Ga naar inhoud

Hogere framerate bij minder drukke scenes?


Aanbevolen berichten

Hallo mensen. Ik heb de tekenfilm-serie X-men Evolution gedownload op mijn pc. Nu valt mij iets raars op. Bij de wat rustige scenes, bijvoorbeeld als ze simpel naast elkaar staan te praten, lijkt het beeld vloeiender te verlopen (lijkt het dus een hogere framerate te hebben), dan als er een drukke vecht-scene is. Dat kan aan mij liggen, want het lijkt me best vreemd, het zijn namelijk gewone avi-filmpjes (decoder is ffdshow, codec zelf weet ik niet). Tot zover ik weet zijn filmpjes eigenlijk gewoon een serie plaatjes die heel snel achter elkaar verschijnen en verdwijnen, met eventueel wat geluid toegevoegd. In dat geval is er altijd een vast gestelde framerate. Ik vraag me een beetje af of het dus aan mij ligt, of dat de framerate echt veranderd tijdens het afspelen van de filmpjes.
Link naar reactie
Dit ligt aan hoe de filmpjes gecomprimeerd zijn: met welk programma (voor DVD's bijvoorbeeld: DVDshrink=slechter, DVDrebuilder=beter , met welke instellingen (soms kun je aangeven dat drukke scenes meer gecomprimeerd worden dan rustige, of andersom), met hoeveel passes er word gecomprimeerd,enz Maar als je naar avi gaat zul je altijd compressie zien. Ik raad dan ook aan alles op DVD te kijken als je goede kwaliteit wilt en dan het liefst DVD's die gecomprimeerd zijn met DVDrebuilder. Bij het afspelen kun je niet veel meer verbeteren.
Link naar reactie
[quote:cb0b9c07ce="Rikbergen"]nja het lijkt me best logisch , ik bedoel als jij hard moet werken ga je ook zwete . daarmee probeer ikte zegge die kaart die moet bij minder drukke scenes minder doen en bij die drukkere meer en dat kan hij of niet aan of wat dan ook dus gaat je framerate omlaag ;)[/quote:cb0b9c07ce] Daar zat ik eerst ook even aan te denken, maar toen dacht ik bij mezelf, dat kan niet kloppen, want: [quote:cb0b9c07ce="marco.meijer"]Tot zover ik weet zijn filmpjes eigenlijk gewoon een serie plaatjes die heel snel achter elkaar verschijnen en verdwijnen, met eventueel wat geluid toegevoegd. In dat geval is er altijd een vast gestelde framerate.[/quote:cb0b9c07ce] met vastgestelde framerate bedoel ik dus een framerate die niet verandert. In pc-games klopt wat je zegt helemaal, Rikbergen, maar dit zijn filmpjes, er verschijnen gewoon plaatjes achter elkaar, als een filmpje 24 frames per second heeft, betekent dat dat er bij de rustige scene in één seconde tijd 24 plaatjes verschijnen en óók bij de drukke scenes 24 plaatjes per seconde. De scenes [b:cb0b9c07ce]lijken[/b:cb0b9c07ce] dus eigenlijk druk, in een [b:cb0b9c07ce]drukke[/b:cb0b9c07ce] scene zijn er eigenlijk 24 plaatjes die (relatief) [b:cb0b9c07ce]weinig[/b:cb0b9c07ce] op elkaar lijken, die snel achter elkaar verschijnen. in een [b:cb0b9c07ce]rustige[/b:cb0b9c07ce] scene zijn er eigenlijk 24 plaatjes die (relatief) [b:cb0b9c07ce]veel[/b:cb0b9c07ce] op elkaar lijken, die snel achter elkaar verschijnen. ______________________________________________________________________________________________________________________ Zo, en nu even naar de wc ______________________________________________________________________________________________________________________ Ik heb daar even zitten denken, misschien (tis maar theoretisch hoor) lijkt de framerate lager te worden, omdat bij een vechtscene veel meer gebeurt in één seconde dan in een rustige scene. Voor een vloeiend verloop is in een vechtscene dus een erg hoge framerate nodig, in een rustige scene hoeft die niet zo hoog te zijn, want er volgt niet veel op elkaar. ______________________________________________________________________________________________________________________ Ik hoop dat het nog te volgen is. Ik ben een groot warhoofd.
Link naar reactie
Het kan idd zo zijn dat de framerate van de fimpjes niet helemaal constant is, maar het lijkt me erg toevallig als het vooral zo is bij de drukke scenes. Er zit dan toch iets van een patroon in. Ik heb in mijn vorige antwoord geprobeerd een mogelijke verklaring te geven, maar die verklaring is waarschijnlijk een beetje vaag uitgelegt, duidelijker lukte me niet.
Link naar reactie
Bij compressie kan het juist zo zijn dat er meer of minder wordt gecomprimeerd wordt in drukke scenes. Je kan dit als je het filmpje comprimeert soms instellen. Digitale filmpjes bevatten vaak een variable Framerate. Een actiefilm heeft bij het omzetten/comprimeren dus een andere benadering/compressie nodig dan een rustige drama. Helemaal perfect krijgen is bij compressie niet mogelijk Het is dan ook helemaal niet toevallig dat juist bij drukke scenes de compresssie meer opvalt. Dit uit zich dan bijvoorbeeld in opeens een blokkerig beeld, onscherpere randjes of een drop in de framerate. Tenzij je een heeeeeeeeeel oude videokaart hebt en nauwelijks geheugen, denk ik dat eerder aan de filmpjes ligt dan aan de hardware/software waarop je het afspeelt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...