Ga naar inhoud

Kan een monitor de pc beschadigen?


Aanbevolen berichten

Ik weet het, het lijkt me nogal een rare vraag. Maar omdat ik nu op twee verschillende pc's - die allebei op dezelfde monitor zijn aangesloten - exact hetzelfde probleem heb, vraag ik het toch maar. Het zit als volgt: de monitor waar het om draait is al een oudje, een Samsung 15 inch crt uit 2000. Mijn zus klaagde er over dat het beeldscherm de laatste tijd niet altijd goed aan ging, bij het opstarten kreeg hij vaak geen signaal. Kort daarna deed haar complete pc niets meer. Ja, wanneer hij opgestart wordt begint een aantal fans te draaien, en het rode en groene lampje van harde schijf en stroom blijven constant branden. Verder is er bij het opstarten geen enkele piep te horen en ook de harde schijf lijkt niet actief te zijn. Ik dacht aan een defect moederbord (het is een mobo met video onboard), en omdat het niet zoveel haast had (spelletjes pc voor de kinderen) heb ik er verder nog niet naar gekeken. Nu heb ik vanmiddag het beeldscherm getest op een andere oude pc en dat werkte eerst goed. Wel moest ik dan eerst de pc aanzetten en daarna pas het beeldscherm, anders kwam er geen beeld. Maar toen ik even later de pc opnieuw aan wilde zetten gebeurde exáct hetzelfde als wat er met de pc van m'n zus gebeurde: na het indrukken van de aan-knop beginnen de fans te draaien, er is geen enkele piep te horen, er verschijnt niets op het scherm, het rode en groene lampje op de pc blijven constant branden, ondanks dat de harde schijf niets lijkt te doen. Ook brandt er geen lampje op het toetsenbord, de cd-rom-speler kan niet open en dicht, kortom: er gebeurt niets. Ik vind het erg merkwaardig dat beide pc's die op deze monitor aangesloten zijn geweest nu hetzelfde defect lijken te hebben. Kan zoiets daadwerkelijk aan het beeldscherm liggen (ik zou eigenlijk niet weten hoe...) of is dit puur toeval? Ik heb beide pc's ook aangesloten op een goede monitor, maar dat mocht niet baten. Dus mijn vraag is: kan de monitor het moederbord (met video onboard) zo beschadigd hebben dat deze nu niets meer doet? Het klinkt me zo onlogisch, maar ja, uitsluiten kan ik het niet na 2 exact dezelfde probleemgevallen.
Link naar reactie
Met een goede monitor mocht niet baten? Dus je bedoelt dat zowel pc 1 als pc 2 dezelfde problemen hebben met dat oude monitor en nu ook met de nieuwe? Omdat de oude monitorde pc stuk gemaakt zou hebben... 1--Doen bijde pc,s het dan nu slecht? Ik bedoel pc 2 werkte ok 1 keer met oude monitor en hij start nu niet meer op met nieuw monitor? Alles kan natuurlijk maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Als punt 1 echt is gebeurd dan zou het kunnen. Maar geef eens meer info over je pc want kapot door een monitor heb ik nog nooit meegemaakt.
Link naar reactie
Ik heb de beide pc's ook uitgeprobeerd met een goede monitor, maar het beeld bleef volkomen zwart. Er gebeurt ook helemaal niets, geen piepjes, geen BIOS, niks... Alleen de fans draaien en de beide lampjes voorop de pc blijven continu branden. Beide pc's doen het niet meer, en beide hebben zo te zien last van hetzelfde euvel. De eerste pc hoorde bij dat beeldscherm, pc 2 heb ik later op dat beelscherm aangesloten (omdat ik voor deze pc geen ander beeldscherm had) en deed het voor die tijd goed. En heb deze ook 2 keer goed kunnen gebruiken op deze mysterieuze monitor, maar bij de 3e keer opstarten deed hij het helemaal niet meer. [quote:c605eaf1bc]Maar geef eens meer info over je pc want kapot door een monitor heb ik nog nooit meegemaakt.[/quote:c605eaf1bc]Ik ook niet en ik vind het zelf ook nogal vreemd. Als ik het zelf niet meegemaakt zou hebben zou ik me ook afvragen waar het over gaat ;) Ik weet niet de precieze specificaties van de pc's, want ze zijn allebei niet van mezelf en omdat ik ze niet kan opstarten kan ik het ook niet meer opzoeken. PC 1 is anderhalf jaar oud en vrij basic, PC 2 denk ik al wel ruim 6 jaar oud (een Celeron 600 mhz). Beide hebben video-on-board. Het beeldscherm is trouwens een Samsung Syncmaster 550S. Ik ben geen techneut, maar ik heb zo'n beetje het vermoeden dat de monitor het moederbord onklaar heeft gemaakt, misschien door kortsluiting? Kan dat? Ik zou eigenlijk geen andere verklaring weten... en durf ook geen 3e pc meer op dat beeldscherm aan te sluiten om het te controleren...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...