Ga naar inhoud

Ideale combinatie grafische kaart, TFT-monitor én LCD-TV?


Aanbevolen berichten

Ik heb een droom, en die ziet er ongeveer zo uit: (en ik wil hiertoe best een nieuwe PC aanschaffen, met een flinke goede monitor en daarbij een kanjer van een LCD-TV). De TV is dan vooral bedoeld voor het viewen van (diashows van) mijn zelfgemaakte foto's in een lekker groot formaat en hoge resolutie. In mijn ideale nieuwe wereld kan ik natuurlijk ook probleemloos schakelen tussen PC-monitor en TV zonder dat ik resoluties hoef te veranderen, en ziet alles er steeds geweldig uit. De PC is bovendien nagenoeg geruisloos. Als ik video ga bewerken, draait mijn Adobe Premiere software op de monitor en zie ik de voorvertoning tegelijkertijd in groot beeld op de LCD-TV. PS Computerspelletjes speel ik eigenlijk nooit. Wie kan me wat tips geven voor de aanschaf van alle hardware? Bij voorbaat mijn eeuwige dank!
Link naar reactie
PS ook alle 'kleine' tips zijn welkom! Voortgang: 1) Vandaag was ik even bij MyCom en daar werd me bijvoorbeeld geadviseerd om in ieder geval te kiezen voor een grafische kaart van Nvidia; die schijnen gebruiksvriendelijker te zijn dan -bijvoorbeeld- ATI kaarten bij het omschakelen van monitor naar TV en viceversa (?). 2) Heb ik voor mijn doel -bijv- eigenlijk wel 2 DVI-aansluitingen nodig? Er stond bij MyCom namelijk ook een opstelling van een PC met een 32 inch Samsung LCD-tv. Ik vond de weergave van de computer op die TV eigenlijk best heel mooi en scherp. Toen ik de aansluitingen bekeek zag ik echter dat die TV gewoon aangesloten was op de analoge VGA-aansluiting!
Link naar reactie
1) Ik zie geen reden specifiek voor een nVidia kaart te kiezen. Het zijn goede kaarten, absoluut, maar ATI kan goed mee komen hoor. Alleen als je Linux gebruikt (en dat lijkt me sterk) is nVidia zeker te prefereren wegens de betere ondersteuning voor die kaarten. Je kunt overigens best toe met een passief gekoelde kaart, ik heb een FX5200 (van XFX) en die doet het prima. 2) Wil je echt perfect beeld heb je zeker een DVI connector voor de TV nodig. Maar niet alleen de PC moet zo'n ding hebben, de TV ook!! Die zijn er, maar kosten wat meer dan een exemplaar zonder :P Helaas vindt je kaarten met 2 DVI aansluitingen meestal alleen in het duurdere segment en die kaarten zijn te krachtig voor passieve koeling: maw, er zit een fan op... :-? Voor de rest: kies een moderne socket, AM2 of Conroe. De eerste is reeds goed verkrijgbaar, de tweede is net uit. In beide gevallen zul je op termijn voordeel hebben van de 2e core (dus een AMD X2 of Intel Core Duo kiezen!) Prop er zoveel RAM in als je budget toelaat, je OS verbruikt al een hoop en beeldbewerking vréét werkruimte...
Link naar reactie
AANVULLENDE VRAAGSTELLING De meeste (betaalbare) LCD-tv's hebben een resolutie van 1366 x 768. Bij mijn weten zijn er geen grafische kaarten die dit ondersteunen, dus zal ik iets moeten gaan kiezen wat er het dichtst bij in de buurt komt (maar wat dan, welke kaart en met welke instellingen?). Als je foto's op TV gaat bekijken lijkt het me behoorlijk storend als het beeld vervormd wordt! PS Ik vond overigens nog een interessante discussie over dit onderwerp op: http://64.233.183.104/search?q=cache:pJbbDFB_ubgJ:www.xpmce.nl/ipb/lofiversion/index.php%3Ft3516.html+grafische+kaart+ondersteunde+resoluties+%221366+x+768%22&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=10
Link naar reactie
AANVULLING t.a.v. DVI en resoluties LCD-tv Ik heb eens de gebruiksaanwijzing gedownload van een populaire LCD-tv (dezelfde die ook bj Mycom stond volgens mij, namelijk de LE 32 R 51 B) en heb hieruit de volgende zaken gekopieerd: Computer aansluiten: - Verbind de D-SUB-kabel met "PC (PC IN)" aan de achterkant van uw set en het andere uiteinde met de videokaart van uw computer. - “AUDIO(PC IN)” aan de achterzijde van uw tv/monitor en het andere uiteinde op “Audio Out” van de geluidskaart van uw computer. [b:0230876a7f]DVI ondersteunt geen PC-functie.[/b:0230876a7f] PC INSTELLING Klik op de tab "Instellingen". en stel de juiste resolutie voor de monitor in op - 1360 x 768 Als het dialoogvenster een optie bevat voor het instellen van de verticale frequentie, is de juiste waarde “60” of “60 Hz”. Klik op “OK” om het dialoogvenster te sluiten. commentaar: 1) géén DVI gebruiken dus (??????????) 2) de grafische kaart moet dus 1360 x 768 bij 60 of 80 Hz ondersteunen? 3) hoe verhouden deze waarden zich tot de instellingen van de gewone PC-monitor? Kun je dan nog steeds [b:0230876a7f]makkelijk[/b:0230876a7f] omschakelen tussen die twee? Heeft iemand hier ervaring mee?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...