Ga naar inhoud

PCI-e 16x kaart, maar draait op 8x.


Aanbevolen berichten

Hallo mede PC er's Ik ben al weer een tijgje niet zo actief geweest op het forum maar ik heb weer eens wat, :oops: dus hup ff vragen. Wat wil 't geval, ik heb hier in mijn Shuttle XPC die gebruikt word als mediacenter een Ati X1650Pro hangen. Maar als ik in de Ati CCC kijk dan zie ik dat dfe kaart maar op 8x i.p.v 16x bus speed draait. Ik heb al in de BIOS gekeken maar daar is niks te vinden over de bus speed settings o.i.d. Met het tooltje CPU-z van www.CPUID.com heb ik ook het zelfde verhaal. Die ziet ook dat de kaart op 8x draait en op 16x zou moeten kunnen. Het is opzich niet zo'n probleem omdat er toch geen games op gespeeld worden, maar het zou leuk zijn als de kaart toch gewoon draait op 16x zoals het hoort. Helpie de help: Hoe ga ik dit oplossen??? Owja, de 'wat heb ik al geprobeert lijst': - BIOS update - geen effect. - Andere kaart (X1800XT) - geen effect. - Opnieuw geïnstalleerde driver - geen effect. - Ander PCI-e Slot (want deze shuttle heeft alleen 2 PCI-e 16x sloten) - geen effect.
Link naar reactie
[quote:41aee313cc="ArneLH"]Aangezien hij twee sloten heeft zul je de ene blijkbaar moeten uitschakelen. Nu worden de 16 lanes verdeeld over beide sloten en blijkbaar herkent ie niet dat in het andere slot niets zit, het kan natuurlijk ook zijn dat de lanes fysiek verdeeld zijn.[/quote:41aee313cc] In de BIOS kan ik zoals ik al zei niks veranderen t.o.v de videokaart settings. In het boekje staat ook dat hij 2 PCI-e 16x sloten heeft. Dit bord is PCI-e 16x met bijde sloten dus ook met 2 sloten kan hij 16 x draaien. Er waren vroeger ook wel borden die met SLI alleen maar 8x konden gebruiken dus de kaarten samen weer op 16x werkten. Met de huidige borden kan je met bijde kaarten op 16x werken dus elke kaart kan dan met de 16x bus speed werken.
Link naar reactie
Ik denk dat ik weet wat jij nodig hebt. En dat is een PCIE switch card. Ik heb ook een crossfire moederbord en als ik 2 videokaarten er in wil doen of ik haal die switch card er uit dan gaat hij automatisch op 8x per slot. Maar door die card weet hij dat er maar 1 videokaart inzit en gaat hij op 16x werken. Mijn moederbord is een Asrock Alivexfire esata2
Link naar reactie
Dat lijkt me vooral een optie van een specifiek moederbord, als het bij die van hem nodig was, lijkt het me dat ze het wel meeleveren. Wat je wel bij veel moederborden zag was een kaartje (of rijen jumpers) tussen de 2 sloten in om te kiezen tussen 1x 16 lanes of 2x 8 lanes. De meeste moderne moederborden hebben niet meer zo'n kaartje (wat eigenlijk een veredelde verzameling jumpers is) nodig, dat gebeurt nu allemaal automatisch.
Link naar reactie
Ok bedankt voor al jullie hulp, Ik heb idd wel eens ergens op internet gelezen dat je slot ook wel op minder dan 16x kan draaien ook al is het een 16x slot. Ik heb verder geen kaartjes die ik in mijn mobo kan steken voor de SLI modus. Dat zit trouwens bijna op geen één mobo meer, 't is nu allemaal BIOS werk. Ook jumpers e.d voor de bus speed in te stellen zijn er niet op het kleine Shuttle mobo. Het betreft trouwens de [url=http://eu.shuttle.com/nl/desktopdefault.aspx/tabid-72/169_read-11121/]Shuttle SN26P[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...