Ga naar inhoud

sapphire fan (9600XT) maakt veel geluid


Aanbevolen berichten

Mijn Sapphire 9600 XT heeft een klein koelertje (dus gewoon de standaard fan) dat sinds een week een ontzettend kraak-geluid maakt. Ik heb eventjes met mijn vinger de ventilator tegengehouden, en het bleek dus daarvandaan te komen. Nu las ik in "het grote koelings-en-.....topic" hoe je hem kunt olieën. Dat heb ik gedaan, mar het geluid blijft! Wat zijn mijn opties nu? Zo'n mini-fan kan niet veel kosten lijkt me? Of kan ik beter een ander model, een betere kopen? Het gaat me puur om het geluid en niet om temperatuur (want deze koeler voldoet wel).
Link naar reactie
Bedankt voor het antwoord. [quote:c0c8468f9c="gerben"] Ander tweedehands videokaartje is misschien ook een oplossing.[/quote:c0c8468f9c] Wat bedoel je hiermee? Een tweedehands videokaart kopen en dan de fan slopen? [quote:c0c8468f9c]Je kunt eens naar arctic kijken, die hebben hier wel koelers voor. Kost een kleine 20 euro.[/quote:c0c8468f9c]Dat vind ik nog best duur. Ten minste, ter vervanging van mijn huidige koeler. Maar deze Artic zal wel een verbetering zijn t.o.v. de oude, nietwaar? Verkopen ze niet los deze kleine fans? Want ik zou denken dat áls ze los verkocht worden, ze dan niet meer dan €5,- zouden kosten.
Link naar reactie
reken er maar op dat losse koelertjes van dat formaat een stuk meer kosten dan 5€. 20 eurie voor een goede koeler vind ík zeer goedkoop. De standaard koelers zijn tegenwoordig niet genoeg meer als je veel spellen speelt (zoals ik). Ik zeg altijd zo: Bezuinig nooit op je voeding, je processorkoeler en je videokaartkoeler. Deze 3 dingen moet je goed voor elkaar hebben. Heb je dat niet, dan kúnnen de dingen die ze koelen sneller het loodje leggen !! Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar je kunt beter voorzorgsmaatregelen nemen vóór het te laat is, dan áls het te laat is. Verder heb ik dit ook gehad met mijn Asus 9600XT. Knorrend/schravend/piepend geluid vanaf de kleine fan. Ik heb hem ook geolied, en dat hielp inderdaad, echter na 2 weken begon ie weer. De fan was versleten. Ik adviseer je dan ook om er, als je nog een tijdje met je huidige videokaart wilt blijven doorgaan, snel een Arctic ATi Silencer of een Zalman VF700Cu of VF700AL-Cu (deze laatste is goedkoper en koelt iets minder dan de Cu) te kopen. Zo duur zijn ze niet. Wellicht kun je eens kijken naar Zalman's passieve videokaartkoeling. Wat prijzen op een rij: Zalman VF700-AlCu LED (Blauw) € 17,85 Zalman VF700-Cu € 20,84 Zalman ZM80C-HP (passief) € 20,- Arctic Cooling ATI Silencer 2 ARC-ATI-2 € 19,90 Arctic Cooling NV Accelero X1 € 16,36 (onzeker of deze op jouw kaart past, zie website !!) Onderstaande koeler is een overweging als je weinig geld uit wilt geven. Het betreft hier een klein koelertje, ongeveer de grootte (iets groter) die al standaar op jouw kaart zit. [url=http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=1092]Revoltec RS001 € 12,90 [/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...