Ga naar inhoud

Beamer voor grote zaal


Aanbevolen berichten

Beste medeforummers, Ik ben gevraagd voor een grote ruimte een beamer aan te schaffen, maar ik weet niet welke ik moet kiezen en op welke specificaties ik moet letten. De beamer komt in een grote ruimte, ongeveer 20 x 25 x 15, dus het moet geen goedkoop dingetje worden. Dan nu de vragen waar ik mee zit: - Hoe krachtig moet de lamp zijn (bijv. 2500 ANSI Lumen of meer?) - Hoe belangrijk is de contrastverhouding, hoe hoog moet die volgens jullie zijn? - De ruimte is voorzien van een ringleiding, dus er zal een goed ontstoorde DVI/VGA-kabel moeten komen. Hoe duur zal dit ongeveer gaan worden? Ik had al even bij projectorshop gekeken en daar verkochten ze kabel van 30 meter voor iets meer dan 100 euro. Ik weet echter niet of deze kabels het magnetisch veld van de ringleiding kunnen tegenhouden... En als jullie een goed model weten, hoor ik dat natuurlijk graag ook. Budget is 6000 euro, hiervan moet een computer inelkaar geflansd worden (dat lukt me wel :wink: ) er moet een beamer van gekocht worden met kabel en de montage moet ervan worden betaald. Bedankt, Aljosja
Link naar reactie
Het ligt eraan hoe groot het beeld moet worden, maar 2500 lijkt me wel wat veel. Mag de zaal verduisterd worden? Gebruik je een reflecterend scherm? Let op de prijs van vervangende lampen, die zijn vaak vreselijk duur. Resolutie en gebruikte techniek zijn ook belangrijk (DLP is meen ik het beste). Ik vraag me af of je je wel zo druk moet maken over die ringleiding. Zou het eerst maar eens met een standaard kabeltje proberen. Een DVI kabel van 30 meter? Betwijfel of dat überhaupt wel werkt. Er zijn beamers die via wifi aan te sturen zijn, wellicht is dat ook een optie.
Link naar reactie
Hoe groot wil je je projectie maken? Als de projectie niet al te groot is zul je snel mensen tegenkomen die niet goed alles kunnen zien. Bij een familie feest met trouwfoto's enzo was dit het grootste probleem: de laptop stond samen met de beamer en stereo (voor goed geluid in heel de zaal heb je al iets krachtig nodig) op een tafel voor de projectie=> dat hindert het zicht heel veel een opstelling ven de beamer aan het plafond en de geluidsinstallatie tegen een muur (dat is volgens mij het veiligste) en de computer mss zelfs in een andere kamer. Zorg wel dat je op voorhand ALLES al goed test, zodat je nog tijd hebt om alle problemen op te lossen, wat die zijn er (bijna) altijd :wink: Als computer kun je toch ook goed een laptop kopen? altijd handig voor zoiets :) Bij de aankoop van een beamer eerst KIJKEN niet enkel afgaan op specs... Een resolutie van 1024*768 en 2000 ansi lumen is wel goed denk ik Maar zorg dat je het deel van de zaal met de projectie goed kunt verduisteren, de projectie naast een raam met daglicht is niet ideaal. En heel de zaal verduisteren is dan weer niet aangenaam voor het publiek succes! :wink:
Link naar reactie
30 meter kabel voor maar €100 is meer budgetkabel, die is zeer waarschijnlijk niet afgeschermd. Overigens betwijfel ik of die kabels wel goed kunnen zijn, want de doorsnede van de aders verschilt niet zoveel bij de verschillende DVI kabels. Dit ligt aan de connectoren, daar kunnen alleen heel erg dune aders in. Ik zeg niet dat je een fortuin aan een kabel moet uitgeven, maar ik zou toch wel een redelijke goede nemen, en ook als het kan een stuk korter. Ik denk dat een redelijk goede DVI kabel van iets van 15-20meter ook zeker wel €100 kost. Overigens denk ik dat het vrij moeilijk zal zijn om iets te vinden, het prijsverloop is niet continu, je hebt een blok met gewone beamers van laten we zeggen 700-3000 en dan toch wel een gat voordat de professionele komen. Ik denk niet dat je makkelijk een beamer kan vinden van ca. €5000 die echt veel beter geschikt is voor grote ruimtes als een beamer van €2000-3000.
Link naar reactie
Dat is waar ook, er moet natuurlijk een scherm bij. Goede schermen zijn bijvoorbeeld die van Projecta (veel keus is er niet, en goedkoper zal je ook niet makkelijk vinden), maar daar ben je ook nog wel flink wat voor kwijt. Voor een scherm van ongeveer 3x3 moet je toch wel €1500-2000 rekenen, Projecta Elpro Large electrol kom je met jouw eisen vrijwel standaard bij uit. En omdat er van je budget ook nog een PC af moet hou je maar 'heel weinig' over voor de beamer zelf.
Link naar reactie
ik zal maandag op het werk even kijken wat daar voor materiaal staaat. wordt gebruikt in een redelijke concertzaal en het scherm ( ca 4x3) kan zowel van voor als van achter belicht worden. erg praktisch, zo staat de beamer nooit tussen publiek en scherm in. ook wordt de beamer gebrukt om vanaf het balkon op de achterwand van het podium te projecteren. kost een paar centen maar dan heb je ook wat
Link naar reactie
Even een simpele schatting: beamer: 2000-2500 Projectiescherm: 200-300? Laptop/computer: 1000 extra's: 200 (kabels enzo) Blijf je toch wel onder de 4000 euro....Of is mijn schatting er naast? :lol: tip: koop alles bij dezelfde winkel, met zo'n bedrag kan je wel wat korting forceren lijkt me :wink: //edit: Ik ben wel nieuwsgierig naar de reden van de projectie... :wink:
Link naar reactie
Voor dat geld heb je geen beamer voor die toepassing, verder zie in één van mijn posts dat zo'n scherm heel erg duur is. Voor het formaat wat de TS nodig heeft toch wel €1500-2000. En dat is dan nog een vrij betaalbaar merk, maar vanwege het formaat toch heel duur. Je zit er dus flink naast, wantzelfs voor €4000 is een beamer voor die toepassing moeilijk te vinden.
Link naar reactie
Het scherm moet dan misschien kleiner, dat is niet anders. Is een 2 x 2 scherm al beter te doen? We hebben van het bestuur van het gebouw 6000 euro ter beschikking gekregen om het een beamer aan te leggen. De computer hoeft helemaal niet zo duur te worden trouwens. 1000 euro is echt veel te veel. Ik dacht zelf aan een eenvoudige A64 3200+ met 512MB geheugen en een Radeon X1600Pro of een 7600GS of iets dergelijks. Dat moet voor 400-500 euro in elkaar te prutsen zijn lijkt me. Daar komen dan nog een monitor en muis + toetsenbord bij, dus dat zal wel samen op [url=http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=V2RU02]150[/url] euro uitkomen. Voor de kabel zullen we veel geld moeten uittrekken, en ik heb even gebeld met een bedrijf, wat mij vertelde dat ik na elke 15 meter kabel een versterker zal moeten aanbrengen. Dat gaat dus een duur grapje worden. Hoe duur precies weet ik nog niet. Dan komen we op het volgende uit: PC: 600,- Beamer: 3500,- Scherm: 1000,- (klopt dit ongeveer?) Bekabeling: 1000,- (is dit reeël?) Uitgaande van een scherm van ongeveer 2 x 2,5 Ik hoor graag jullie kritiek op deze voorlopige begroting...
Link naar reactie
Een 2x2 scherm is niet zomaar gekoper, het is heel veel goedkoper dan een 3x3. De schermen waarbij een 3m in het formaat zit zijn gewoon het begin van de achterlijk dure schermen, daar betaal je meer dan €1000 voor, 3x3 zoals ik zei €1500-2000. Maar een 2x2 heb je al voor onder de €150. Een 2.4x2.4 voor onder de €400. Die kabel heb ik geen idee van, om de 15 meter een versterker is wel veel, maar €1000 is wel gigantisch veel geld, zelfs om 30m te overbruggen voor DVI lijkt mij. Is het volgende iets als PC? Antec NSK4400, Zilver, zwart € 66,90 AMD Athlon 64 Venice, 3200+, Socket 939, Boxed € 75,96 Kingston KVR400X64C3A/512, 512 MB, DDR, PC3200, 400 MHz € 51,48 Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 96,44 Asus A8N-E € 84,89 Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 153,94 Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM € 18,89 Samsung 710N, 17 inch, Zilver € 185,91 Logitech Optical Wheel Mouse, Zwart, OEM € 6,40 Logitech Internet Pro Keyboard, Zwart, OEM € 9,73 Totaal € 750,54 Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk in die beamer stoppen, ik denk dat dat toch wel het belangrijkste is in dit geval. Je hebt namelijk niet echt geweldige omstandigheden voor projectie en ook nog eens een nogal grote ruimte.
Link naar reactie
Ik heb die 320GB er in gestopt omdat die een goede prijs per GB hebben. Een 80GB kost €45 dus dat is veel duurder per GB, stop er dan in ieder geval een 160-250GB hardeschijf in, dat scheelt dan weer een paar tientjes, maar dan heb je in ieder geval niet te weinig opslagruimte. Verder had ik Seagate gekozen omdat die 5 jaar garantie hebben. PC kan overigens nog wel goedkoper, maar ik heb kwalitatief goede onderdelen gekozen omdat ik denk dat die PC toch wel een tijdje mee moet gaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...