Ga naar inhoud

de zin of onzin van 1 GB videogeheugen


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het samenstellen van mijn nieuwe PC. Als gamer en hobbyist ben ik me eerst eens goed aan het oriënteren. Omdat ik een apple Cinema 30” neerzet zal dit grotendeels mijn keuze van de hardware bepalen en dus ook mijn videokaart. Nu zijn net de 1GB Dual SLI kaarten op de markt die in Quad formatie gezet kunnen worden. Een totaal van 2GB videogeheugen… Dat is leuk, maar is dit nu wel nodig? Is ‘meer is beter’ idd beter? Of is dit nu (op dit moment) meer pure marketing retoriek? We zien al jaren de volume van het videogeheugen oplopen. Maar wat de fysieke belasting van de GPU op het videogeheugen? Zijn daar statistieken van? Heeft de GPU niet te veel geheugen met 2GB Quad Sli opstelling? Wanneer heeft de GPU te weinig geheugen en onder welke omstandigheden? Het zou zomaar kunnen zijn dat de GPU niet optimaal gebruik maakt van de 1GB. Maar dat de volgende generatie van GPU’s er optimaal gebruik van zullen maken. (Nvidia’s 8xx serie misschien die nog ontwikkeld wordt?) En hoe werkt Quad SLi? Hoe krijgt de Q-SLi zijn instructies? Is dit per software (game) verschillend? Oftewel moet de software hier speciaal op geschreven zijn? En hoe staat het met het stroom gebruik? Wat voor power heeft Quad SLi nodig? Daar zou ik graag wat grafiekjes over willen zien of tests willen lezen voordat ik dit aanschaf. Heeft iemand een linkje(s)?
Link naar reactie
Momenteel zijn (bijna) alle spellen goed te spelen met 256 MB videoram. Games hebben veel baat bij code die geoptimaliseerd is voor het systeem waar het op draait. Denk dan aan 64 bit, grote hoeveelheden RAM, etc etc. Op korte termijn zal je van Q-SLI nauwelijks voordeel hebben, op de middellange termijn (zeg 12-18 maanden) weer wel, maar dan is je hardware al weer verouderd... :roll: Q-SLI vreet stroom, heel veel stroom. Je zult dan al snel 1 kW voedingen moeten gaan gebruiken en die kosten momenteel gewoon de hoofdprijs. Dan hebben we het nog niet eens over koeling en ondersteuning door mobo's: ik ken nog geen mobo met 4 stuks PCIe 16x sloten.... :o Zoals je weet zijn beeldpunten opgebouwd uit een cluster kleurpuntjes. Ik acht het mogelijk dat bij Q-SLI elke kaart z'n eigen kleur krijgt toegewezen, maar het kan ook zo zijn dat 3 kaarten elk een deel v/h scherm berekenen en de 4e kaart deze delen in elkaar vlecht. Kortom: ik heb nog geen review gezien waarin Q-SLI technisch wordt uitgelegd omdat er nog geen geschikte hardware voor is. Overigens: met Q-SLI heb je voldoende rekenkracht in de GPU's om werkelijk virtueel te kunnen gamen: échte 3D is dan een peuleschil ;) Alleen heb je dan naw niet genoeg aan één 30" scherm :lol:
Link naar reactie
quad sli is te bereiken door 2 7950GTX2 in een SLI systeem te plaatsen en er zijn wel degelijk moederborden genoeg die dat ondersteunen. als je op hele hoge resoluties games (zoals op een 30 inch scherm) dan heeft het wel degelijk zin om zulke snelle kaarten er in te hebben met veel geheugen. De meeste spellen draaien goed op 256MB maar er zijn games die wel degelijk profiteren van meer geheugen. Zie bijvoorbeeld maar het verschil in 3dmark06 tussen kaarten met 256MB en 512MB (bijvoorbeeld de 7800GTX die in zowel 256MB als 512MB te krijgen is/was)
Link naar reactie
Naar mate VGA kaarten sneller worden is meer geheugen interessant. Dit heeft dan vooral te maken met beeldverbeterende technieken, zoals FSAA en AnisoTropic Filtering. Deze technieken hebben extra geheugen capaciteit nodig en naarmate de gebruikte resolutie hoger komt te liggen wordt de claim ook steeds hoger. Doordat de kaarten steeds sneller worden kun je telkens hogere resoluties gebruiken met kwalitatief nog betere instellingen. De 1GB op de 7950GX2 heeft ook te maken met de SLI (het zijn immers twee GPU's op 1 kaart). Je moet bepaalde data dubbel opslaan. Hierdoor werkt de kaart effectiever maar is het geheugen gebruik minder efficient.
Link naar reactie
[quote:3aa6febd31="arjant2"]quad sli is te bereiken door 2 7950GTX2 in een SLI systeem te plaatsen en er zijn wel degelijk moederborden genoeg die dat ondersteunen. als je op hele hoge resoluties games (zoals op een 30 inch scherm) dan heeft het wel degelijk zin om zulke snelle kaarten er in te hebben met veel geheugen. De meeste spellen draaien goed op 256MB maar er zijn games die wel degelijk profiteren van meer geheugen. Zie bijvoorbeeld maar het verschil in 3dmark06 tussen kaarten met 256MB en 512MB (bijvoorbeeld de 7800GTX die in zowel 256MB als 512MB te krijgen is/was)[/quote:3aa6febd31] Klopt. Q-SLI is mogelijk op een PCI-E Mobo. Maar de vraag is [b:3aa6febd31]hoe[/b:3aa6febd31] het wordt aangesproken. Kortom is een SLi of Q-Sli beter dan een single voor een 2560x1600 monitor. is de SLi opstelling niet bedoeld voor meerdere monitoren?
Link naar reactie
[quote:4da378acca="M.V. Wesstein"]Momenteel zijn (bijna) alle spellen goed te spelen met 256 MB videoram. Games hebben veel baat bij code die geoptimaliseerd is voor het systeem waar het op draait. Denk dan aan 64 bit, grote hoeveelheden RAM, etc etc. Op korte termijn zal je van Q-SLI nauwelijks voordeel hebben, op de middellange termijn (zeg 12-18 maanden) weer wel, maar dan is je hardware al weer verouderd... :roll: Q-SLI vreet stroom, heel veel stroom. Je zult dan al snel 1 kW voedingen moeten gaan gebruiken en die kosten momenteel gewoon de hoofdprijs. Dan hebben we het nog niet eens over koeling en ondersteuning door mobo's: ik ken nog geen mobo met 4 stuks PCIe 16x sloten.... :o Zoals je weet zijn beeldpunten opgebouwd uit een cluster kleurpuntjes. Ik acht het mogelijk dat bij Q-SLI elke kaart z'n eigen kleur krijgt toegewezen, maar het kan ook zo zijn dat 3 kaarten elk een deel v/h scherm berekenen en de 4e kaart deze delen in elkaar vlecht. Kortom: ik heb nog geen review gezien waarin Q-SLI technisch wordt uitgelegd omdat er nog geen geschikte hardware voor is. Overigens: met Q-SLI heb je voldoende rekenkracht in de GPU's om werkelijk virtueel te kunnen gamen: échte 3D is dan een peuleschil ;) Alleen heb je dan naw niet genoeg aan één 30" scherm :lol:[/quote:4da378acca] ik ben er wat verder ingedoken.. http://www.pcpowercooling.com/products/assets/TC1KW4E/specs.pdf
Link naar reactie
[quote:267fe6fab1="Smash!"][quote:267fe6fab1="arjant2"]quad sli is te bereiken door 2 7950GTX2 in een SLI systeem te plaatsen en er zijn wel degelijk moederborden genoeg die dat ondersteunen. als je op hele hoge resoluties games (zoals op een 30 inch scherm) dan heeft het wel degelijk zin om zulke snelle kaarten er in te hebben met veel geheugen. De meeste spellen draaien goed op 256MB maar er zijn games die wel degelijk profiteren van meer geheugen. Zie bijvoorbeeld maar het verschil in 3dmark06 tussen kaarten met 256MB en 512MB (bijvoorbeeld de 7800GTX die in zowel 256MB als 512MB te krijgen is/was)[/quote:267fe6fab1] Klopt. Q-SLI is mogelijk op een PCI-E Mobo. Maar de vraag is [b:267fe6fab1]hoe[/b:267fe6fab1] het wordt aangesproken. Kortom is een SLi of Q-Sli beter dan een single voor een 2560x1600 monitor. is de SLi opstelling niet bedoeld voor meerdere monitoren?[/quote:267fe6fab1] inmiddels wat verder gezocht naar antwoorden. Nee dus, het is niet specifiek voor meerdere monitoren, maar voor vette gameplay in super hoge resolution.. http://uk.slizone.com/object/slizone_gf7950_gx2_uk.html
Link naar reactie
[quote:c59af7e562="tomtom137"]Oeps :wink: Mij lijkt een CF opstelling met 2x X1950XTX dan het interessantst. GDDR4 geheugen is volgens mij wat efficienter dan GDDR3.[/quote:c59af7e562] ik zit hier aan te denken; 2x 1GB (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, TWIN2X2048-6400) AMD Athlon 64 X2 5000+ (AM2, 2.6GHz, 2x512KB, Boxed) 2x Asus Geforce 7950 GX2 1GB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GX2/2PHT ASUS M2N-SLI Deluxe, nForce 570 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID Tagan TG900-U95, 900W (ATX, EPS12V 2.9) Zalman CNPS9500 AM2 (Socket 754/939/940/AM2) Creative X-Fi XtremeMusic Logitech G15 Gaming Keyboard (USB) 2x Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) RAID1 NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) totaal € 2.387,39 weet nog niet welke case ik ga gebruiken omdat ik een aparte voeding heb gekozen die deze config aankan. ik weet overigens ook nog niet of ik niet voor Intel's Dual Core moet kiezen. graag jullie feedback.
Link naar reactie
[quote:88744cf021="arjant2"]quad sli is te bereiken door 2 7950GTX2 in een SLI systeem te plaatsen en er zijn wel degelijk moederborden genoeg die dat ondersteunen.[/quote:88744cf021]Ondersteund wordt het idd., maar of je het stabiel aan de praat krijgt is een andere vraag. Ik weet ff niet wat de laatste ervaringen hieromtrent zijn (driver-updates nVidia?), maar die van een tijdje terug waren ronduit bedroevend.
Link naar reactie
Met een GeForce 7950GX2 is er geen sprake van 1GB grafisch werkgeheugen voor één enkele grafisch chip. je hebt 2x 512MB geheugen niet 1x 1gb. als je dus meer dan 512MB aan grafische data hebt past dit niet in het geheugen van een enkele kaart. Nu is het wel zo dat de data over beide kaarten verdeeld word waardoor dergelijk grote hoeveelheden grafische data wel kunnen worden verwerkt. Hierdoor is met een 7950GX2 of 2 grafische kaarten met 512mb in SLI of CrossFire soepel hogere resulties te verwerken. Een GeForce 7950GX2 en Quad SLI (2x 7950GX2 in SLI) werkt niet per definitie in elk moederbord met 2x een PCIe 16x slot. Hier de lijst van compatible moederborden en de juiste bios voor de 7950GX2: http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp Kijk op http://www.slizone.com/object/slizone2_build.html voor geceritifceerde voedingen en moederborden voor de SLI, GeForce 7950GX2 of Quad SLI. Ik ben momenteel bezig met het testen van Quad SLI, ik ben hier nog niet klaar mee maar zodra het gereed is kun je er over leezn in de Computer!Totaal. Vooruitlopend op de test die ik aan het doen ben kan ik nu al zegen dat ik er niet kapot van ben, veel te zware hadware eisen voor te weinig prestatie winst. Check ook: http://www.guru3d.com/article/Videocards/369/ voor een Quad SLI review/ Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2x Radeon X1950XTX in CrossFire, deze opstelling is sneller dan een GeForce 7950GX2 en 2x 7900GTX in SLI. Kan prima een 30" TFT aansturen (zorg dat je een Dual Link DVI kabel hebt) en is veel minder veel eisend. Edit: Met de laatste drivers, 91.45, draaid Quad SLI redelijk stabiel. Er is slechts 1 moederbord die Quad SLI ondersteund in combinatie met een Intel Core 2 Duo CPU. http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=227&model=1280&modelmenu=1
Link naar reactie
[quote:9d5b26a0fa="M.V. Wesstein"] Q-SLI vreet stroom, heel veel stroom. Je zult dan al snel 1 kW voedingen moeten gaan gebruiken en die kosten momenteel gewoon de hoofdprijs. Dan hebben we het nog niet eens over koeling en ondersteuning door mobo's: ik ken nog geen mobo met 4 stuks PCIe 16x sloten.... :o [/quote:9d5b26a0fa] [url]http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/1586_1.html[/url] 4 PCI-E sloten op 1 moederbord:P kan je vet knalle met QUAD SLI is het overigens niet mogelijk om middels zo'n moederbord OCTA SLI te maken door 4x GF7950GX2 erin te zetten? en zo ja, wat gebeurt er dan?
Link naar reactie
[quote:21de4a6581="Red Dragon"]Met een GeForce 7950GX2 is er geen sprake van 1GB grafisch werkgeheugen voor één enkele grafisch chip. je hebt 2x 512MB geheugen niet 1x 1gb. als je dus meer dan 512MB aan grafische data hebt past dit niet in het geheugen van een enkele kaart. Nu is het wel zo dat de data over beide kaarten verdeeld word waardoor dergelijk grote hoeveelheden grafische data wel kunnen worden verwerkt. Hierdoor is met een 7950GX2 of 2 grafische kaarten met 512mb in SLI of CrossFire soepel hogere resulties te verwerken. Een GeForce 7950GX2 en Quad SLI (2x 7950GX2 in SLI) werkt niet per definitie in elk moederbord met 2x een PCIe 16x slot. Hier de lijst van compatible moederborden en de juiste bios voor de 7950GX2: http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp Kijk op http://www.slizone.com/object/slizone2_build.html voor geceritifceerde voedingen en moederborden voor de SLI, GeForce 7950GX2 of Quad SLI. Ik ben momenteel bezig met het testen van Quad SLI, ik ben hier nog niet klaar mee maar zodra het gereed is kun je er over leezn in de Computer!Totaal. Vooruitlopend op de test die ik aan het doen ben kan ik nu al zegen dat ik er niet kapot van ben, veel te zware hadware eisen voor te weinig prestatie winst. Check ook: http://www.guru3d.com/article/Videocards/369/ voor een Quad SLI review/ Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2x Radeon X1950XTX in CrossFire, deze opstelling is sneller dan een GeForce 7950GX2 en 2x 7900GTX in SLI. Kan prima een 30" TFT aansturen (zorg dat je een Dual Link DVI kabel hebt) en is veel minder veel eisend. Edit: Met de laatste drivers, 91.45, draaid Quad SLI redelijk stabiel. Er is slechts 1 moederbord die Quad SLI ondersteund in combinatie met een Intel Core 2 Duo CPU. http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=227&model=1280&modelmenu=1[/quote:21de4a6581] Je hebt idd gelijk, Q-Sli= 4x512. = weer 1GB per PCI-E slot. (wat geen probleem hoeft te zijn met 4Gbps troughput.) Dat is nu juist iets waar ik bang voor ben.. h/w vs prestatie. Dan praat ik nog niet eens over de kosten. Wel over de 1kw voeding die je nodig hebt om het systeem lekker te laten draaien. ik ben wel nieuwsgierig naar je CT review. Gelukkig ben ik lid. :-) Interessant is ook je opmerking over ATI vs NVidia. zijn daar specs van? het zou mooi zijn om die twee eens op de pijnbank te leggen.. overigens; superlink naar dat review; daar was ik naar op zoek! ik behoor dus blijkbaar tot die 0.001% die op zoek is naar de uber-uber gaming experience.
Link naar reactie
[quote:4a3c29fa5d="Red Dragon"]Met een GeForce 7950GX2 is er geen sprake van 1GB grafisch werkgeheugen voor één enkele grafisch chip. je hebt 2x 512MB geheugen niet 1x 1gb. als je dus meer dan 512MB aan grafische data hebt past dit niet in het geheugen van een enkele kaart. Nu is het wel zo dat de data over beide kaarten verdeeld word waardoor dergelijk grote hoeveelheden grafische data wel kunnen worden verwerkt. Hierdoor is met een 7950GX2 of 2 grafische kaarten met 512mb in SLI of CrossFire soepel hogere resulties te verwerken. Een GeForce 7950GX2 en Quad SLI (2x 7950GX2 in SLI) werkt niet per definitie in elk moederbord met 2x een PCIe 16x slot. Hier de lijst van compatible moederborden en de juiste bios voor de 7950GX2: http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp Kijk op http://www.slizone.com/object/slizone2_build.html voor geceritifceerde voedingen en moederborden voor de SLI, GeForce 7950GX2 of Quad SLI. Ik ben momenteel bezig met het testen van Quad SLI, ik ben hier nog niet klaar mee maar zodra het gereed is kun je er over leezn in de Computer!Totaal. Vooruitlopend op de test die ik aan het doen ben kan ik nu al zegen dat ik er niet kapot van ben, veel te zware hadware eisen voor te weinig prestatie winst. Check ook: http://www.guru3d.com/article/Videocards/369/ voor een Quad SLI review/ Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2x Radeon X1950XTX in CrossFire, deze opstelling is sneller dan een GeForce 7950GX2 en 2x 7900GTX in SLI. Kan prima een 30" TFT aansturen (zorg dat je een Dual Link DVI kabel hebt) en is veel minder veel eisend. Edit: Met de laatste drivers, 91.45, draaid Quad SLI redelijk stabiel. Er is slechts 1 moederbord die Quad SLI ondersteund in combinatie met een Intel Core 2 Duo CPU. http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=227&model=1280&modelmenu=1[/quote:4a3c29fa5d] tweakers.net meldde vandaag ook de release van de Forceware 91.47(die WHQL zijn) en daaruit blijkt dat de ondersteuning voor Quad-SLI een stuk verbeterd is(nu officieële ondersteuning) http://tweakers.net/meuktracker/13462/nVidia-ForceWare-91.47-WHQL.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...