Geforce FX6200 kan gaan. Kijk maar naar de voeding voor de Sapphire HD3650 512mb, er is 400 watt vereist. Ook de goedkopere Sapphire Radeon X1650 Pro 512mbheeft 350 watt nodig. Mijn Dell kan max. 305 watt aan power leveren. Bedankt voor het meedenken, Wouter. Club3D 512MB HD3650 AGP €78,25 Grotere Afbeelding Levertijd indicatie: Fabrikantnummer: CGA-3652DDY Productspecificaties: Algemeen Type apparaat Grafische adapter Type bijvoegsel Insteekkaart Interfacetype AGP 8x Diversen Kabels meegeleverd 2 x DVI-VGA-adapter 1 x S-Video / composietkabel Processor / Geheugen Grafische processor/leverancier ATI Radeon HD 3650 Basis kloksnelheid 725 MHz RAMDAC-kloksnelheid 400 MHz Videogeheugen geïnstalleerd 512 MB Technologie GDDR2 SDRAM 128-bit Snelheid geheugenklok 1 GHz Functies Avivo HD Technology, ATI CrossFireX Technology Software / Systeemvereisten Benodigd besturingssysteem Microsoft Windows XP, Microsoft Windows XP 64-bit Edition, Microsoft Windows XP Media Center Edition, Microsoft Windows Vista, Microsoft Windows Vista (64-bit) Randapparaten/interfaceapparaten CD-Rom, [b:ad529bf89a]400W voeding [/b:ad529bf89a] Detailgegevens systeemvereisten - RAM 512 MB Uitbreiding / Aansluiting Interfaces 2 x DVI-I (dubbele verbinding) - 29-pens gecombineerde DVI 2 x VGA - 15-pens HD D-Sub (HD-15) ( met adapter ) 1 x S-video-uitgang ( on supplied cable ) 1 x composietvideo-uitgang ( on supplied cable ) 1 x HDTV-uitgang ( on supplied cable ) Uitwisselbare slots 1 x AGP 8x Video Output Max. resolutie (extern) 2560 x 1600 Details maximale resolutie DVI: 2560 x 1600 / VGA: 2048 x 1536 bij 85Hz Ondersteuning voor API OpenGL 2.0, DirectX 10.1 Max. aantal ondersteunde monitoren 2 TV Interface HDTV-uit Analoge video-indeling S-Video, composietvideo Digitale videonorm Digitale Visuele Interface (DVI) HDCP-compatibel Ja
Link naar reactie
Wat is een FX 6200?? Als die al bestaat is het weggegooid geld. Want dan is hij amper sneller als die FX5200. Heb je gekeken naar welke dell je hebt zoals Obi-wan je adviseerde? Want als je voeding idd 22A geeft op de +12V lijn dan is er geen probleem voor die 3650. Wat voor processor is het trouwens? want 2,66Ghz zegt niet zoveel?
Link naar reactie
[quote="arjant2"]Wat is een FX 6200?? Als die al bestaat is het weggegooid geld. Want dan is hij amper sneller als die FX5200. [i:52fd087fd2]De FX5200 is een 128 mb kaart, de FX6200 512mb (en die bestaat echt, kijk maar bij Dynabyte) dat moet je toch merken of niet? Of is deze kaart 10x niks??? [/i:52fd087fd2] Heb je gekeken naar welke dell je hebt zoals Obi-wan je adviseerde? Want als je voeding idd 22A geeft op de +12V lijn dan is er geen probleem voor die 3650. [i:52fd087fd2]Ik snap niet wat je bedoelt met 22a(mpere?) op de +12 v(olt) lijn? Waar kan ik dit zien?[/i:52fd087fd2] Wat voor processor is het trouwens? want 2,66Ghz zegt niet zoveel? [i:52fd087fd2]De processor is een Pentium 4 CPU 2,80 ghz Werkgeheugen is onlangs geupgrade van 512mb naar 2,5gb[/i:52fd087fd2].[/i]
Link naar reactie
Dit zijn de specs van de Dell: Microprocessor type Intel® Pentium® 4 microprocessor (2.4, 2.6, 2.8, 3.0, 3.2, and 3.4 for 800 FSB, and 2.4, 2.66, 2.8, and 3.06 for 533 FSB) L1 cache 8 KB L2 cache 512-KB or 1-MB pipelined-burst, eight-way set associative, write-back SRAM L3 cache 2 MB NOTE: L3 cache is available only with Intel Pentium 4 Extreme Edition processors that support Hyper-Threading technology. Memory Type DDR 333 or 400 (non-ECC) Memory connectors four Memory capacities 128-, 256-, 512-MB, and 1-GB non-ECC Minimum memory 256 MB (bevat nu 2,5gb) Maximum memory 4 GB NOTE: See "Addressing Memory with 4-GB Configurations" for the amount of memory available to the operating system. BIOS address F8000h Computer Information System chip set Intel 875P DMA channels eight Interrupt levels 15 BIOS chip 4 Mb NIC integrated PCI Network Interface System clock 533- or 800-MHz data rate Video Type AGP 8X Audio Type Analog Devices AD1980 AC97 Codec NOTE: This audio type is present only on computers with integrated sound capabilities. Expansion Bus Bus types PCI and AGP Bus speed PCI: 33 MHz AGP: 133 MHz AGP connector one connector size 172 pins connector data width (maximum) 32 bits bus protocols 8x/4x/2x modes at 1.5 V PCI connectors four connector size 120 pins connector data width (maximum) 32 bits Drives Externally accessible two 3.5-inch bays two 5.25-inch bays Available devices ATA-66 or ATA-100 Ultra DMA hard drive, serial ATA drive, CD drive, Zip drive, DVD drive, CD-RW drive, DVD/CD-RW combo drive, and DVD+RW drive Internally accessible two bays for 1-inch–high hard drives Connectors Externally accessible: Serial 9-pin connector; 16550C-compatible Parallel 25-hole connector (bidirectional) Video 15-hole connector Network Adapter RJ45 connector PS/2 (keyboard and mouse) 6-pin mini-DIN connector USB two front-panel and six back-panel USB 2.0–compliant connectors 5.1 Audio five connectors for line-in, line-out, microphone, surround, and center/Low-Frequency Effects (LFE) channel; one front panel connector for headphones NOTE: These audio connectors are present only on computers with integrated sound capabilities. System board connectors: Primary IDE channel 40-pin connector on PCI local bus Secondary IDE channel 40-pin connector on PCI local bus Serial ATA drive two 7-pin connectors Floppy drive 34-pin connector Telephony (ATAPI) 4-pin connector CD Audio (ATAPI) 4-pin connector Fan 3-pin connector Controls and Lights Power control push button Power light green light on power button—blinking green in sleep states; solid green for power-on states Hard-drive access light green Link integrity light (on integrated network adapter) green light for 10-Mb operation; orange light for 100-Mb operation Diagnostic code lights four bicolor (amber and green) located on back panel Power DC power supply: Wattage 250 W or 305 W Heat dissipation 853 BTU (fully-loaded computer without monitor) Voltage (see the safety instructions in your Owner's Manual for important voltage setting information) 90 to 135 V at 50/60 Hz; 180 to 265 V at 50/60 Hz; 100 V at 50/60 Hz for Japanese computers Backup battery 3-V CR2032 lithium coin cell Physical Height 42.5cm (16.7 inches) Width 18.1 cm (7.13 inches) Depth 44.7 cm (17.6 inches) Weight 12.7 kg (28 lb) Environmental Temperature: Operating 10º to 35ºC (50º to 95ºF) NOTE: At 35ºC (95ºF), the maximum operating altitude is 914 m (3000 ft). Storage –40º to 65ºC (–40º to 149ºF) Relative humidity 20% to 80% (noncondensing) Maximum vibration: Operating 0.25 G at 3 to 200 Hz at 1/2 octave/min Storage 0.5 G at 3 to 200 Hz at 1/2 octave/min Maximum shock: Operating bottom half-sine pulse with a change in velocity of 50.8 cm/sec (20 inches/sec) Storage 23-G faired-square wave with a velocity change of 508 cm/sec (200 inches/sec) Altitude: Operating –15.2 to 3048 m (–50 to 10,000 ft) NOTE: At 35ºC (95ºF), the maximum operating altitude is 914 m (3000 ft). Storage –15.2 to 10,670 m (–50 to 35,000 ft)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...