Ga naar inhoud

Bliksemschichtjes


Aanbevolen berichten

Ik heb een Iiyama Vision Master Pro510. En sinds enige tijd heb ik last van "bliksemschichtjes" op het scherm. Soms verticaal, soms horizontaal. Je hoort ook een heel zacht tikje. Iemand enig idee wat dit is? Is het scherm aan het overlijden? En vooral: kan het kwaad, moet ik oppassen dat het scherm misschien wel ontploft of zo (klinkt misschien dramatisch, maar je weet maar nooit)?
Link naar reactie
[quote:bda78b4fde="NoepZor"] Zit er veel stof ofzo in die monitor wat stroom geleid?[/quote:bda78b4fde] Ow, dat zou zomaar kunnen. Dat zal ik de komende week eens bekijken. Nu evben niet, want ik ben ermee aan het werk, en bovendien, zo'n grote 22" bak schuif je ook niet zomaar opzij. :cry: Ik loop trouwens wel te denken aan een TFT, dat model ook van Iiyama, die door C!T goed getest is.
Link naar reactie
Nee dat komt omdat de TFT-techniek totaal anders is dan de CRT-techniek. In het kort komt het erop neer dat bij zo'n oude CRT-monitor (zo'n grote bak) er achter in het apparaat een elektronenkanon zit die licht schijnt naar waar het nodig is. waar het donker /zwart is gebeurt niks: geen licht. Bij TFT's zit achter het scherm een lamp die altijd schijnt; je krijgt beeld doordat er op bepaalde plaatsen wel/niet licht wordt doorgelaten. Als je scherm zwart moet weergeven dan brandt daarachter dus gewoon licht (het wordt dan alleen tegengehouden en dat werkt (nog) niet helemaal goed) Het schijnt een beetje door dus. Het is dat mijn oude Illyama CRT echt op is anders gebruikte ik 'm nog. Ow ja bij TFT's kunnen onweersbeestjes achter de ruit kruipen (zie mijn signature) die krijg je er niet meer uit en de fabrikant zegt dan gewoon dat er niks mis is met de monitor....Stel je voor dat er een vlieg achter het glas van je tv gaat zitten en de fabrikant zegt doodleuk dat het apparaat het nog prima doet......
Link naar reactie
Ik vind een TFT juist fijner, goede helderheid, scherper op native resolutie, fellere kleuren (CRT oogt wat fletser) rustig beeld en natuurlijk de ruimtebesparing. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je doeleinden zijn, ik internet veel en speel games, daarvoor is een TFT wel geschikt. Ik heb wel een scherm met overdrive gekocht zodat ik geen last van ghosting heb.
Link naar reactie
[quote:5957296253="Noesje1"][quote:5957296253="NoepZor"].......Ik heb wel een scherm met overdrive gekocht..........[/quote:5957296253] Wat is dat nu toch weer?? :o Ik ken de term overdrive eigenlijk alleen maar in de auto- en motorwereld...[/quote:5957296253] Die zogenaamde overdrive is een 100Hz techniek zoals bij vroegere crt TV's. Wist helemaal niet dat dit ook bij PC monitoren wordt toegepast, heb er dan ook mijn vraagtekens bij. :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...