Ga naar inhoud

Multi sampling


Aanbevolen berichten

Er zijn een aantal methodieken voor FSAA (Full screen anti aliasing) In alle gevallen komt het er op neer dat meer pixel informatie wordt verzameld dan daadwerkelijk op het beeld wordt neergezet. Het doel hiervan is om tot een betere kleur bepaling te komen voor elke pixel op het scherm. Door nauwkeuriger de pixel kleuren te berekenen wordt het aantal vervormingen (trappetjes effect, knipperende objecten, moire effect) verminderd. De mate waarin dit verminderd wordt hangt dus af van de instelling die gedaan wordt voor FSAA. Multi sampling combineert meerdere frames. Dus eigenlijk wordt het zelfde beeld een aantal keer opnieuw gerenderd en vervolgens t.o.v. elkaar verschoven. Op deze manier worden de kleuren "gemiddeld" ## en neemt de nauwkeurigheid toe en dus de beeldkwaliteit. Hoe meer frames gecombineerd worden hoe beter het resultaat. Maar meer frames betekent ook meer rekenwerk voor de VGA, dus gaat het tenkoste van de framerate. Je moet dus zoeken naar een compromis. 3dfx met Voodoo 5 is hiermee begonnen. Supersampling FSAA werd in het verleden veel gebruikt (intern de game op een hogere resolutie renderen dan dat deze wordt weergegeven). Dit geeft ook meer informatie over de exacte pixel kleuren. Multi sampling is beter IMHO. Level 1,2 en 3 weet ik zo niet wat het betekent. Waarschijnlijk bedoelen ze Anisotropic filtering. In dat geval zou je het moeten kunnen combineren met de MSAA instellingen. ## Gemiddeld is niet helemaal het goede woord. NVIDIA en ATI hebben eigen algoritmes waarmee de verschillende combinaties gelegd worden om vervolgens te bepalen wat de uiteindelijke kleur van de pixel moet worden. Algoritmes hebben ook hun beperkingen, daarom zijn er vaak varianten mogelijk waardoor het altijd zoeken blijft naar compromissen.
Link naar reactie
Bedankt voor het antwoord. Het komt er dus op neer dat als ik de Multisampler op off zet, dat mijn videokaart meer aan kan omdat het minder hoeft te rekenen. Ik denk zelf namelijk dat ik weinig merk van een eventueel kleur verschil. Edit: qua kleuren merk ik niets, alleen als ik het uitzet dan word het grafisch een soort blur motion... oftewel geen afronding van de grafische weergave. Ik merk geen verschil tussen de multisampler 4x en 8x.
Link naar reactie
Jouw ATI voegt automatisch multisampling toe, ik weet niet meer precies de naam ervan (ik heb geen ATI kaarten). Als je monitor op 60Hz staat en de framerate is 100fps dan wordt het overtollige voor FSAA berekeningen gebruikt. De MSAA wordt dan uit de framebuffer gehaald. Het gaat hier dan natuurlijk niet om identieke frames. Dus is het resultaat niet zo goed als de normale MSAA instelling. De verschillen tussen MSAA hangen ook voor een deel af van de gebruikte resolutie. In principe kun je stellen hoe hoger de resolutie hoe minder goed je het verschil gaat zien op dezelfde monitor. Hogere resolutie genereert namelijk al meer kleur informatie.
Link naar reactie
Ik werk niet meer voor Club 3D, na een aantal jaar werd het tijd voor wat anders. De PC als game platform heb ik ook al een jaar geleden verlaten. Consol gamen vind ik leuker, geen geklooi meer met patches en kopieer beveiligingen. Dat het grafisch wat minder is neem ik op de koop toe, daar tegenover staat een betere game play in de echte consol games (dus geen brakke PC game ports). Dat is nu eenmaal het compromis dat je altijd moet sluiten in de wereld van 3D.... Over een jaar of drie moet ik mijn Game PC toch echt wel weer upgraden :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...