Ga naar inhoud

Goede videokaart voor een basissysteem


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe PC voor mijn vriendin. Ze stelt niet van die enorm hoge eisen, maar wil wel graag fatsoenlijk een film kunnen kijken en een spelletje kunnen spelen. Verder doet ze ook regelmatig aan fotobewerking (Adobe Photoshop, ImageReady) en luistert ze veel muziek, maar voor dat laatste heb je ook geen supersysteem nodig. Ze is met name fan van The Sims (zowel 1 als 2), Sim City, Zoo Tycoon (zowel 1 als 2) en dergelijke: games die geen gigantisch hoge eisen aan een grafische kaart stellen, maar waarbij het wel fijn is wanneer de details goed te zien zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een goede, maar niet te dure grafische kaart. Mijn oog viel vervolgens op [url=http://www.azerty.nl/8-165-59667/eah2400xt-htp-256m.html]deze grafische kaart[/url], waarbij me met name de lage prijs, de passieve koeling en het GDDR3-geheugen opvielen. Helaas zit er bij Azerty een levertijd van 14 dagen op, maar is het het waard om op deze kaart te wachten? Of is er een gelijkwaardig alternatief voor deze kaart, voor ongeveer dezelfde prijs? ---- [size=9:a88cc4ea35]Voor de rest heb ik het systeem al compleet: - moederbord: Asus P5B-VM SE (mini-ATX) - processor: Intel Core 2 Duo E2180 (socket 775) - geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/2G 2048 MB - harde schijf: Samsung Spinpoint T166 500GB - DVD-speler / -brander: Samsung SH S223F - voeding: Seasonic S12II-380 (380 W) - behuizing: Thermaltake LANBox Lite (zo'n kleine vierkante) Mochten er nog opmerkingen over één van de bovenstaande componenten zijn: deze zijn welkom.[/size:a88cc4ea35] [color=red:a88cc4ea35]EDIT: Nieuwe vraag plus uitleg toegevoegd onderaan dit topic ;) ![/color:a88cc4ea35]
Link naar reactie
Zo'n klein kassie is altijd leuk voor het oog maar heeft vaak z'n beperkingen. Uitbreidingskaarten, zoals jouw videokaart kunnen er niet altijd in of slechts met aanpassingen. En dan kom je al gauw terecht bij duurdere en minder ruim verkrijgbare halfhoge kaarten. In jouw keuzekassie kán een normale videokaart, maar dan wel met uitbouw van e.e.a. Lees daar [url=http://tweakers.net/productreview/5654/thermaltake-lanbox-lite.html]hier[/url] maar eens over.
Link naar reactie
kijk eens naar een hd 3650 dit is een kaart waar de nieuwste games meegespeelt kunnen worden op een 1024*768 resolutie en de instellingen op medium de spelen zoals sims enzo lopen hiermee perfect op high de ati kaarten zijn voor een basis pc beter dan de nvidia kaarten nvidia mikt meer op de "echte" gamers terwijl hd zicht richt op de goede prijs/kwaliteit
Link naar reactie
Namens mijn vriendin vast bedankt voor alle tips ;) [quote:c24c1caac0="gerben"]Deze is wel zonder levertijd. http://www.azerty.nl/producten/product_detail/165/35629/rx2400pro-td256eh.html[/quote:c24c1caac0] Dat is wel een halfhoge kaart, dus volgens KeesA (zie hieronder) een alternatief voor in de kast die we uitgekozen hebben. Maar is deze qua prestaties vergelijkbaar met die EAH2400XT van Asus? Ik heb het vermoeden van niet. [quote:c24c1caac0="KeesA"]Zo'n klein kassie is altijd leuk voor het oog maar heeft vaak z'n beperkingen. Uitbreidingskaarten, zoals jouw videokaart kunnen er niet altijd in of slechts met aanpassingen. En dan kom je al gauw terecht bij duurdere en minder ruim verkrijgbare halfhoge kaarten. In jouw keuzekassie kán een normale videokaart, maar dan wel met uitbouw van e.e.a. Lees daar [url=http://tweakers.net/productreview/5654/thermaltake-lanbox-lite.html]hier[/url] maar eens over.[/quote:c24c1caac0] Nou ja, er kunnen zelfs twee videokaarten in SLI-opstelling in, als je dat wilt en je moederbord dat ondersteunt, maar dat hoeft sowieso niet. Een goede videokaart, het liefst één met passieve koeling is wat mijn vriendin betreft ruim voldoende. Volgens mij voldoet die Asus-kaart prima aan haar eisen. Ik heb overigens wel gekeken naar een alternatief, bijvoorbeeld [url=http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=34655&GROEP_ID=51&p_tab=8&TAB=omschrijving]deze CoolerMaster-kast[/url]; hij is veel goedkoper dan de Thermaltake, maar de kwaliteit is naar mijn idee toch een stuk minder. En tja, het oog van mijn vriendin wil ook wat: de Thermaltake ís gewoon een stuk mooier en aangezien hij in de woonkamer komt te staan :P ... Of heb je een leuke tip voor een mini-ATX kast die qua prijs tussen deze twee kasten in zit en die er ook nog een beetje leuk uitziet :) ? [quote:c24c1caac0="wouter512"]kijk eens naar een hd 3650 dit is een kaart waar de nieuwste games meegespeelt kunnen worden op een 1024*768 resolutie en de instellingen op medium de spelen zoals sims enzo lopen hiermee perfect op high de ati kaarten zijn voor een basis pc beter dan de nvidia kaarten. nvidia mikt meer op de "echte" gamers terwijl hd zicht richt op de goede prijs/kwaliteit[/quote:c24c1caac0] Dat is inderdaad ook een leuke videokaart, maar wel een actief gekoelde. Ergo: wat meer herrie. En de prijs is ook weer wat hoger, dan de prijs die ik eerst in gedachten had ;) Maar goed, de hamvraag blijft: is die Asus EAH2400XT de levertijd van 14 dagen bij Azerty waard :P ?
Link naar reactie
In de die lanbox passen bij mijn weten normale kaarten. De enige beperking is het moederbord, dat moet micro-atx formaat zijn. En die heb je al gekozen. Over de prestaties, de 2400pro en xt zijn beide heel lichte kaarten, die elkaar bij mijn weten nauwelijks ontlopen. Je kunt als kast ook eens kijken naar een antec nsk4480. Dat is een goede kast, en ook nog beduidend goedkoper dan een lanbox en een seasonic voeding. Er zit een goede antec earthwatts 380W voeding in. http://www.azerty.nl/8-51-41509/nsk4480b.html
Link naar reactie
Tja, wat iets waard is is voor 'den buitenstaander' niet zomaar te zeggen als je geen vergelijkingsopties geeft. [url=http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_nVidia_PCIe_-/Asus/EN8400GS_SILENT-HTP-256M/-1067791/?tn=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=NVIDIA]Zo'n kaartje[/url] is vergelijkbaar. Het aanbod passief gekoelde kaarten is niet zo denderend groot. En voor de prijs die jij er voor over hebt is de keuze nog veel beperkter. Voor genoemde toepassingen kun je gerust jouw stille kaartje nemen of mijn link. Passief is lekker, ik heb zelf een superstil systeem met een passief gekoelde X 1950 Pro en dat scheelt met de herrie meer dan één slok op de bekende borrel. Of passief bij jou een groot verschil maakt hangt erg af van wat de fan in de kast voor herrie maakt en wat voor CPU koeler je neemt. Uitgaande van een vrij heet (want klein) kassie met de onderdelen dicht op elkaar zal je CPU fan bijv. het nodige lawaai maken als je met de standaard fan gaat werken die bij je Intel wordt geleverd. De kombinatie van de 2 fans zal niet stil zijn. Zet je een videokaartkoeler met Rivatuner bijv. op lagere snelheden dan valt dat videokaartgeluid niet meer op. Ga je je best doen om alle fans zo stil mogelijk te krijgen dan is passief videogebeuren al een stuk zinvoller.
Link naar reactie
@ Gerben: Bedankt voor de tip over de systeemkast. Dat scheelt inderdaad aanmerkelijk qua prijs, zo kan er ook wel een iets duurdere videokaart vanaf. Uiteindelijk is mijn vriendin dan goedkoper uit dan met een losse kast en losse voeding, volgens mij. Het is alleen wel een gewone maat kast, dus ik zal ook eens kijken of er een goed ATX-moederbord bij te krijgen is voor een schappelijke prijs :) @KeesA: Nou ja, qua prijs is er vast met mijn vriendin wel wat overleg te plegen. De ATi 3650 zie ik als grafische kaart op zich ook wel zitten, met name omdat hij direct leverbaar is en ook nog niet al te duur is. Ik houd jullie op de hoogte.
Link naar reactie
[quote:00ed4567a3="Lange Pier"]Heb zelf de ASUS Radeon HD 3650 EAH3650 SILENT MAGIC/HTDP/512M, voordeel, geen ventilator, nadeel, dat ding wordt bloedheet bij b.v. Crysis (pittige game voor die kaart) en dient de airflow goed te zijn, met 2 regelbare 120mm ventilatoren gaat het net aan.[/quote:00ed4567a3] Het zwaarste wat mijn vriendin gaat spelen, zal de nieuwste SimCity zijn, denk ik. Wel heel wat 3D-werk, maar of dat spel nou zulke overdreven systeemeisen stelt, vraag ik me sterk af. Crysis en andere schietgames speelt ze sowieso niet, tenzij ze ineens de neiging krijgt om mij virtueel af te gaan schieten ;)
Link naar reactie
[quote:7d832cb64b="Lange Pier"]Ging om de airflow bij een passief gekoelde kaart, niet om die game. :?[/quote:7d832cb64b] Dat snap ik, want bij het spelen van zware 3D-games wordt de kaart zwaar belast, waardoor goede airflow van belang is om de kaart goed te kunnen koelen. Ik antwoordde daarop, dat mijn vriendin hoogstwaarschijnlijk geen games als Crysis zal gaan spelen en dus de kaart lang niet zo zwaar zal belasten als jij dat zou doen. In haar geval kan ze dus eventueel best toe met een passief gekoelde kaart ;)
Link naar reactie
Inmiddels zijn we eruit: we gaan toch voor de setup zoals in mijn openingspost, dus inclusief ThermalTake-kast. Dat heeft met name te maken met de beschikbare ruimte op haar bureau (weinig ;) ), maar uiteraard ook een beetje met het uiterlijk van de kast, die ze erg mooi vindt. En wie ben ik om daar tegenin te gaan, he ;) ? We zullen zien hoe het gaat met die passieve Asus EAH2400XT in haar systeem, maar ik verwacht geen grote problemen. Zorgen voor goede airflow zal al een hoop warmte schelen :) Mag ik jullie hartelijk danken voor jullie commentaar :) ?
Link naar reactie
Het is inderdaad een mooi kastje. Heb er zelf ook wel eens over gedacht. Maar dan zijn mij de beperkingen weer te groot. Als de ruimte erg belangrijk is, dan kun je overigens nog wel veel kleiner. Maar dan zit je altijd aan halfhoge kaarten vast. Onboard video is natuurlijk geen probleem. http://www.citypc.nl/productinfo.html?product=13849&zoek=78 Er zijn ook wel barebones in dit formaat.
Link naar reactie
Precies, die halfhoge kaarten zijn eigenlijk een beetje uit de tijd. Ik heb er één in een oude Dell zitten (een Asus FX5200), die het ook nog goed doet, maar topprestaties... Nee. Hij is wel lekker stil ;) Overigens hebben we wel bewust voor de ThermalTake-kast gekozen: deze kan in de toekomst redelijk éénvoudig voorzien worden van andere hardware, mocht dat nodig zijn. Maar voorlopig is mijn vriendin voorzien, de PC is namelijk vanmiddag besteld :)
Link naar reactie
  • 9 maanden later...
*schop omhoog* Enige tijd geleden heb ik voor mijn vriendin het volgende systeem samengesteld: - moederbord: Asus P5B-VM SE (mini-ATX) - processor: Intel Core 2 Duo E2180 (socket 775) - geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/2G 2048 MB - harde schijf: Samsung Spinpoint T166 500GB - grafische kaart: Asus EAH2400XT HTP (ATi Radeon 2400XT) - DVD-speler / -brander: Samsung SH S223F - voeding: Seasonic S12II-380 (380 W) - behuizing: Thermaltake LANBox Lite (zo'n kleine vierkante) Zoals je kunt zien is het geen ultrasnel gamesysteem, maar de PC draait goed en ze is er over het algemeen heel blij mee. Er is echter één ding waar ze minder tevreden over is en dat zijn de prestaties van de grafische kaart (een ATi Radeon 2400XT). Als ze SimCity 4 speelt, toch al een wat oudere game, zou je verwachten dat die op het bovenstaande systeem zou draaien als een zonnetje, zelfs in de allerhoogste instellingen. Niets is minder waar, helaas, want SimCity 4 draait eigenlijk alleen goed wanneer het detail flink naar beneden wordt bijgesteld (en je dus nauwelijks autootjes, mensen en andere dingen ziet). Verder speelt ze veel SimCity Societies, de 3D-variant. Ik had wel verwacht dat die niet op de hoogste instellingen zou draaien. Het spel draait goed op lagere instellingen, maar met wat detail en effecten aan wordt het meteen schokken geblazen... Dat speelt dus ook niet echt lekker, terwijl het grafisch gezien ook een erg leuke game is. De vraag is dus, of er een andere, meer geschikte videokaart voor het bovenstaande systeem te vinden is. Ik dacht zelf aan een HD4770, omdat die niet al te duur zijn en gezien de recensies, ook goede prestaties leveren. Het budget is om en nabij de €85,- en daar valt deze kaart net binnen (afhankelijk van het merk). Maar combineert dit goed met de rest van het systeem, óf is het enorme overkill, en moet er dan misschien ook een andere voeding in? Ik wacht de reacties even af :)
Link naar reactie
Een 4770 moet volgens mij wel gaan. Voeding heeft niet veel over, maar het systeem is ook vrij licht. Een 4670 is misschien ook nog een overweging, weer wat lichter, dus minder stroomverbruik. Kost dik 60 euro. Geen super gamekaart, maar wel een stuk beter dan een 2400xt. http://www.azerty.nl/0-970-92271/msi-r4670-2d512-d3-grafische.html
Link naar reactie
Nou, ik heb eens even op [url=http://www.jscustompcs.com/power_supply/]deze website[/url] gekeken om de belasting van de voeding te berekenen en ik kwam uit op een totaal van 319 Watt met een HD4770 aan boord. Dan hebben we nog zo'n 60 Watt over als marge, dus dat moet kunnen. N.B.: Er is nog zo'n soort website, waar je het vereiste vermogen van een voeding voor een samen te stellen systeem kunt berekenen... Welke was dat ook alweer? Wat ik me ook afvraag: kan het zijn dat een oude game als SimCity4 op een modern(er) systeem als dat van mijn vriendin gewoon niet uit de voeten kan? Op mijn eigen computer (Athlon XP2600+, NVidia 6600GT en 2GB RAM) draait het spel in de hoogste instellingen namelijk prima :? ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...