Ga naar inhoud

nVidia Geforce of ATI Radeon?


Aanbevolen berichten

De vraag van de Ts was: Een Ati, of een Nvidia. Een aantal maanden geleden had ik zonder maar 1 seconde na te denken Nvidia gezegd. Ik denk meerdere. maar nu met de nieuwe kaarten. (zowel Ati en Nvidia) ligt het wat gecompliceerder. Toch zou ik voor de Ati gaan... Haast perfecte prijs/kwaliteit verhouding. Nvidia heeft zich weer van haar beste kant laten zien met de GTX280 qua prestaties, NIET qua prijs. De prijzen zullen ze moeten aanpassen aan de consument, zoals Ati doet.
Link naar reactie
  • Reacties 122
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    123

[quote:47cd61753f="arjant2"][quote:47cd61753f="junkiejake"]De nieuwe HD4870 van ATI presteert echt heel goed! :D En dat voor ~240 euro! Ik ga dus echt wel voor die ATI, hij presteert vaak beter dan de GTX260 en heel soms ook de GTX 280 8)[/quote:47cd61753f]het is alleen te hopen dat hij ook fatsoenlijk leverbaar wordt. Dat is namelijk nog maar de vraag omdat GDDR5 geheugen nog maar mondjes maat leverbaar is.[/quote:47cd61753f]Goed leverbaar wordt hij wel, de vraag is wanneer. Er zijn nu al meer fabriekanten die de ddr5 chippies maken, dus ik denk dat het in de zomervakantie het een fatsoenlijk leverbaar is. Dan komt ook de 4870 met 1GB ddr5. @NHubregtse: ik vind de GTX280 een beetje tegenvallen. Hij is maar iets sneller dan de oude generatie in SLI, alleen als je een hoop meuk aanzet en met een hoge resoltutie is hij veel sneller dan de oude generatie. De 4850 CF is vaak net zo snel als de GTX 280, de 4870 CF vaak sneller. Wanneer 4870 CF het niet doet, schilt het vaak maar <15%. Met de prijsverlaging van de 9800gtx(+) is de GTX 260 ook een beetje waardeloos, hij is ook een stuk duurder dan de concurent.
Link naar reactie
[quote:97121b3a3e="jean willem"][quote:97121b3a3e="arjant2"][quote:97121b3a3e="junkiejake"]De nieuwe HD4870 van ATI presteert echt heel goed! :D En dat voor ~240 euro! Ik ga dus echt wel voor die ATI, hij presteert vaak beter dan de GTX260 en heel soms ook de GTX 280 8)[/quote:97121b3a3e]het is alleen te hopen dat hij ook fatsoenlijk leverbaar wordt. Dat is namelijk nog maar de vraag omdat GDDR5 geheugen nog maar mondjes maat leverbaar is.[/quote:97121b3a3e]Goed leverbaar wordt hij wel, de vraag is wanneer. Er zijn nu al meer fabriekanten die de ddr5 chippies maken, dus ik denk dat het in de zomervakantie het een fatsoenlijk leverbaar is. Dan komt ook de 4870 met 1GB ddr5. @NHubregtse: ik vind de GTX280 een beetje tegenvallen. Hij is maar iets sneller dan de oude generatie in SLI, alleen als je een hoop meuk aanzet en met een hoge resoltutie is hij veel sneller dan de oude generatie. De 4850 CF is vaak net zo snel als de GTX 280, de 4870 CF vaak sneller. Wanneer 4870 CF het niet doet, schilt het vaak maar <15%. Met de prijsverlaging van de 9800gtx(+) is de GTX 260 ook een beetje waardeloos, hij is ook een stuk duurder dan de concurent.[/quote:97121b3a3e] Ik dacht dat de GTX280 een topkaart was? Dat mag je in ieder geval wel verwachten voor dat geld. Maar het voordeel is natuurlijk dat het 1 kaart is, met hoge prestaties. Hierdoor hoef je geen Sli te gebruiken. Ik vind het nog steeds veel te veel voor een videokaartje(500 ballen) MVG
Link naar reactie
Ik vind zo elke kaart zijn voordeel hebben. De HD 4850 heeft een uitstekende prijs/prestatie verhouding, aanrader voor elke gamer die goed wil gamen en geen bergen geld wil uitgeven. HD 4870, ook een erg goede prijs/prestatie verhouding, heb je wat meer geld koop je die ipv een HD 4850. helemaal als je hogere resoluties wilt gebruiken. De GeForce GTX 280 dan maar afschieten om zijn hoge prijs? absoluut niet!, de kaart is helemaal niet verkeerd. Je moet hem wel in zijn doelgroep bekijken niet daaronder. Wil je 1920x1200 of heb je een 30" scherm en dus 2560x1600 dan zit je gebakken met een GTX 280. Helemaal als je alles Max Detail en AA 8x wilt gaan gebruiken, dan kan je beter kiezen voor 1x GeForce GTX 280 dan 2x HD4850 in CF. Het is dus absoluut niet zo dat ATI nu in een keer NVIDIA op alle vlakken verslagen heeft. op het midden segment zeker maar op high end vlak nog niet. Dan hoor lees ik veel het argument: Dan neem je 2x HD4850/4870 CF, sneller en goedkoper!. Klopt, het is in veel gevallen sneller maar lang niet altijd. Wat mensen vergeten is dat je: 1. wel een moederbord nodig hebt met 2x PCIe 16x sloten en CrossFire ondersteuning. Je moet dan verplicht een AMD systeem nemen of een Intel P35/P45/X38/X48 moederbord. 2. CrossFire absoluut niet zaligmakend is, als het werkt is het snel, als het niet werkt zit je op het niveau van 1 kaart. een single chip sollution zoals de GTX 280 bied altijd high preformance. 3. Je moet het maar net willen, 2 kaarten in je systeem, je hele kast zit dan wel meteen vol. Begrijp me niet verkeerd, CrossFire X schaalt erg goed met de HD 4000 serie. Daarnaast is het ook nog eens goed betaalbaar. Mijn punt is echter dat dit het bestaansrecht van de GTX 280 niet wegneemt. nog genoeg reden om voor een GTX 280 te gaan ipv 2x HD 48x0 in CrossFire. (ps. de GTX280 kan je ook in SLI draaien, beetje duur maar het kan wel ;) ) De GTX260 is een ander verhaal, deze kaart moet echt met zijn prijs gaan zakken, de HD 4870 (helemaal de 1GB versie) is een veel betere keuze. De GeForce 9800GTX+ is leuk bedacht van NVIDIA om zo mee te kunnen doen op het midden segment maar buiten dat deze kaart helemaal niet verkrijgbaar is (pas eind juli) is de kaart niet eens echt opgewassen tegen het geweld van ATI. Bedenk daarbij dat het niets anders is als een overgeklokte 9800GTX op 55nm. ATI board makers komen zelf ook met overgeklokte versies van de HD4850. ATI of NVIDIA? Ik vind het sowieso altijd dom om voor een merk te kiezen om de naam. Je kan beter kijken wat je budget is en waar je de kaart voor wil gebruiken. als je dat weet is er op deze vraag altijd een ander antwoord. Momenteel is het voor het midden segment (belangrijkste en meest verkochte markt segment) de keuze nogal duidelijk. de HD 4850/4870. Voor de top is het de GTX 280. mm ok, nu hoef ik mijn conclusie voor mijn artikel in de Computer!totaal niet meer te schrijven ;)
Link naar reactie
@ Red Dragon: Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Je moet ook niet voor het merk gaan, maar voor de kwaliteit/prijs verhouding. Ik denk dat veel mensen (ja ik ook) dat wel eens vergeten. Ik ging blindelings voor Nvidia omdat die nou eenmaal ''beter'' waren. Nu vind ik dat volledig omgedraaid, Ati is nu de sterkere op het gebied van videokaarten, althans, niet op het gebied van High-End kaarten. Toch krijgt Ati een kleine voorsprong op Nvidia, omdat mensen nu eenmaal niet 500 euro voor een GPU willen uitgeven. Ati speelt het wat dat betreft net iets slimmer, om voor de gemiddelde consument te gaan. Dat wil niet zeggen dat de GTX260/280 niet, of bijna niet worden verkocht. Ik denk dat er aardig wat over de toonbank vliegen. Zoals je zegt zal een Die-Hard gamer, die op een hoge resolutie gamed nooit voor een Ati gaan, maar voor een Nvidia. Maarja Nvidia, we hebben ook nog een leven, naast gamen :wink: Ik ben zeker niet zo iemand die uren achter elkaar de zwaarste games zit te spelen. Het zal altijd een ''wapenwedloop'' blijven, als ik het zo mag noemen. Kan je vergelijken met de 2 grootmachten De Verenigde Staten, en de SovjetUnie. Uiteindelijk bleef De V.S nog over als enigste grootmacht. Dus in de toekomst blijvt óf Ati over, óf Nvidia 8) . Allemaal bedenkingen, ik moet het nog zien. MVG
Link naar reactie
En komen er allemaal kleine terroriserend gpu makende bedrijfjes die het nvidia of ati heel moeilijk maken? :lol: Wereldpolitiek met videokaarten vergelijken... NH: het doel van de SNELSTE kaart op de markt brengen is deels ook marketing, heb je als fabrikant de snelste kaart op de markt dan associeren consumenten een merk met de snelste, ongeacht welke kaart ze kopen.
Link naar reactie
[quote:9d72c70d4f="Vandread"]En komen er allemaal kleine terroriserend gpu makende bedrijfjes die het nvidia of ati heel moeilijk maken? :lol: Wereldpolitiek met videokaarten vergelijken... [/quote:9d72c70d4f] Ach, Wereldpolitiek kan je met alles vergelijken xD. Dat is overigens wel een opmerkelijke opmerking : [quote:9d72c70d4f="Vandread"]NH: het doel van de SNELSTE kaart op de markt brengen is deels ook marketing, heb je als fabrikant de snelste kaart op de markt dan associeren consumenten een merk met de snelste, ongeacht welke kaart ze kopen.[/quote:9d72c70d4f] Daar heb je 100% gelijk in. We zoeken altijd een vergelijking als we iets kopen, en Nvidia heeft het op dat punt erg slim aangepakt.
Link naar reactie
[quote:595f520ce1="Red Dragon"]Om eerlijk te zijn hoop ik dat beide partijen gewoon blijven. Als een van beiden een monopoly krijgt is dat niet best. (microsoft?). Zolang beide partijen sterke producten maken is er concurrentie en dat is goed voor ons de consument. Dus lekker stuivertje laten wisselen de komen de jaren.[/quote:595f520ce1] Ja, Microsoft heeft inderdaad de sterkste positie qua besturingssystemen (windows). En als er een ''aantal'' foutjes in zitten, wat denkt Ome Bill: ''Boeie, wij staan toch in de top van de Besturingssytemen, mensen kopen het toch wel''. En hij mág het ook denken. Welke concurentie heeft Windows nou? Alleen Linux eigenlijk, wat niet veel mensen hebben. Stel nu dat Bill Gates zegt: We kappen ermee, we hebben genoeg geld voor de komende 250 jaar. Ik zou er kapot van zijn. We kunnen weliswaar nog een aantal jaren door met Vista, en Xp, maar daarna worden we eigenlijk verplicht om met Linux te werken. Of er is weer een nieuw besturingssysteem op de markt :wink:
Link naar reactie
[quote:b765732267]Dan hoor lees ik veel het argument: Dan neem je 2x HD4850/4870 CF, sneller en goedkoper!. Klopt, het is in veel gevallen sneller maar lang niet altijd. Wat mensen vergeten is dat je: 1. wel een moederbord nodig hebt met 2x PCIe 16x sloten en CrossFire ondersteuning. Je moet dan verplicht een AMD systeem nemen of een Intel P35/P45/X38/X48 moederbord. 2. CrossFire absoluut niet zaligmakend is, als het werkt is het snel, als het niet werkt zit je op het niveau van 1 kaart. een single chip sollution zoals de GTX 280 bied altijd high preformance. 3. Je moet het maar net willen, 2 kaarten in je systeem, je hele kast zit dan wel meteen vol. [/quote:b765732267]AMD komt ook nog met een R700(4870x2). Ben je gelijk van 1 en 3 af;). De meeste moderne spellen ondersteunen tegenwoordig wel Cf/SLI. Alleen is het aan het begin nog niet zo snel. Videokaart keuze kan soms ook bepaald worden door het spel wat het meeste gespeeld word. Als je bijv. veel Crysis speelt, kan je het beste een Nvidia kaart halen. Ik ben zelf ook al aan het kijken voor een 24" monitor, maar deze videokaart gaat dat niet trekken. Persoonlijk vind ik de GTX 280 te duur, als hij onder de €400 komt zal ik hem nog wel overwegen. Eerst maar eens kijken of de 1GB versie van de 4870 nog voordeel heeft op hogere resoluties. JW wilt namelijk niet teveel betalen ^^.
Link naar reactie
R700 niet meegenomen in mijn conclusie, die is er nog niet. tegen die tijd kan dat een betere keuze als de GTX 280 wezen. maar dan is de GT200b ook uit. zien we dan wel weer. feit blijft dat voor elk budget + gebruikers profiel momenteel een leuke kaart is. of het nu ATI of NVIDIA is. De grafische kaarten markt is mooier dan ooit tevoren, geweldige performance is nu gewoon betaalbaar.
Link naar reactie
Ik hoor het doorgaans van AMD/ATI en NVIDIA zelf maar dat is omdat ik voor Computer!totaal grafische kaarten test. De meeste nieuwtjes zijn her en der op internet te vinden. goed forum voor nieuwtjes over grafische kaarten is: http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/8 En zo zijn er nog wat Engelstalige sites.
Link naar reactie
Zijn er al vertrouwbare benchmarks van de HD 4850 en de HD 4870? En kunnen deze kaarten Crysis op max detail ( alles very high en x 8 AA) Ik heb ook nog een extra vraag ( beetje offtopic maar hiervoor een nieuw topic te starten). Kan je crysis met een -Q6600 (2.40 Ghz, niet overclockt) -4GB ram 800 Mhz -Nvidia Geforce 8800 GT ( SLI) alles op very high en 8x AA? Ik vroeg het me gewoon af ;). Endor
Link naar reactie
Slecht nieuws overigens voor Nvidia, de nieuwste drivers schijnen slecht te zijn. Flink trager dan de vorige http://core.tweakers.net/nieuws/54225/nieuwe-geforce-drivers-zorgen-voor-slechtere-prestaties.html @Endor: Ligt ook een beetje aan de resolutie waarop je wil gamen. Op hele hoge resoluties kan je dat wel vergeten. Op 1280*1024 moet dat denk ik net wel lukken met 2*8800GT in SLI
Link naar reactie
[quote:eccc69f5c7="arjant2"]Slecht nieuws overigens voor Nvidia, de nieuwste drivers schijnen slecht te zijn. Flink trager dan de vorige http://core.tweakers.net/nieuws/54225/nieuwe-geforce-drivers-zorgen-voor-slechtere-prestaties.html [/quote:eccc69f5c7] Uit de reactie's is op te maken dat ze dat expres gedaan hebben zodat de GTX 280 beter uit de verf komt. De 9800GX2 wint nog teveel testen van de GTX 280...
Link naar reactie
Kan ik me niet voorstellen, aangezien Nvidia zelf de 9800GTX(+) wil positioneren tegen over de 4850. Dat blijkt ook uit de prijsverlaging. Je gaat niet je eigen kaarten met opzet langzamer maken lijkt mij. Dan weet je in ieder geval zeker dat de 9-serie niet meer verkocht wordt en dan verliezen ze de mainstream-markt. @Endor: ik denk dat je gewoon het beste op de native-resolutie kan spelen (waarschijnlijk 1650*1050). En dan gewoon kijken hoe hoog je de beeldverbetering en details kan zetten zonder dat de FPS te laag komen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...