Ga naar inhoud

Een videokaart met gedeeld geheugen ??


Aanbevolen berichten

Wie helpt mij op weg in duidelijk nederlands - Wat betekent voor de werking van mijn laptop of desktop " een videokaart met gedeeld geheugen" Voor zover ik heb begrepen, heb ik bij de aanschaf van een Desktop nog enige invloed tot het verkrijgen van een betere videokaart..... Bij een laptop is het meestal - take it or leave it !! , ja toch ? - Ik heb belangstelling voor een laptop MEDION met o.a. volgend gegeven: Intel Graphics Media Accelerator (GMA) 950 sneller geklokt GMA 900 aan boord van grafiek chip (in Mobile Intel 945GM Express chipset) 400 MHz kern klok, 4 Pixel-pijpleidingen, gedeeld geheugen, Direct X9 Vertex Shader 3.0 en Transform en Lighting steun, HDTV hardware motie compensatie. benchmark: pcwelt.de (Samsung X60) ongeveer ? / 1280 / ? 3DMark 01 / 03 / 05 Op de volgende site kwam ik toch tot teleurstellende ontdekking over deze kaart ( viel in klasse 5 !! ) http://nl.notebookcheck.com/Vergelijking-van-Video-Kaarten.112.0.html In hoeverre wordt de werking van mijn computer negatief beinvloed door een te "simpele" kaart of door één met gedeeld geheugen ? Henk
Link naar reactie
Heel simpel: je videokaart gebruikt een gedeelte van het normale ram geheugen. Als je laptop 1 GB aan ram heeft, neemt de videochip daarvan bijvoorbeeld 128 in beslag, blijft er voor windows zelf 896 over. Normale videokaarten in een pc hebben eigen geheugen. De wat luxere game laptops hebben wel apart geheugen voor de video. Wordt wel aangegeven als dedicated. Dergelijke pc's hebben vaak wel een apart videokaartje. In theorie vervangbaar, maar ze worden nergens los verkocht. De genoemde medion laptop heeft simpele onboard video, bedoeld voor office toepassingen. Oudere games (half-life 1 of zo) zullen er best aardig op draaien. Windows vista zal er ook wel werken met de aero interface. Nieuwere games zijn gewoon niet speelbaar.
Link naar reactie
Gerben, duidelijk genoeg en bedankt Wat mij verder irriteert in het hele verhaal is, dat leveranciers soms melding maken van het soort en type kaart, echter zonder daarbij te vermelden - dat het om een deling van het RAM-geheugen gaat Verder vraag ik me dan als zuinige Nederlander dan ook weer af, of de in mijn ogen best wel leuke aanbieding ( laptop € 799 ) van ALDI - aan mijn "huis tuin en keukenverwachting" kan voldoen, rekening houdend dat deze laptop geleverd wordt met Windows Vista Premium.........., waarvoor toch redelijke minimum eisen gelden ? vr. groet Henk
Link naar reactie
Als de laptop met vista geleverd wordt, mag je er denk ik wel van uitgaan dat het wel zal draaien. Er moet wel liefst minimaal 2GB geheugen in zitten. Je kunt meestal wel op het typenummer van de videochip afgaan. Is het wat simpels, dan is het vrijwel altijd gedeeld. Heb je bijvoorbeeld een geforce 7900go, dan is het vast dedicated. En dan wordt het ook wel aangegeven. Die medion lijkt me eerlijk gezegd wat licht. Maar 1GB geheugen bijvoorbeeld, en het wordt duur om het uit te breiden (je moet namelijk vervangen). Zou ik liever XP op zetten.
Link naar reactie
Gerben, Samenvattend zou jouw advies op z´n Fries kunnen luiden : [size=18:56fdd70e94]Ut ken net[/size:56fdd70e94] Rest mij nog één vraagje, dan heb ik mijn plaatje rond. Met de wens om een steeds groter geheugen te hebben in een laptop, kom je dan het probleem "koeling" niet gauw tegen ? - dus lawaai - Ik heb zo´n notebook een keer gezien op een "docking station" om de koelcapaciteit te vergroten ? gr. en nogmaals dank Henk
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...