Ga naar inhoud

Hoe snel is een grafische kaart voor een laptop ??


Aanbevolen berichten

Nu mijn 'goede' pc defect lijkt te zijn en ook de oude pc die ik als vervanging gebruik aan het begeven is ben ik toch met enige spoed op zoek naar een (nieuwe) pc. Om diverse redenen ben ik ook richting laptops aan het kijken, maar die zijn lastig te vergelijken omdat ze niet alleen ander cpu's hebben, maar ook nog eens 'rare' grafische kaarten. De meeste laptops hebben de (waardeloze ?) onboard kaarten die geheugen afsnoepen van de cpu. Dus die zijn eigenlijk bij voorbaat al waardeloos voor mijn doel. Het 'beste' dat ik tot nu toe heb gevonden zijn : - Nvidia GeForce 8400M (te vinden in de Asus Z53SC-AP085C-T7100) Dit lijkt een Dx10-klasse kaart te zijn ... maar verder ? - NVIDIA GeForce GO 7300 TurboCache (o.a. in de Asus F3TC-AP020C-TL52) Kan iemand die plaatsen tov de 'normale' grafische kaarten zoals die voor desktop pc's genoemd zijn in de FAQ ? En (voor mij van belang) : hoe verhouden die zich tot een Ati Radeon 9800 Pro ? Kan ik daar spellen als Supreme Commander, Medieval Total War 2 en (ooit) Unreal Tournament 3 mee spelen ? Mijn 'beste' pc (AMD XP2800 / 1Gb Ram) kon geen van allen aan, dus in zekere zin is alles beter dan niks alleen wil ik ook weer geen diashow ...
Link naar reactie
Je zit idd al snel aan iets duurs als een dell xps gebakken: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1710?c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 Laatst bij een vriend van me gezien is wel erg mooi. Meeste betaalbare laptops zitten toch wat simpelere gpu's in. Wat vlotere DX10 gpu's zijn ook nog niet uit voor notebooks, dus met die dure investering zit je ook nog eens op een vrij snel verouderde gpu te gamen vrees ik.
Link naar reactie
[quote:ef7714d396="gerben"]Beide zijn flut om te gamen, instapmodellen. [/quote:ef7714d396] Hoezo 'instap'modellen ? Die 9800 die ik heb is tegenwoordig ook 'maar' een instapmodel :roll: , terwijl het in zijn tijd (en voor mijn gevoel nog steeds) geen misselijke kaart is ... Waar zijn ze dan mee te vergelijken ? *dat* is mijn vraag binnen dit topic. [quote:ef7714d396] Die waarschijnlijk ook nog weer vertraagd worden door shared geheugen. [/quote:ef7714d396] Het is in deze twee gevallen zeker geen 'shared' geheugen. Die had ik namelijk al afgeschreven (stond ook in de eerste post). Beide modellen hebben eigen geheugen (ik meen 128 Mb). [quote:ef7714d396] Er zijn wel gamerslaptops, maar die zijn vreselijk duur.[/quote:ef7714d396] Ik zoek geen dedicated gamer-laptop die mijn desktop definitief moet vervangen. Ik zit alleen nu met het probleem dat ik een eeuwigheid zonder computer kom te zitten, omdat ik pas echt een 'monster' wil kopen als UT3 is gereleased ... In de tussentijd ben ik op zoek naar een laptop voor 'zakelijk' gebruik waarmee ook enkele recente spellen te spelen zijn zonder dat ik tot meteen tot een diashow veroordeelt ben. Ik hoef geen 100 fps in een spel als STALKER. 20-25 fps vind ik genoeg, want veel meer kreeg ik op mijn desktop pc toch al niet.
Link naar reactie
Via de website www.notebookcheck.net kun je bij benadering zien hoe de verschillende videochips zich qua prestaties tot elkaar verhouden in 3DMark benchmarks. Redelijk betaalbare notebooks waarmee je ook enigszins kunt gamen, hebben een videochip in 'Performance Class 2'. http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-Go-7600.2144.0.html
Link naar reactie
[quote:3e2506ebfe="Obi-wan-kenobi"]Via de website www.notebookcheck.net kun je bij benadering zien hoe de verschillende videochips zich qua prestaties tot elkaar verhouden in 3DMark benchmarks. Redelijk betaalbare notebooks waarmee je ook enigszins kunt gamen, hebben een videochip in 'Performance Class 2'. http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-Go-7600.2144.0.html[/quote:3e2506ebfe] Dat zijn maar wat synthetische benchmarks. Niet echt iets waar ik vertrouwen in heb, omdat een afwijking van een paar honderd punten niet echt abnormaal is in zulke tests. Irritant is dat de 8400 in twee varianten schijnt te bestaan. En zoals gewoonlijk wordt dat deel van de info weer eens nergens vermeld :( Ik heb ondertussen wat verder gegoogled naar benchmarks voor de 9800 Pro (mijn referentie). Als ik het zo zie veegt is zelfs die 'waardeloze' 7400 Go geen echte slechte vervanging. bron : http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=255146 9800 Pro in 3dmark06 : 952 8400 in 3dmark06 (volgens Notebookcheck.net) : 1147 7300 in 3dmark06 (volgens Notebookcheck.net) : 700 Het lijkt er op dat ik met zo'n niet-gamer laptop nog altijd betere prestaties zal zien dan op mijn ex-desktop. Ik denk dat ik een laptop als 'tijdelijke' vervanger en toekomstig 'extra' toch eens iets serieuzer ga benaderen. [size=7:3e2506ebfe](Ik moet toch wat met mijn vakantiegeld ... [/size:3e2506ebfe];) Natuurlijk is het zo dat een desktop pc van een vergelijkbaar bedrag ([url=http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00458243]zoals deze bij Computerland[/url]) een monster aan boord heeft, maar volgens mij altijd al zo geweest. Probleem is dat die pc over een half jaar ook weer is ingehaald op het gebied van prijs en prestaties.
Link naar reactie
[quote:f017c9a251="JaFO"]Dat zijn maar wat synthetische benchmarks. Niet echt iets waar ik vertrouwen in heb, omdat een afwijking van een paar honderd punten niet echt abnormaal is in zulke tests.[/quote:f017c9a251]Daarom zei ik ook bij benadering ... :wink: [quote:f017c9a251="JaFO"]Ik heb ondertussen wat verder gegoogled naar benchmarks voor de 9800 Pro (mijn referentie). Als ik het zo zie veegt is zelfs die 'waardeloze' 7400 Go geen echte slechte vervanging.[/quote:f017c9a251]En nu trek je zelf een foutieve conclusie uit deze benchmarks! Het is nogal wiedes dat nieuwere videochips beter scoren in 3DMark06 dan zo'n 9800Pro, omdat die benchmark ook moderne features bevat die de 9800Pro niet ondersteunt en waarop ie dus ook niet kan scoren. Vergelijk voor de gein nl. ook eens o.b.v. 3DMark01 en 03, dan veegt zo'n 9800Pro gewoon de vloer aan met een 7400 Go. De spellen die je noemde, die lijken mij het beste vertegenwoordigd door 3DMark03.
Link naar reactie
tja ... zo zie je dat dit soort scores dus pas wat zeggen als je precies weet wat er getest is. ;) Eerlijk gezegd had ik toch gedacht dat op laptop-gebied de 'dedicated' kaarten toch ietwat in de buurt van een oude kaart als de 9800-serie zouden komen. Die kaart is tenslotte al een paar jaar oud. Het is en blijft toch een persoonlijke en lastige keuze. Enerzijds zou ik dus een laptop willen met iets uit de 'performance klasse 2' op de site, anderszijds heb ik et idee dat ik met de 3e klasse (ie : de 8400) toch genoeg zal hebben om er mee te kunnen leven. De meeste spellen speel ik toch op consoles. Als ik Civ4 kan spelen dan heb ik op zich genoeg. Alles wat meer/beter kan is wel leuk meegenomen, maar geen echte 'eis'. Het is en blijft irritant al die 'bijzondere' uitvoeringen die door andere naamgevingen pas in een benchmark vergeleken kunnen worden met de desktop-equivalenten. // -- enigszins off-topic ... Ik ben op zich best benieuwd hoe dit speeltje gaat werken : [url=http://www.notebookcheck.net/Newsentry.153+M50d8977f52c.0.html]Asus XG-Station[/url] Een desktop-klasse kaart als 'extra' voor een laptop ... dat kan interessant zijn als 'upgrade'.
Link naar reactie
// schopje ... Ik heb inmiddels een Asus F3SV met een 8600M GS van nVidia. De enige benchmark die ik heb is die van Vista waar de kaart een +/- 4,7 krijgt. Dat klinkt niet verkeerd als ik dit afzet tov wat MS aangeeft kwa 'prestaties' (meer dan genoeg voor spellen volgens hun), maar een echte benchmark is natuurlijk beter ;) Voorlopig ben ik iig happy. :D
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...