Ga naar inhoud

Problemen met de GeForce 8800GT


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, door een tip ben ik hier terecht gekomen met een vrij irritant probleem met een nieuwe videokaart, de GeForce 8800GT 512MB Na het deïnstalleren van de drivers van mijn oude videokaart (GeForce 7600GT 256MB), inpluggen van mijn nieuwe kaart (hij past perfect) en het installeren van de nieuwe drivers (ik heb degene van de bijgeleverde cd-rom, en degene van de Nvidea website) krijg ik een blauw scherm bij het opnieuw opstarten van mijn PC. Dit blauwe scherm geeft een Memory Managment error met de volgende code: STOP: 0x0000001A (0x0004128b, 0x0069201, 0x00000000, 0xc0883000) Ik heb al geprobeerd via veilige modus en een moederbord update, volgens degene waar ik heb gekocht heb zou hij het gewoon moeten doen. Ik weet niet of het helpt, maar ik heb het volgende moederbord: MB ASUS A AM2 M2N-E ATX Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, en vooral hoe ik het op kan lossen? Ik wil graag die 259 uitgegeven euro's goed besteden. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Hoe kan ik checken wat voor voeding ik heb? De kaart heeft 400W nodig, hoe weet ik of ik dat heb? Wordt die error ook veroorzaakt door een tekort aan stroom? Verder kan ik de computer met nieuwe videokaart wel opstarten zonder drivers, het gaat verkeerd als ik na het installeren van de drivers de computer opnieuw op wil starten en dan komt dat blauwe scherm met die error codes (voordat ik nog in Windows zit, ik krijg wel het Windows laad scherm, zie daarna héél even een cursor en daarna komt de error) Ik heb wel Everest Home Edition, maar mijn voeding kan ik daarin niet vinden. Verder zegt Everest dat ik geen batterij heb, nu heb ik gisteren geprobeerd om de videokaart te installeren (op tip van een klasgenoot) door de batterij er voor minimaal 7 minuten uit te halen, hem dan weer terug te doen en dan de computer de videokaart te laten vinden. Ik heb de batterij er zeker weer terug in gedaan, maar waarom geeft hij dan aan dat ik geen batterij heb? Verder, hoe werkt zo'n memtest? Ik zie DOS-zaken, en daar weet ik helaas niets van :( Ook bleek dat ik niet mijn BIOS geupdate heb, maar alleen een programma voor de update geïnstalleerd heb (van ASUS), als ik de stappen doorloop moet ik op een gegeven moment tussen nummers kiezen, hoe weet ik welk nummer ik moet hebben?
Link naar reactie
Bios updaten doe je alleen als het noodzakelijk is. Zou ik voorlopig nog maar even niet doen. De voeding vind je niet terug in everest, omdat die niet softwarematig te benaderen is. Merk en type staat meestal wel op een sticker op de voeding. Wattage zegt niet alles, het gaat meer om de amperes op de 12V lijn. Nvidia raad voor de 8800GT een voeding aan, met minimaal 26A bij 12V. Dat zou ook op een sticker op je voeding moeten staan. Download bij memtest de floppy of cd versie, maak daar een floppy of cd mee aan, en boot de pc daarmee. Kan zijn dat je de bootvolgorde even moet omstellen in het bios. Je laat memtest minstens een pass draaien, maar liever meerdere uren. Er mag geen enkele error te zien zijn.
Link naar reactie
Ok bedankt, ik zal eens een kijkje nemen. Ik vertrouwe mezelf alleen niet meer toen met BIOS zaken, ik was gisteren namelijk al bang dat ik mijn moederbord gemold had, ik ben daar echt niet technisch genoeg voor ;) Maar die error, Memory Management (en de codes), waar wordt die door veroorzaakt? Is die met die memtest op te lossen? Edit: Ja ik zie 26A en 12V op de sticker op de voeding staan, die is dus goed neem ik aan?
Link naar reactie
Een kleine update, en wellicht verduidelijking: Ik kan mijn pc met de nieuwe videokaart wel opstarten zonder drivers. Ik heb na het deïnstalleren van de drivers voor mijn oude videokaart (met systeem >Hardware > Apparaatbeheer > Beeldschermadapter en daarvan dan het stuurprogramma verwijderen, compter rebooten) een programma genaamt Driver Cleaner Pro voor de zekerheid nog laten lopen om ervoor te zorgen dat de drivers ook echt weg zijn. Daarna heb ik mijn nieuwe kaart erin gedaan, de computer opgestart, via de Nvidia site de nieuwe drivers voor de nieuwe videokaart (de juiste ;)) geïnstalleerd en als ik hem dan wil rebooten krijg ik het blauwe scherm met de error codes in mijn openings post. Ik kan hem dan wel opstarten in veilige modes, maar als ik dan op dezelfde manier de nieuwe drivers wil deïnstalleren zegt Windows dat dat niet kan omdat Windows het apparaat mogelijk nodig heeft voor het opstarten (vreemd, want dat zei hij niet toen ik mijn oude videokaart wilde verwijderen). Ik kan de bestanden kennelijk wel verwijderen met Driver Cleaner Pro, als ik daarna in Apparaatbeheer de drivers nog een keer wil verwijderen, krijg ik geen deïnstallatie programma van Nividia maar alleen het tabje waar de videokaart onder staat (die wordt dus wel weergegeven en herkent) verdwijnt alleen. Daarna kan ik de computer weer in normale modus opstarten (terwijl de nieuwe kaart er wel in zit, en bij het opstarten als nieuwe VGA-controller o.i.d wordt herkent, onder het tabje Apparaatbeheer staat dan ook VGA-controller en tussen haakjes Video-controller VGA compatible, terwijl het géén VGA kaart is maar PCI Express, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft) Ik kan de computer dus wel opstarten met nieuwe videokaart zonder drivers, maar niet met drivers. Wellicht helpt dat het probleem op te lossen.
Link naar reactie
Ik zie staan, Model: ATX-400W Item: LP-6100 +5V -5V +12V -12V +3.3V -3.3V 26.0A 0.5A 15.0A 0.5A 22.0A 2.0A Het staat op zo'n manier op de sticker. Het is vreemd dat ik hem wel zonder drivers kan opstarten (de nieuwe kaart that is), maar niet met. Kan het dan als nog aan de voeding liggen? Ik hoop trouwens dat ik in mijn vorige post zo gedetailleerd mogelijk ben geweest.
Link naar reactie
:o Dat had ik zeker niet verwacht, ik zal voor de zekerheid morgen een fotootje maken van de voeding en die hier uploaden. Maar ik zal er zeker naar informeren, alvast bedankt voor de informatie. En nog even tussendoor :P Ik las nergens dat de blue-screen error die ik kreeg veroorzaakt werd door een gebrekkige voeding. Ik vraag me ook af waarom ik de computer zonder drivers met nieuwe kaart dan wel kon opstarten, maar met drivers niet. Zou je het probleem een beetje kunnen uitleggen?
Link naar reactie
In eerste instantie draait je video kaart op basis drivers en geeft de kwalitiet van een heel simpel kaartje. en vraagt dus maar weinig voeding. Na de intalatie van je juiste drivers waardoor die op top prestatie wil gaan draaien vraagt hij veel meer voeding wat die dus niet kan krijgen. gevolg kan zijn blauw scherm of slechte prestaties /uitvallen beeld.
Link naar reactie
Aha, vandaar, maar is die Memory Management error + foutcodes ook daadwerkelijk te koppelen aan een gebrekkige voeding? Niet dat ik straks een nieuwe voeding koop (hoe duur zijn die dingen eigenlijk?) en dat ik nog steeds die error code en fouten krijg Anyway hier is een foto van mijn voeding (na veel geirriteer met het scherpstellen :P): [img:7d16db9c20]http://img186.imageshack.us/img186/2278/fotovoedingcomputerig3.jpg[/img:7d16db9c20]
Link naar reactie
Het merk van je voeding staat blijkbaar achter die zwarte rand. Ik zie nog wel een stukje van een SW. Het zal me niet verbazen als het om een Sweex voeding gaat. Dat zijn bagger voedingen. Daarom kun deze beter vervangen. Koop bij voorkeur een A merk voeding. Check voor meer info op GoT [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1264369]Welke voeding heb ik nodig.[/url]
Link naar reactie
Achter de zwarte rand staat: Switching Power Supply Model: ATX-400W Ik weet niet of dat het merk is. Maar hoe duur is een A merk over het algemeen? Ik kan niet teveel uitgeven, ik ben maar een arm studentje, en heb al bakken met geld aan die kaart uitgegeven :P En lost dit daadwerkelijk mijn probleem op? (niet dat ik straks dus nog meer uitgeef, en dat ik er nog niks mee opschiet ;)) Bedankt voor de link, ik heb hem een beetje doorgenomen, maar ik snap werkelijk (sorry, ik ben echt een hardware noob :() niets er niets van en heb geen idee welke voeding ik dan nodig zou hebben. 1 Ding ga ik in ieder geval doen, contact opnemen met mijn leverancier en vragen waarom hij zij dat ik me geen zorgen over de stroomvoorziening hoefde te maken (want daar zou het moederbord wel voor zorgen). Ik vroeg nog nadrukelijk of mijn voeding de benodigde stroom kon leveren.
Link naar reactie
[quote:68141e9963="Assassinator"] Switching Power Supply [/quote:68141e9963] Dat betekent: [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeding_%28elektronica%29]Geschakelde voeding.[/url] Als er geen merk opstaat is het waarschijnlijk een No-Name voeding. In die link die ik gaf staat daarover [quote:68141e9963] Het merk is belangrijk om te voorkomen dat je troep koop. Er zijn grofweg gezien twee soorten voedingen, bagger en goede voedingen. Merken als Sweex, Qtec, Trust en "No-Name zijn voedingen welke echt bagger zijn, deze wil je echt niet in je pc hebben zitten. Een richtlijn is dat een goede voeding minimaal 9-10 cent per watt is. (een 650 watt voeding van 35 euro is dus in 99% bagger terwijl een 350 watt voeding van 35 euro best goed kan zijn)[/quote:68141e9963] Dus check bij je favoriete (online)PC winkel welke voedingen ze verkopen, die binnen je budget vallen. Post voor alle zekerheid je keuze hier, voordat je deze voeding besteld. [quote:68141e9963="Assassinator"] Niet dat ik straks een nieuwe voeding koop (hoe duur zijn die dingen eigenlijk?) en dat ik nog steeds die error code en fouten krijg [/quote:68141e9963] Deze garantie kan ik je niet geven. Echter Gerben gaf al aan dat 15 Ampère op de +12 Volt lijn te weinig is voor een GeForce 8800GT.
Link naar reactie
Bedankt voor de info :) Maar het klopt dus dat mijn voeding simpelweg ontoerijkend is voor de 8800GT. Klopt het trouwens dat in veilige modus de videokaart ook veel minder stroom nodig heeft? Ik kan hem namelijk wel opstarten met drivers (hoewel ze niet worden weergegeven in dxdiag) in veilige modus. Ik zal eens een mailtje sturen naar degene waar ik de 8800 gekocht heb, ik zal ook aan hem vragen over het hoe en waarom van een nieuwe voeding kopen en waarom hij zei dat ik me geen zorgen over de voeding hoefde te maken. Ik snap niets over het kopen van een voeding, en waar ik op moet letten, maar ik zal hier wel in het juiste sub-forum wel wat over vragen. Als ik eenmaal een keuze heb gemaakt, zal ik die in dit topic posten.
Link naar reactie
[quote:35ec885a47="Assassinator"] Klopt het trouwens dat in veilige modus de videokaart ook veel minder stroom nodig heeft? [/quote:35ec885a47] Bij mijn weten zou dit onder Windows XP niet het geval moeten zijn. Als je de PC met 3D drivers geïnstalleerd opstart in de normale modus van -en je start verder geen 3D applicaties- zou deze niet meer stroom behoren te verbruiken dan in veilige modus. Het stroom verbruik zou pas omhoog moet gaan, als je de videokaart echt belast. Dat is het geval als je een 3D game speelt, of 3DMark draait.
Link naar reactie
Als ik de drivers installeer en dan de computer op wil starten krijg ik dus die blue-screen error al en ik krijg dus niet de kans om een spel op te starten, ik kan hem dan wél opstarten in veilige modus. Maar kan het dan zijn, dat de drivers nog niet emm, geactiveerd zijn o.i.d? Want nadat ik de drivers heb geïnstalleerd vraagt hij zoiezo of ik de computer opnieuw wil opstarten om de drivers te activeren, telt veilige modus niet als een dergelijke activatie? Als ik in veilige modus dxdiag draai, zie ik in ieder geval niet dat de 8800 daar in staat. Of zou het dan toch kunnen zijn dat het niet aan mijn voeding ligt? Edit: Mijn leverancier heeft al teruggemaild, en zegt ook dat het wellicht kan. Ook hij zegt dat het niet zeker is, en ik zoek dus nog steeds naar een bevestiging of de voeding inderdaad het probleem is. Hij geeft in ieder geval al 2 opties voor een nieuwe: PSU OEM 600 Watt High Quality (OEM of te wel wit merk) 55,75 euro PSU-ZM-460B APS 460 Watt (Zalman, 460 Watt is ook echt 460 Watt)92,80 euro. Eerlijk gezegt heb ik 92 euro er zéker niet voor over, ik heb al niet zoveel geld meer en wil niet veel uitgeven. Die 1ste optie is dus kennelijk een geen-merk, en die zijn dus volgens jullie vaak bagger. Hij zegt ook dat het dan wellicht beter is een voeding te nemen die meteen meer Watt als degene die ik nu heb levert.
Link naar reactie
[quote:bc11c3cdd6="Assassinator"] Of zou het dan toch kunnen zijn dat het niet aan mijn voeding ligt?[/quote:bc11c3cdd6] Die STOP: 0x0000001A error hoeft niet aan de voeding te liggen. Dat kan ook een Windows probleem zijn. Problemen met je huidige voeding zou je wel kunnen krijgen, wanneer je gaat 3D gamen. Als de voeding echter niet tegen overbelasting is beveiligt, zou deze andere hardware kunnen beschadigen. Had je die STOP: 0x0000001A error al gecheckt op Microsoft support http://support.microsoft.com/kb/929338 Meld ook nog even je Windows versie en Service Pack. En als er nog meer info staat op dat blauwe scherm met die STOP: 0x0000001A error -zoals een drivernaam- post dit dan hier.
Link naar reactie
Dus zelfs met een gebrekkige voeding zou ik de computer met volledig geïnstalleerde videokaart, drivers etc wél moeten opstarten, begrijp ik dat goed? Of kán de error wel aan een voedingsprobleem liggen? (excuus voor al die herhaling, ik ben ook zó slecht qua hardware-theorie, een kaartje installeren zou ik technisch gezien wel moeten kunnen maar daar houd het bij op :() Ik had inderdaad de error al bekeken op de Microsoft hulpsite, en heb in ieder geval methode 1 al geprobeerd (die veiligheids fix) en dat mocht niet baten. Ik zal voor de zekerheid methode 2 ook nog wel proberen, maar ik heb er een hard hoofd in. Volgens Dxdiag heb Windows XP Home 5.1 Build 2600 en Service Pack 2. De error geeft niets meer dan de foutcodes onderin de blue screen die ik in de openingspost heb staan, en dat Memory Management bovenaan de blue screen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...