Ga naar inhoud

Ik zoek een goedkope, maar wel recente videokaart (AGP!)


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zoek een goedkope, maar wel recente AGP videokaart. Graag een ATI of nVidia onder de € 100,- ) Mij werd een Radeon HD3650 aangeraden ([url=http://www.alternate.nl/html/product/details.html?articleId=-1069490&showTechData=true]deze[/url]), maar van iemand anders hoorde ik dat DirectX 10 kaarten nog wel eens problemen geven onder XP. Dit zijn enkele specs van mijn computer: * NEC PowerMate ML6 * Microsoft Windows XP Professional SP2 (Scholenlicentie; Legaal) * Intel® Pentium® 4 Processor 2.80 GHz (2 CPUs) * 768 MB RAM geheugen (wordt later 1 GB of hoger) * NVidia GeForce 4 MX 440 met AGP 8x (64 MB VRAM) * 40 GB hardeschijf intern * 160 GB hardeschijf extern * DirectX 9.0c * SoundMAX digital audio * Belinea standaard Plug-and-Play beeldscherm op 1024×768×32-bits 85Hz Ik heb geen PCI-E sloten, enkel een AGP 8x poort of wat PCI poorten. Ik zou graag toch wat willen gamen ermee, zoals Battlefield 2, Call of Duty 4 of misschien Crysis. Alvast bedankt voor het advies! PS: Heb ik trouwens een Dual Core processor? Er staat nl. "2 CPUs". Mvg, Martijn
Link naar reactie
Een HD3650 is een vrij langzame kaart maar voor dat geld een redelijk goede keus. Crysis zul je er niet echt mee kunnen spelen en CoD4 zal ook niet op al te hoge resoluties kunnen (check bijv. [url=http://www.legitreviews.com/article/652/8/]hier[/url]). DX10 wordt onder Windows XP helemaal niet ondersteund, dit is in principe exclusief voor Vista, maar DX9.0c werkt gewoon prima hoor.[quote:45145d0ea6]PS: Heb ik trouwens een Dual Core processor? Er staat nl. "2 CPUs".[/quote:45145d0ea6]Je zou eens moeten kijken met bijvoorbeeld [url=http://www.cpuid.com/cpuz.php]CPU-Z[/url]. Waarschijnlijk is het een Pentium D (dual core) of een Pentium 4 met Hyperthreading (single core).
Link naar reactie
Ik zie dat de core- en geheugensnelheid van de ATI hoger ligt. Ik denk dat ik dus voor de ATI gaat. Of maakt die speed niet zoveel uit? Ik neem aan van wel, toch? EDIT: Nog een vraag: kan de ATI kaart de volgende games aan: 1. FarCry 2. FarCry 2 3. Grand Theft Auto IV (als die voor de PC komt) 4. Microsoft Flight Simulator X Mvg, Flitskikker
Link naar reactie
[quote:5d215af4fe="Martijn van Berkel"]Ik zie dat de core- en geheugensnelheid van de ATI hoger ligt. Ik denk dat ik dus voor de ATI gaat. Of maakt die speed niet zoveel uit? Ik neem aan van wel, toch?[/quote:5d215af4fe]Dit is niet van belang omdat het chipdesign erg verschilt. De GPU kloksnelheid kun je alleen vergelijken bij gelijke chips.[quote:5d215af4fe]EDIT: Nog een vraag: kan de ATI kaart de volgende games aan: 1. FarCry 2. FarCry 2 3. Grand Theft Auto IV (als die voor de PC komt) 4. Microsoft Flight Simulator X[/quote:5d215af4fe]Niet alles voluit, maar bij FS ed is de cpu ook erg van belang. EDIT: Aan [url=http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_3650]deze[/url] review is te zien dat de HD 3650 qua prestaties vaak tussen de 8500 GT en 8600 GT zit en soms zelfs sneller is dan de 8600 GT. Hij is dus ook duidelijk sneller dan een 7600 GS.
Link naar reactie
FSX op hoog detail kan je wel vergeten. Volgens mij heb je gewoon een P4 met HT, dus die processor zal ook niet al te snel zijn. Hoe goed je die games kan spelen, tja dat laat zich een beetje raden met die processor. Dat wordt toch wel een bottleneck. De 3650 is een mooi kaartje, sneller heb je in ieder geval zeker niets aan met je processor. Je geheugen is ook te weinig voor fatsoenlijk te gamen, 1 GB is toch wel het minimum, liever 1,5 of 2 gb. Maar pas op dat je niet te veel geld in dit verouderde systeem steekt. Is uiteindelijk toch zonde van je geld.
Link naar reactie
Dan ga ik dus waarschijnlijk voor de ATI. Meer dan een videokaart en geheugen ga ik er ook niet voor kopen. DDR geheugen is vast en zeker ook al verouderd, denk ik. Is DDR geheugen goedkoop? En hoeveel geheugen kan deze pc maximaal aan? Mijn moederbord informatie: NEC Palomar (MS-6763) 1.0 Chipset: Intel i865P/PE/G/i848P rev. A2 Southbridge: 82801EB (ICH5) LPCIO: Winbond W83627HF Wel bedankt voor de adviezen over de videokaart! :) Mvg, Martijn
Link naar reactie
Je moederbord biedt ondersteuning voor maximaal 2GB mem (2x 1GB). DDR is idd verouderd, icm Intel cpu's kun je al DDR3 gebruiken en icm AMD cpu's DDR2. Heb je nu in je pc 1x 512MB en 1x 256MB? Je kunt bijvoorbeeld 512MB merk PC3200 bijplaatsen voor ~€15 of 1x 1GB vanaf zo'n €25. Je moet er wel rekening mee houden dat je mobo maar 2 geheugensloten heeft. Je zal dus 1 module eruit moeten halen.
Link naar reactie
[quote:c7014a680c="sdk"]Heeft iemand een benchmark gevonden voor 3650 vs 7600GT? Ik kon er zo snel geen vinden. Tomshardware heeft zn charts vernieuwd en daar staat nu niet bar veel meer in:(.[/quote:c7014a680c]Ik kan er ook geen vinden, maar de verschillen in prestaties tussen een HD 2600 XT (800/1100) en de HD 3650 zijn ook miniem (omdat RV630 -> RV635 om een die-shrink gaat) en die kun je wel in de [url=http://www.tomshardware.com/charts/desktop-vga-charts/overall-all-games-fps,572.html?p=1609%2C1610%2C1567%2C1565]Tomshardware VGA charts[/url] krijgen. Het nieuwe uiterlijk is idd stukken minder dan het oude.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...